Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tarinat on ollut aina iso osa elämääni ja voin jopa sanoa rakastavani niitä. Saattaisin muistaa edelleen ne tarinat mitä mummo luki minulle tuhannet kerrat iltaisin mökillä. Suurin osa niistä oli kuitenkin ihan täyttä hölynpölyä, mutta olen kuullut myös paljon tarinoita isovanhempieni lapsuudesta jopa ihan näihin päiviin asti. Nykyään pidän enemmän semmoisista tarinoista, joiden kertomisesta tukee eläväkuva. Olen huomannut pitäväni enemmän elokuvista, kuin sarjoista sillä pidän, että asioita tapahtuu nopeasti eikä vasta kuuden jakson jälkeen.

 

Tunteisiin vetoaminen, kuvailu ja yllätyksellisyys toimivat parhaiten minuun ja varmasti moneen muuhunkin. Olen ollut kuuntelemassa Arman Alizadin ja Pekka Hyysaloan puhetta muutaman kerran. Arman käyttää tarinallisuutta todella paljon hyväksi. Hän rakentaa koko esityksen elämänkaaren ympärille. Koen Pekan käyttävän hyvin samanlaista lähestymistapaa, vaikka esitykset ovat kuin yö ja päivä keskenään.

 

Mielestäni tähän mennessä Suomessa paras tunteisiin vetoava tv mainos on Elisan- Pidetään yhtä kampanjan mainos. ( Linkki, kun kuitenkin sen haluat katsoa https://www.youtube.com/watch?v=_XfCwJowN1U&t=6s ). Noin 100 kerran jälkeenkin, kun siinä ei ole enään mitään yllätyksellisyyttä, joka ikinen kerta se iskee minuun jonnekin todella syvälle.

 

Kirjassa esiteltiin 5 vaiheinen ponnahdustarina, joka pitchattiin lauseella ”Jos haluat saada aikaan muutosta ja toimintaa, käytä tarinaa”. Koen tämän olevan, jokaiselle tarpeellinen tieto jota voi käyttää hyväksi myös puhetta tehdessä.

  1. Kirkas idea ja tavoite

Kirkas tavoite -> mikä muuttuu/ miten toimitaan. Muodosta tavoitteesta yksi selkeä lause.

  1. Missä ja milloin

Tapahtuminen -> Inspiroivimmat tarinat ovat totta ja niissä on aika ja paikka.

  1. Yksi päähenkilö

Valitse päähenkilö -> yleisö tuntee olevan osa yhteisöä -> alkaa pohtia tarinaa oman elämänsä kantilta.

  1. Pidä yksinkertaisuus

Anna kuulialle tilaa muokata tarinaa -> tarttumapintaa jokaiselle -> mahdollisuus luoda omia tarinoita samalla tavoitteella.

  1. Onnellinen loppu

Positiivisuus tuottaa toimintaa.

 

Vaikka tarina olisi kehitetty muuten täysin kirjan oppien mukaan on tärkeää valita juuri oikea kanava kyseiselle tarinalle. Mitä paremmin tunnet yleisösi, sitä helpompi sinun on muokata tarinaa juuri heille sopivaksi. Näin se palkitsee teitä molempia, sinua ja yleisöä. Tavoitteet on hyvä asettaa aivan ensimmäisenä, jopa ennen rungon kasaamista.

 

Vaikka markkinointi ei olisi lähellä omaa sydäntä, uskon että jokaisen kannattaisi lukea tämä kirja. Se auttaa ymmärtämään myös paljon asioita myymisen, mutta myös ostajan näkökulmasta. Älä siis usko kaikkea mitä sinulle sanotaan. Yleensä tarinoissa on mukana värikynää.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!