Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Stop myynti

Kirjoitettu 20.11.19
Esseen kirjoittaja: Monika Tuurala
Kirjapisteet: 1
Kirja: Stop myynti- pysähdy myymään
Kirjan kirjoittaja: Ruba Novitsch
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Myynti kuulostaa yksinkertaiselta asialta ja onkin, mutta se siältää paljon pieniä huomioon otettavia asioita. Myynti on loppupeleissä hyvin kiehtova laji, joka jokaisen olisi syytä osata, edes jollain tasolla, kun pyöritään liiketalouden parissa. Vaikka et pitäisi myynnistä tai haluaisi siitä oppia lisää, on myynti väistämätöntä, esimerkiksi meille Tiimiakatemialla.

Stop myynti koostuu seuraavista osa-alueista:

S uhteet (sosiaaliset suhteet, verkostojen rakentaminen, kasvotusten myynti, somen eri kanavat, referenssit)

T yökalut (erilaisia myyntiä tukevia työkaluja)

O saaminen (Oppiminen, osallistaminen, asiakkaan opettaminen)

P arantaminen (opitaan ja parannetaan myyntiprosessia joka kierroksella)

Tiimiakatemiallakin paljon puhuttu suhteet ja verkostot nousevat esille myös myynnissä. Pyrimme koko akatemiavuosien ajan keräämään suhteita, niin toisistamme kuin ulkopuoleltakin. Ymmärrämme suhteiden arvon nykymaailmassa.

Työkalut käsittelee pitkälti virtuaalimyymistä, jossa hyödynnetään verkossa tapahtuvaa myynti- ja ostotapahtumaa. Enää kaiken ei tarvitse tapahtua kasvotusten. Meillä on tulevaisuuden työntekijöinä ja yrittäjinä kaikki mahdollisuudet kehittää virtuaalimyymistä  eteenpäin. Uusien ja kopleksisten tuotteiden ostamisen kohdalla ostaja haluaa usein tavata myyjän henkilökohtaisesti (suhteet- luottamuksen rakentaminen myyjänä ostajaan), mutta halvempien, tuttujen ja helppojen tuotteiden kohdalla virtuaalimyynti on usein paikallaan ja kaikkein kustannustehokkain vaihtoehto. Muistetaan kuitenkin, että tekniikka toimii hyvänä välineenä, mutta se ei korvaa ihmistä kokonaan.

Kuten Tiimiakatemialaisille hyvin tuttua on, oppiminen on elinikäinen prosessi, eikä sitä tule koskaan lopettaa. Itseään  ja osaamistaan on nykymaailmassa kehitettävä jatkuvasti, jotta voit ratsastaa eturintamassa. On hyvä muistaa, että osaaminen ei koskaan tule päätökseen, joten on turha kuvitella, ettei enää ole opittavaa esimerkiksi myynnistä, jos siitä on jo vuosien kokemus. Osaava henkilöstö on yrityksen kultakaivos. Kirjassa nostettiin esille suosittelumarkkinointi, jossa henkilöstö on keskiössä. Osaava henkilöstö saa asiakkaan suosittelemaan yrityksen palvelua myös seuraavalle.

Pelkkä osaaminen ei riitä, pitää osata parantaa oppimansa kautta. Pystymme oppimaan lisää asiakkaiden käyttäytymisestä ja näin parantamaan esimerkiksi myyntiprosessiamme. Elämme jatkuvassa maailman kehityksessä, jossa nykyään ei pysy mukana, ellei pysty parantamaan koko ajan käyttäytymistään asiakkaan tarpeisiin. Kuulun villiin z-sukupolveen, jonka ostokäyttäytymistä on hyvin vaikea ennustaa. Yritykset ovat helposti sopeutuneet edellisten sukupolvien käyttäytymiseen, mutta nyt tulee uusi sukupolvi, jonka edessä voi joutua tekemään isoja muutoksia. Pitää nostaa katse ylös ja nähsä mitä ympärillä tapahtuu.

Mielenkiintoista kirjassa oli myyntisuppilon kumoaminen. Myyntisuppilosta on puhuttu usein meillä akatemiallakin. Siinä asiakas on prosessin loppupäässä (markkinointi –> myynti –> asiakas). Nyt käyttöön on otettu uusi vauhtipyörä. Siinä asiakas on kaikean keskiössä ja markkinointi, myynti ja palvelu kiertää kehää siinä ympärillä. Vauhtipyörä pyörii ja kun noudattaa STOP- kaavaa, sen vauhti vain kiihtyy kiihtymistään, sillä verkostoja rakennetaa, eri työkaluja käytetään, osaamista kehitetään koko ajan ja ennen kaikkea joka kierroksesta opitaan ja parannetaan.

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!