Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Steve Jobs

Kirjoitettu 07.04.13
Esseen kirjoittaja: K M
Kirjapisteet: 3
Kirja: Steve Jobs
Kirjan kirjoittaja: Walter Isaacson
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olin isosiskoni ja pikkuveljeni seurassa, kun aloin lukea tätä kirjaa. He ovat henkeen ja vereen PC-käyttäjiä ja inhoavat minua siksi että omistan MacBook Pro:n. Mikä pahempaa aloin lukea Steve Jobsin elämänkertaa. Sanoin heille, että luen tätä kirjaa oppiakseni hyväksi johtajaksi. He kysyivät tyrmistyneenä: ”Se mieshän oli mulkvisti, miksi haluat olla kuten hän?” Steve Jobs osasi olla huono johtaja. Siitä ei ole epäilystäkään. Hän kuitenkin rakensi Applen. Hänen hyvistä ja huonoista ominaisuuksistaan voi oppia paljon.

 

Jos Apple ei olisi ollut Jobsin yritys, kukaan ei olisi ikinä päästänyt häntä yrityksen johtoon. Hän oli lapsellinen, ilkeä, liiallisen kovapäinen, kostonhaluinen ja ylimielinen. Ne ovat piirteitä joita ei saa tekemälläkään hyväksi. Ne aiheuttivat myös Jobsin uran aikana monia ongelmia Applelle ja hänelle itselleenkin. Hän oli esimerkiksi palautetta antaessaan usein niin ilkeä, että minun on vaikea ymmärtää kuinka työntekijät jaksoivat.

 

Jobs loi Applen kulttuurin. Applelaiset tekivät yhdessä töitä saavuttaakseen yhteisen päämäärän. Esimerkiksi uutta tietokonetta kehiteltäessä onkin vaikea työskennellä täysin eri päämääriä kohti, kun kaikki on yhteydessä kaikkeen.

Innomo on muovautunut paljon olemassaolonsa aikana. Ihmiset jotka eivät halua työskennellä tiimissä ovat lähteneet. Kaikki Innomon jäsenet haluavat saavuttaa suuria tuloksia yhdessä tiiminä. Emme kuitenkaan teen niin. Johtuuko se siitä, että kaikki eivät oikeasti halua tätä vai siitä, että emme ole löytäneet oikeita keinoja? Hyvä johtaja saa tiimin puhaltamaan yhteen hiileen. Vaikka Jobs osasi olla töykeä ja raju hänellä oli seuraavanlaisia arvoja tai iskulauseita:

 

  • Ei kompromisseja – Hän sai työntekijänsä ylittämään itsensä kerta toisensa jälkeen positiivisin keinoin. Kompromissit tuotekehittelyssä eivät vain olleet vaihtoehto, joten työntekijöiden oli pakko ylittää itsensä.
  • Todelliset taiteilijat saavat työnsä valmiiksi ajoissa – Hän kutsui itseään ja henkilöstöään taiteilijoiksi. Koska he olivat niin suurenmoisia, heidän täytyi saada työnsä valmiiksi ajoissa.  Jälleen kerran positiivinen painostus sai työntekijät ylittämään itsensä.
  • On parempi olla merirosvo kuin liittyä laivastoon – Jobs rakensi Apple vastaan muu maailma tyyppisen asetelman, joka vahvisti yhteen hiileen puhaltamisen henkeä. Jokainen Applelainen pystyi taistelemaan samaa pahaa vastaan.
  • Matka on palkinto – Vanha ja kulunut lause, mutta sitäkin parempi. Kävisi varsin hyvin esimerkiksi Innomon tämän hetkiseen tilanteeseen. Mitä voimme oppia tästä hetkestä missä olemme nyt?

 

 

Jobs on karismaattinen johtaja. Hyviltä puoliltaan hän on sellainen johtaja kuin minä haluaisin olla. Jobs on kulttuurin luoja. Kulttuuri on noussut esille monessa viime aikoina lukemassani kirjassa. Kulttuuri on yksi maagisista asioista listalla, johon kuuluu muun muassa motivaatio ja auttaminen. Se saa asiat tapahtumaan kuin itsestään. Jobs loi kulttuurin jossa kaikki uskoivat pystyvänsä mahdottomuuksiin. Se on taikaa.

 

Kirjassa haastatellaan Nolan Bushnellia, joka toteaa: ”Kerroin hänelle, että teeskentele tilanteen olevan täysin hallinnassasi niin ihmiset olettavat, että juuri niin se onkin.” Tämä on myös yksi ominaisuuksista mikä teki Jobsista hyvän johtajan. Tässä minulla on paljon kehitettävää. Olen liikaa omien ja muiden tunteiden vietävänä. Olivat asiat miten huonosti hyvänsä, johtajan täytyy pystyä tsemppaamaan alaisiaan viimeiseen asti.

 

Innomo on litteä organisaatio, mikä tarkoittaa sitä että olemme kaikki johtajia. Olemme kaikki vastuussa kulttuurin luomisesta. Koen, että minulla ainakin on mahdollisuus siihen. Olen yksi tämän tiimin johtajista vaikkei minulla johtopaikka olekaan. Minua kuunnellaan. Pystyn nostamaan Innomon ilmapiiriä jos vain haluan niin.

 

Ennen kuin luin tämän kirjan käsitykseni Applesta oli : kallis, tyylikäs ja yhteensopimaton. Siksi minut yllättikin kuulla , että Applen alkuperäinen visio oli tehdä edullisia laitteita jotka yhdistävät yksinkertaisia toimintoja ja erinomaista suunnittelua. Mielestäni ainoa noista kohdista, joka pitää nykyisin paikkaansa on erinomainen suunnittelu. Luopuiko Apple ideologiastaan rahan vuoksi?

 

Jobsin yhtiökumppani Mike Markkula kuvaili Apple markkinointistrategian kolmeen kohtaan

  1. 1. Empatia – ”likeinen yhteys asiakkaan tuntemuksiin”
  2. 2. Fokusointi – ”meidän on eliminoitava kaikki vähemmän tärkeä sälä”
  3. 3. Välittäminen – kuinka Apple välittää tiedon itsestään asiakkaalle.

Apple teki hirvittävän rohkeita ratkaisuja jättämällä tietokoneistaan pois ominaisuuksia, jotka olivat tulevaisuudessa tarpeettomia. Walter Isaacson kirjoittaa: ”Jobs perusteli tätä päätöstä jääkiekkotähti Wayne Gretzkyn periaatteella , jonka mukaan ’pitää luistella sinne, mihin kiekko menee, ei sinne, missä se on ollut’”

 

Apple erottuu kilpailijoistaan vahvasti kolmannen periaatteen vuoksi. Se oli luultavasti ensimmäinen yritys, joka alkoi miettiä asiakaskokemusta tuotteen ulkopuolella. Jos yksikään firma ei tekisi näin, esimerkiksi kännykän pakkauksella ei olisi väliä. Tällä hetkellä Apple tarjoaa asiakkaalle kaikista hienoimman kokemuksen. Se tekee tuotteen hankkimisesta elämyksen.

 

Innomo on viestin välittämisessä asiakkaalle hieman eri vaiheessa. Totta kai tuotteita pitää ajatella ulkonäönkin kannalta, mutta meidän täytyy lähteä paljon syvemmältä perustuksista. Innomo on kassakriisissä ja viime aikoina ajankohtaisena aiheena on ollut se, kuinka asiakas näkee Innomon tällä hetkellä. Olemme joutuneet vähentämään työskentelyaikaa asiakasprojekteihin liittyen ja olemme huolissamme siitä kuinka asiakkaat tämän ottavat. Ongelma syntyi siitä, että emme miettineet asiaa. Oikea ratkaisu olisi ollut ottaa yhteyttä kaikkiin asiakkaisiimme ja kertoa tilanteemme. Asiakkaat ymmärtävät rahavaikeuksissa olevan firman ajanpuutteen melko hyvin. Ovathan he itsekin saattaneet olla joskus samankaltaisessa tilanteessa.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!