Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

STOP! Pysähdy myymään

Kirjoitettu 02.04.20
Esseen kirjoittaja: Elias Litmanen
Kirjapisteet: 1
Kirja: STOP-myynti: pysähdy myymään
Kirjan kirjoittaja: Mika D. Rubanovitsch
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Stop! Pysähdy myymään

 

No joo, mä olen vähän innostunut kaikenlaisista myyjän hommista, mua kiinnostaa siinä asiakkaiden kanssa vuorovaikutus, haastaminen, voittaminen ja oikeastaan kaikki siihen liittyvä. En oo koskaan ajatellut itseäni ’’myyjätyyppinä’’, enkä ajatellut että voisin kiinnostua siitä tai olla jopa hyvä siinä, varmaan siks koska en ollut ikinä aikasemmin tehnyt suoranaista myyntityötä. Noh, tähän tuli muutos ja ruvettiin kaikenlaisia myyntiprojekteja tekemään tiimin kanssa, muun muassa Innovestorilla ja sieltä saatiin aivan erinomainen myyntikoulutus, mikä sai mutkin sitten kiinnostumaan myymisestä vielä enemmän. Siksi valikoitui tämä kirja luettavakseni tai oikeastaan kuunneltavakseni.

Suurin älynväläyksen kirjasta oli, että organisaation kaikkien jäsenenien on oltava myyjiä ja organisaation kaikkien solujen on tehtävä tiivistä yhteistyötä keskenään. Vaikka organisaatiossa olisi erikseen oma myyntisolu, tarkoittaako se, että he ovat vain kykeneväisiä myymään tuotteita? Ei tietenkään. Nykyaika on vienyt meitä siihen suuntaan, että kaikkien yrityksessä työskentelevien täytyy olla valmiita kertomaan ja myymään oman yrityksen tuotteista ja palveluista, sillä on tutkittu, että jos asiakas ei löydä esimerkiksi yrityksen kotisivuilta tarvitsemaansa tietoa nopeasti, hän saattaa turhautua ja siirtyä seuraaviin palveluntarjoajiin. Tällaisissa tapauksissa, ensimmäinen kohtaaminen voi olla esimerkiksi chatbot tai asiakaspalvelu chat, joten silloin asiakaspalvelija ruudun takana on oltava valmis myös myymään tuotetta, jos asiakas sitä itse haluaa juuri sillä hetkellä.

Mites kaikki tämä akatemialla? Meidän tiimillä on nyt kolme eri solua, myynti-, markkinointi- ja talous-solu. On varmaan monelle selvää mikä jokaisen solun tehtävä on. Meillä myyntisolulla on vuoden alusta pääpainoarvo ollut myynninedistäminen ja myynnin seuraaminen, eikä siinä ole mitään vikaa, mutta toimintaa voisi silti kehittää.

Olisi hyvä tuoda Rubanovitschin ajatusmallia enemmän meidän tiimin arkeen. Ihan ensimmäiseksi jokaisen solun olisi hyvä ’’ristipölyttää’’ enemmän toistensa palavereja, ja tuoda se viisaus kaikkien saataville, jotta saadaan toiminta tehokkaammin rullaamaan. Kyllä sitä viisautta jaetaan jossain määrin meidän toiminnassa nytkin, mutta aina olisi varaa parantaa. Mitä sulavammin tieto liikkuu organisaation sisällä, sitä paremmin ja tehokkaammin saamme sen vietyä myös asiakkaille ja ulos talosta. Eikä saa unohtaa tärkeintä, me myös opimme siinä tehokkaammin!

Myyntisolulla on ollut jo jonkinlaista toimintaa tuohon suuntaan. Eräs projektimme vaati myyntiä, joten yhdessä tuumin päätimme järjestää koko tiimille myyntiworkshopin, jossa kävimme läpi aivan myynnin perusteita, miten siinä onnistutaan ja mitä on hyvä ottaa huomioon. Myyntiworkshop oli onnistunut kokeilu ja voisin väittää, että jokainen meidän tiimistä nyt osaa myydä kaikkia tarjoamiamme tuotteita tarpeen vaatiessa. Tämä tukee Ruban ajatusta siitä, että organisaation jokaisen jäsenen pitäisi olla valmiita myymään yrityksen tuotteita ja palveluita, mahdollisimman suuren asiakastyytyväisyyden takaamiseksi.

Myyntiworkshop oli myös erittäin tarpeellinen, sillä pitkään meidän myynti on ollut heikkoa ja kauppaa ei aivan mahdottomasti ole tullut, eikä siitä ole tarkoitus syyttää ketään. Pointtina on kuitenkin se, että jokaisen solun on oltava ajantasalla toistensa tekemisistä ja tiedoista sujuvan liiketoiminnan takaamiseksi. Akatemia on kumminkin sellainen paikka, missä jokainen tekee vähän kaikkea vuorollaan ja roolit vaihtuvat usein, joten on vain viisasta tehdä tiivistä yhteistyötä solujen kesken, eikä keskittyä vain ja ainostaan oman solun toimintaan. Jokainen tiimiyrityksen jäsen on kumminkin kartalla taloudesta ja markkinoinnista, niin miksei myös myynnistäkin. Tämä pätee myös kaikkiin suuntiin. Kyse on pyhästä kolminaisuudesta.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!