Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Steve Jobs

Kirjoitettu 13.09.13
Esseen kirjoittaja: Elias Markkula
Kirjapisteet: 4
Kirja: Steve Jobs
Kirjan kirjoittaja: Walter Isaacson
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ristiriitainen, niin kuin kaikki nerot. Steve Jobs loi käsitteen, Apple. Siitä hänet muistetaan. Walter Isaacsonin, Steve Jobs, on tarina tietokonejätin synnystä. Ennen kaikkea se on kuitenkin tarina miehestä kaiken takana. Steve Jobs perusti ystävänsä Stephen Wozniackin kanssa  Applen. Jobs oli kuitenkin alusta asti firman johtohahmo ja johti sen syntyä pienestä autotallifirmasta maailman arvokkaimmaksi teknologiayritykseksi. Jobsin johtamismetodit olivat vähintäänkin kyseenalaisia, joten tässä on hyvä paikka pohtia hänen johtamistaan ja miksi se toimi niinkin hyvin.

 

 

Täytyy vain hämmästellä Jobsia. Kuinka niin kahelista tyypistä saattoi tulla niin menestyksekäs. Jobs oli ihmisenä mahdottoman vaikea. Harvat tulivat toimeen hänen kanssaan. Johdettavana hän oli mahdoton. Hän toimi lähes poikkeuksetta omanmielensä mukaan, kuuntelematta muita. Jobsilla oli tapana sanoa asiansa suoraan, miettimättä sanomiensa seurauksia. Hän manipuloi muita ja lyttäsi muut alleen henkisellä väkivallalla. Hänellä oli paljon ominaisuuksia, joita ei johtajalta voinut odottaa. Silti hän sai ihmiset ja tiimit syttymään ja panemaan parastaan. Suuren johtajan ominaisuus.

 

Visio

 

Steve Jobs tunsi pienestä pitäen olevansa erilainen kuin muut. Hän oli hylätty pienenä ja adoptoitu sen jälkeen. Tämä kokemus sai hänet tuntemaan olonsa uniikiksi. Hän koki olevansa kaikessa oikeassa. Jo pienestä pitäen hänellä oli selkeä kiinnostus tekniikkaan. Se oli hänen intohimonsa. Mikä erotti hänet muista, oli hänen kykynsä nähdä tulevaisuuteen. Jobsilla oli visio tulevasta ja siitä mitä ihmiset oikeasti haluavat. Visio oli hänelle kristallin kirkas. Sen näkemyksen voimalla hän osasi aina ohjata yritystään oikeaan suuntaan. Applen tuotteiden vahvuus on aina ollut ihmisläheisyys. Vaikka Jobs ei ollutkaan ihmisläheinen, hän osasi lukea ihmisiä. Jobs tiesi ettei suurinta osaa ihmisistä kiinnosta välttämättä paras tekniikka vaan kokemus. Hän osasi luoda  Applen tuotteista niin houkuttelevia ja erilaisia, että ne ovat kokemuksena täysin erilaisia kuin kilpailijoiden tuotteet. Näkemyksensä ansiosta Jobs loi uusia markkinoita. Hän uudisti musiikin jakelun iTunes- musiikkikaupallaan. Ipad puolestaan oli täysin uusi laite, joka löi läpi älypuhelimen ja kannettavan tietokoneen ”välimuotona”. Jobs ei uskonut markkinatutkimuksiin, koska uskoi että ihmiset eivät tiedä mitä he haluavat. Sen sijaan hän uskoi tietävänsä sen paremmin.

 

 

Karisma

 

 

Steve Jobs oli omapäinen eikä tuntenut empatiaa muita kohtaan. Siitä huolimatta hän osasi lukea ihmisiä ja vaikuttaa toisten mieliin. Hän pystyi johtamaan ihmisiä ja vakuuttamaan heidät puolelleen karismallaan. Jobs osasi vedota ihmisiin ja sytyttämään heidät. Hänen yksi taidoistaan oli kyky saada ihmiset ylittämään itsensä. Kirjassa puhuttiin hänen ns. todellisuuden vääristämistilastaan. Jobs onnistui saamaan tiiminsä tekemään mahdottomasta mahdollista. Hän osasi vedota kunkin ihmisen psykologisiin vaikuttimiin, niin että he pystyivät ylittämään omat rajansa.

 

 

Ehdottomuus

 

 

Steve Jobs oli kaikessa tekemisessään ehdoton. Jos hän sai jotain mieleensä. Ei sitä pystynyt kääntämään kukaan tai mikään. Tämä ominaisuus toi paljon harmia hänelle bisneksessä. Muun muassa hänen ehdottomuutensa laitteistojen ja ohjelmistojen liittämisestä yhteen, ilman mahdollisuutta erottaa niitä toisistaan. Toisaalta ehdottomuus ja vaatimus täydellisyyteen näkyi mahtavina tuotteina. Jobs ei tyytynyt kompromisseihin esimerkiksi muotoilun ja tekniikan yhdistämisessä. Vaikka Applen muotoilijat ja insinöörit valittivat hänen visioitaan mahdottomiksi Jobs ei antanut periksi. Ilman tätä periksi antamattomuutta, olisivat monet hienot tuotteet jääneet vain haaveiksi. Jobs arvosti niukkaa muotoilua ja oli pilkuntarkka jokaisesta yksityiskohdasta. Kaiken piti näyttää ja tuntua juuri siltä, kuin hän oli suunnitellut.

 

 

Ilman kaikkia näitä kolmea Steve Jobsin ominaisuutta, uskon että emme olisi kuulleetkaan koko Applesta. Ilman suurenmoista visiota ihmisten todellisista haluista ja toivomuksista, tuskin olisi syntynyt näin uniikkeja Applen tuotteita. Ne olisivat osa samaa harmaata massaa kuin muiden laitevalmistajien tuotteet. Toisaalta, ilman Jobsin karismaa ja taitoa sytyttää ihmiset puolelleen, ei olisi ollut mahdollista saada näitä hänen visioitaan toteutumaan. Jos Jobs olisi sietänyt kompromisseja eivät Applen tuotteet olisi olleet niin menestyneitä, kuin ne nyt ovat.

 

Elias Markkula

Osuuskunta Millio

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!