Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Strategic design thinking

Kirjoitettu 17.08.16
Esseen kirjoittaja: Alli Laukkanen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Strategic design thinking
Kirjan kirjoittaja: Natalie W. Nixon
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Design thinking is a human-centered approach to innovation that draws from the designer’s toolkit to integrate the needs of people, the possibilities of technology, and the requirements for business success.” – Tim Brown, muotoilukonsultti IDEO:n toimitusjohtaja

Palvelumuotoilusta ja design thinkingistä innostuneena paljon kiinnostaa, miksi se muotoilija mahdollisesti pystyy suunnittelemaan jotain paremmin kuin kyseisen alan ammattilainen? Kyse on ajattelutavoista sekä työkaluista.

Suurin asia on empatia. Empatia löytyy melkein jokaiselta, mutta se monesti yrityselämässä unohtuu esimerkiksi vallan alla. Empatia auttaa näkemään asiakkaan sellaisena kuin hän on, näkemään mitä hän oikeasti haluaa. Palveluajattelussa käytännöllisyys ja tunnepuoli ovat yhtä arvokkaita ja tärkeitä. Tästä syystä onkin hassua, ja mihin monesti kompastutaan heti alussa, että tarjotaan ensimmäisenä nopeita keinoja muotoilun oppimiseksi. ”Tästä 5 vinkkiä hyvään palveluun” tai ”Näillä 6:lla askeleella opit palvelumuotoilun.” Unohdamme helposti empatian tärkeyden hakiessamme nopeita tuloksia.

Seuraava tärkeä ajatusmalli on nopeus. Olemme tottuneet toimimaan hierarkkisesti, suunnittelemaan suunnittelua ja näkemään lopputuloksia vuosien kuluessa. Muotoiluajattelun prosessi kulkee seuraavanlaista kärrynpyörää: Discover, create, test, discover, create, test, ja niin edelleen. Tuloksista opitaan, luodaan uutta ja testataan asiakkaan kanssa.

”Service design addresses the functionality and form of services from the perspective of clients. It aims to ensure that service interfaces are useful, usable and desirable from the client’s point of view and effective, efficient, and distinctive from the supplier’s point of view.”

Tunnemme siis itsemme lisäksi asiakkaan. Toistamme, testaamme, opimme. Tärkeää onkin myös ajatusmalli siitä, että koskaan ei ole valmista ja se on hyvä.

Joitakin työkaluja

Palvelumuotoiluun löytyy satoja työkaluja satojen jälkeen, ja tämäkin kirja esitteli muutamia.

  1. Neljän kulman harjoitus. Laita keskelle oma näkemys tilanteesta, ja jokaiseen neljään kulmaan toisen näkökulma ongelmasta. Olkoon kulmat vaikka kuluttaja, työkaveri, tavarantoimittaja ja kilpailija. Tämä pakottaa pohtimaan toisten näkökulmaa ja kenties avaamaan omaa ajattelua lähemmäs maaliviivaa.
  2. Keskustelu tarpeista. Useasti lähdemme peukalo keskellä kämmentä suunnittelemaan ja tekemään, ilman että kukaan tietää edes lähtötilannetta. Siksi onkin tärkeää, ennen mitään muuta, käydä työryhmän kanssa läpi tilanne, missä olemme. Onko tarpeessa vanhan uudistaminen vai kokonaan uusi ratkaisu? Halutaanko tilanteen parantuvan yhdellä asialla vai onko kyse jatkuvasta uudistamisesta? Entä aikataulu, pitikö sen olla jo valmis vai onko 5 vuotta sopiva aika? Ja kirsikkana kakun päällä: Mitkä ovat resurssit näille tarpeille? Kuka voi sitoutua mihinkin tehtävään, mitä tarvitaan vielä lisäksi?
  3. Strategia löytyy pöytälaatikosta parinkymmenen A4:sen paksuisena. Kaikki pakotetaan se lukemaan, mutta kukaan ei siitä mitään muista. Entä, jos strategia olisikin seinällä kaikkien nähtävänä sellaisessa muodossa, että sen muutamalla silmäyksellä saisi luettua, ja sitä olisi helppo parannella? Ota ensin isoille lapuille strategian päätavoitteet ja -lupaukset, jonka jälkeen otat pienemmille lapuille pienempiä sivutavoitteita ja -lupauksia, kunnes strategian sisältö on kuta kuinkin seinällä. Sitten yhdistele kaikki laput toisiinsa esimerkiksi narulla. Näin näkyy helposti, mikä liittyy mihinkin ja miksi. Tästä näkee myös sen, jos jotkut asiat eivät oikein kulje käsi kädessä muiden päätöksien kanssa, ja on näin helpompi muokata.
  4. A-B-C-D-kävely. Tämän voi toteuttaa vaikka edellä tehdyn strategian pohjalta. Seinälle laitetaan neljä isoa paperia, jotka tarkoittavat missä olemme nyt, mihin haluamme päästä, mitä tarvitsemme että pääsemme a:sta b:hen ja yksityiskohtainen suunnitelma toteutukselle. Kun työryhmä on tutustunut strategiaan, voitte yhdessä lähteä kävelemään ympäri huonetta kirjoittaen pointteja papereille.

Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu kuulostavat rakettitieteeltä, mutta loppujen lopuksi se on aika yksinkertainen asia: ketterästi asiakkaille asiakkaan kanssa. Kaikki muu on tukitoimenpiteitä tavoitteiden helpottamiseksi.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!