Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Strategiakirja

Kirjoitettu 14.05.20
Esseen kirjoittaja: Arttu Hietala
Kirjapisteet: 3
Kirja: Strategiakirja
Kirjan kirjoittaja: Tero Vuorinen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 4.6. Strategiakirjat, 5. Valmentaminen, 6. Markkinointi, 7. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Strategiakirja on Tero Vuorisen kirjoittama kirja, jossa käydään läpi strategista johtamista ja miksi ylipäätään strategiatyötä tehdään.

Rupesin lukemaan kirjaa, koska luin aiemmin kirjan sisältöstrategia ja aloin kiinnostumaan ylipäätään strategiasta ja halusin syventyä siihen. Luulen, että tämä oli oikea kirja aloittaa se, koska kirjassa käydään hyvin yleispäteviä menetelmiä tuloksien saamiseksi strategiatyön avulla. Kirjassa käydään läpi kaksikymmentä eri strategia työkalua selkeästi, välttäen monimutkaisuutta ja rasittavuutta. Väitänkin, että strategia on sanana hieman tabu, joka iskostuu monimutkaisuuteen ja vaikeaan aiheeseen.

Strategiat ovat myös erittäin hyviä työkaluja johtaa ja usein puhutaankin strategisista johtamisen prosesseista. Karkein ajattelu ja jako strategiassa on jaoitella ihmiset 1) strategian laatimiseen ja toisena strategian toteuttamiseen. Tällöin ihmiset on myös helppo jakaa laatioihin ja toteuttajiin. Aika usein tiimissä olemme käyttäneet tätä kaavaa apuna. Esimerkiksi markkinointi työssä asiakkaalle, meillä on ollut usein selvät sävelet, että mikäkin osa-alue on kenenkin vastuulla.

Kirjassa helppo strategiaprosessi määritellään seuraavalla tavalla:

  1. Vision ja mission määrittäminen
  2. Päämäärien asettaminen
  3. Strategian laatiminen päämäärien saavuttamiseksi
  4. Strategian toimeenpano ja läpivientä
  5. Mittaus, arviointi ja korjaavien toimenpiteiden tekeminen.

Tätä kaaviota oli hauska lukea, koska meillä Gravissa usein kun olemme esitelleet asiakkaalle digimainonta palvelua, olemme laatineet lähes samanlaisen pohjan siihen. Siinä olemme kuvailleet asiat seuraavalla tavalla:

1 – Tunne liiketoiminta & toimiala; tulevaisuuden painopistealueet ja tavoitteet. Keskeisimmät tuotteet ja palvelut, 2 – Tunne asiakas; Kuka on asiakkaasi tärkein asiakas? Ongelmat joihin hän tarjoaa ratkaisun, ostajapersoonat? 3 – Asiakaspolut; jokaisen asiakaspersoonan ostopolku kussakin oston vaiheessa, 4 – markkinoinnin toteutus; Millä tavalla ikinä se onkaan asiakkaalle hyvä, 5 – Analysointi. Vaikuttavuuden mittaaminen laadukkaasti ja määrällisesti, tuloksiin reagointi.

Tästä hyvin huomataan, että strategia menee samalla kaavalla, asiat vaan muuttuvat. Kun taas strategisen aseman analyysi on luotu, on todella helppo lähteä luomaan siitä jatkuva strategiaprosessi. Jos mietitään jatkuvaa strategiaprosesia, niin se muodostuu usein näin;

Strateginen valinta: Suunta, yhtymä, keinot, yksilöt → Strategisen aseman analyysi: Ympäristö, kilpailijat, tarkoitus ja resurssit → Toimeenpano: Muutos, organisointi, arviointi.

Kevään alussa mietimme tiimin kesken yhteisen suunnan mihin kohti halusimme mennä, pääsimme siitä yhteisymmärykseen, johon yksilöt sitoutuivat. Tämän jälkeen pohdimme, miten siihen pääsemme ja kävimme läpi tämän hetkiset resurssit ja huomasimme, että jos haluamme havitella 50 000 euron liikevaihtoa kesäkuuhun mennessä, tarvitsemme esimerkiksi videokuvaus palvelussa paremmat laitteet. Tähän reagoimme ja teimme muutoksen, valitsimme henkilön, kuka prosessoi ja organisoi toimeenpanon ja homma oli hoidettu. Tässä huomaamme taas, miten yksinkertaista hyvä strategia työ on, sitä tekee myös tiedostamatta.

Kirjan alussa siis käsiteltiin hyvin yksinkertaisia strategia työkaluja, jotka toimivat käytännössä todella tehokkaasti. Seuraava mielenkiintoinen asia oli minulle täysin uusi, balanced scorecard. Yksinkertaisuudessaan BSC on tapa luoda yritykselle mittarit, joita myös seurataan. Balanced scorecardissa on neljä ydinkohtaa, jotka ovat taloudellinen näkökulma, asiakasnäkökulma, sisäisten prosessien näkökulma ja oppimis-, ja kasvunäkökulma. Naurahdin kirjaa lukiessa, koska minusta alkoi tuntumaan, että nämä kohdat ovat todella hyvin otettu huomioon Akatemialla ja etenkin tiimeissä. Ne ovat hallussa yleisesti, mutta niihin erikoistuminen vie varmasti aikansa. Balanced scorecardissa kehotetaan, että taloudellisissa tavoitteissa mitataan totta kai rahamäääräisiä tavotteita, mutta myös ei rahamäärällisiä tavotteita. Tavoitteita määrittäessä pitää muistaa myös lyhyen ja pitkä aikavälin tavoitteet myös joidenkin pitää tarkkailla koko yrityksen/tiimin kokonaistilannetta ja osata reagoida siihen muutokseen. Balanced scorecard on oikea ratkaisu tähän ja se kattaa hyviä pieniä lisätyökaluja tavoitteiden laatimiseen. Tärkeä huomio tässäkin kuului näin: Jotta strategialla olisi merkitystä tiimille, niin myös tiimiläisten henkilökohtaiset tavoitteet pitää mukauttaa tiimin tavoitteisiin, jos se ei onnistu, tavoitteisiin pääsemisestä tulee vaikeaa, jopa mahdotonta.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!