Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Strateginen ajattelu – Heisenbergin brändistrategia

Kirjoitettu 13.03.15
Esseen kirjoittaja: Sakari Lehto
Kirjapisteet: 3
Kirja: Strateginen ajattelu
Kirjan kirjoittaja: Timo J Santalainen
Kategoriat: 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 4.6. Strategiakirjat, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Strateginen ajattelu tarkoittaa kykyä nähdä kuinka erilaiset isot tai pienetkin teot tulisivat mahdollisesti vaikuttamaan toimintaan tulevaisuudessa. Pienillä teoilla voi olla suuri merkitys , ja isojenkin tekojen vaikutus voi olla loppujen lopuksi hyvin pieni. Strategisessa ajattelussa yhdistyvät innovatiivisuus sekä määrätietoisuus.

Valitsin tälle reflektioesseelle hieman erilaisen pohjan, jossa kuitenkin näkyy mielestäni hyvin strateginen ajattelu. Aion reflektoid ayhtä suosikki TV-sarjoistani – Breaking Badia.

Breaking Bad on yksi harvoista TV-sarjoista, jonka olen katsonut alusta loppuun asti kyllästymättä. Sarja on maailmanlaajuisesti suosittu, sen menestystekijöiksi itse luokittelisin ainakin nämä:

  • Idea Walter Whiten persoonan muuttumisesta ääripäästä toiseen on kiehtovaa seurata. Pliisu kemian opettaja muuttuu vähitellen charmikkaaksi ja jopa tappavaksi metakokiksi.
  • Jatkuvasti uusia juonenkäänteitä, tuotannossa ei ole pitkitetty tapahtumia vääristä syistä (laatu voittaa määrän)
  • Se tarjoaa eettisesti paljon pureskeltavia asioita, kuten kuinka paljon hyvää voi pahalla saada aikaan. Walterin tekojen seurauksena muun muassa kaatui kokonainen huumekartelli.
  • Ennen kaikkea liiketoimintaihmisenä minua sarjassa kiehtoo Walterin Heisenberg -huumebrändin rakentuminen. Siitä sainkin idean esseen kirjoittamiseen. Vaikka kyse on huumeista, on toiminnan taustalla hyvää liiketoimintaosaamista ja Strategista ajattelua josta on mahdollista ottaa itsekin opiksi.

 

Käyn nyt läpi havainnoomaani Heisenbergin brändistrategiaa, mikä oli sarjassa omalla alallaan suurin menestys (vaikka onkin fiktiota). Tiivistin strategia mielestäni selkeimpiin seitsemään eri osa-alueeseen.

 

 

HEISENBERGIN BRÄNDISTRATEGIA

 

  1. Työn merkityksellisyys

Ensimmäinen tekijä ei varsinaisesti liity strategiaan, mutta on alati mukana toiminnassa ja ehkäpä tärkein tekijä koska tästä yritys ammentaa voimansa. Kaikki toiminta perustuu johonkin tarkoitukseen, minkä vuoksi asioita tehdään. Se kuinka merkityksellinen tarkoitus on määrittää voiman – kuinka vahva veturi toimintaa ohjaa. Walter oli ajautunut elämässään kurjaan tilaan ja etsi epätoivoisena mahdollisuuksia pelastaa perheensä tulevaisuuden, mistä muodostui merkitys muuten halveksuttavalle huumetoiminnalle. Myöhemmin merkitys muuttui perheen suojelemiseksi juurikin huumepiireiltä. Toisaalta matkallaan Walt kerkesi ihastua huumebisnekseen koska se toi hänen värittömään elämäänsä  jännitystä, mikä loi uudenlaista merkitystä työlle. Tämä viestii yleisellä tasolla siitä että merkitysettömältä tuntuvaan työhönkin voi löytää uudenlaisia merkityksiä.

 

  1. Asiantuntijuus ja laatu

Ennen toiminnan aloittamista tulee päättää lähdetäänkö kilpailemaan tuotteen laadulla vai hinnalla. Hinnalla kilpaileminen vaatii pitkälle tuotteistettuja prosessia ja laadulla kilpaileminen puolestaan vankkaa asiantuntemusta. Laadun valitsemisessa on kuitenkin se etu, että laadukkaat tuotteet markkinoivat itse itseään. Walterin kehittämän tuotteen brändi perustuu täysin ylivertaiseen laatuun, minkä on mahdollistanut asiantuntijuus kemiasta. Huumetuotannossakinhan on täysin kyse kemianteollisuudesta ja päteviä asiantuntijoita ei alalla liiemmin ole. Siinä missä toiset kopioivat samaa keskinkertaista tuotetta ja kilpailevat markkinaosuuksista, Walt keskittyy kehittämään jotain mikä tekee kilpailun hyödyttömäksi – ylivoimaisen laadukkaan huumeen, mikä potkaisee takaraivoon ennenkokemattoman lujaa.

 

  1. Tunnistettavuus

Brändituotteille ominaista on että ne ovat helposti tunnistettavissa ja ainutlaatuisia. Kaikelle markkinoilla olevalle metalle on yhteistä kirkas vaalea väri. Waltin kehittämällä valmistuskaavalla metasta tulee luonnostaan kirkkaan sinistä, mikä herättää aluksi epäilyksiä, mutta kun tuotteen laadun on todettu olevan priimaa – sinisestä väristä muodostuukin tärkeä osa brändiä, blue meth. Toista samanlaista ei ole. Myöhemmin ilmiön levitessä kilpailijat yrittivät kopioida Waltin tuotetta lisäämällä sinistä elintarvikeväriä omaan metaansa, eron käyttäjä kuitenkin huomaa laadussa.

 

  1. Aloita pienesti, luo ilmiö

Pienestä voi aloittaa ja siinä voi olla omat etunsa. Walt ei alkanut tekemään tuotetta suurella volyymilla vaan lähti testaamaan sitä pienellä määrällä ja minimibudjetilla. Missään vaiheessa ei kuitenkaan tingitty tuotteen laadusta, sillä edelleen koko brändi perustuu kiistattomaan laatuun. Kun on kerran kokeillut jotain mahtavaa, sekundaversiot eivät tunnu vaikuttavan enää miltään. Waltin sinistä metaa testattiin ensin pienissä kanavissa, jossa se todettiin välittömästi menestykseksi. Tuote oli niin hyvä ja harvinainen että siitä maksettiin huomattavasti suurempi hinta ja jo pian blue methistä syntyi urbaani legenda, ilmiö josta myös isot tahot alkavat kiinnostua.

 

  1. Julkisivubrändi

Kun tuotteen suosio nousee ja sen jakelua aletaan laajentaa, yritys nousee jalustalle, mikä tarkoittaa että uskottavuuden kannalta julkisivun pitää olla kunnossa. Walt ymmärsi heti alussa että tuote on täysin riippuvainen hänen asiantuntijuudestaan, mikä tarkoittaa että hän tulisi pian nousemaan esiin. Koska yritys personoituu Waltiin, tuotteen lisäksi pitää brändätä myös hänet itsensä. Ensiksi pitää tunnistaa alan säännöt. Walter White on koko elämänsä ollut arka, vaatimaton ja äärimmäisen hyväntahtoinen mies, mikä ei järin hyvin sovi huumebisneksen kontekstiin. Niinpä Walter luo itselleen täysin uuden roolin, jonka nimeää Heisenbergiksi edesmenneen kuuluisan kemistin mukaan. Heisenberg on mysteerinen harvoin nähty mies jonka nimi kuitenkin kulkee kaduilla sinisen metan yhteydessä. Heisenbergs blue meth. Heisenberg on kalju ja parrakas, kylmäkatseinen ja vähäeleinen mutta vakuuttava mies, jonka tunnistaa matalasta mustasta silinterihatusta (tärkeä osa persoonan brändiä).

 

  1. Yksinoikeus

Uusi arvokas innovaatio kielii aina siitä, että muutkin tahtovat päästä osingoille ja kopioida sen. Siksi on tärkeää turvata yksinoikeus tuotteen valmistukseen, minkä voi tehdä ainakin kahdella tapaa: salaamalla tuotantoprosessin tai patentoimalla tuotteen. Noh, huumebisnes ei tunne patentteja ja Walt ymmärsi että jos hänen kaavansa paljastuisi, joku muu valtaisi pian markkinat hänen keksinnöllään ja Walt itse alan tapojen mukaan tapettaisiin. Siksi hän piti sen erittäin salassa, piti tiedon omassa päässään ja opetti tekniikan vain luotetuimmalle kumppanilleen. Sekin koska hän yksin ei pystyisi valmistamaan tuotetta riittävän tehokkaasti.

 

  1. Kehitys

Kun tuote on saavuttanut tavoitellun markkina-aseman, voi liiketoimintaa edelleen kehittää muokkaamalla prosessia – kuitenkin ilman että muutos vahingoittaisi tuotetta. Yksi osa kehittämistä on tulevaisuuden turvaaminen, mikä on aina kannattava panostus. Walt turvasi tulevaisuutta keksimällä yhä juonekkaampia ja arvaamattomampia paikkoja keittää metaa sekä pysymällä lähellä suurinta uhkaa, huumepoliisia (lankoaan). Hän kehitti prosessia leikkaten kuluja ”eliminoimalla” riskit ja jakelukanavan turhat tekijät sekä hankkimalla parempia tuotantotarvikkeita ja raaka-aineita yhä suuremman määrän kerrallaan.

HEISENBERGIN BRÄNDISTRATEGIA tiivistettynä:

  1. Luo niin vahva merkitys työlle, mikä saa jatkamaan vaikeimmissakin paikoissa
  2. Valitse design driveriksi LAATU (ei hinta), hanki asiantuntemus
  3. Tee tuotteesta helposti tunnistettava, ainutlaatuinen
  4. Aloita pienesti, luo ilmiö
  5. Luo toiminnalle säännöt, brändää julkisivu
  6. Turvaa tulevaisuus pidättämällä yksinoikeus
  7. Kehitä prosessia, eliminoi riskit ja turhat tekijät

 

– – –

Sarja herätti minut ajattelemaan myös muutamia muita pointteja liiketoiminnan syntymisestä sekä ongelmanratkaisutaidoista, jotka nostan esille vielä tähän reflektion lopuksi…

Tyytymättömyys nykyiseen tilanteeseen uuden liiketoiminnan liikkeelle panevana voimana

Sarja laittoi miettimään, kuinka monet menestyvät liiketoiminnat ovat lähteneet liikkeelle kurjuuden tilanteesta. Elämäntilanne ei vastaa sitä mihin on pyritty. Ollaan jo pitkään odotettu parempia aikoja mutta mitään ei ole tapahtunut. Jossain vaiheessa koittaa se piste kun asioiden kulkua ei enää kestä katsoa vierestä, rohkaistutaan ja ruvetaan tekemään niille jotain pelkäämättä negatiivista lopputulemaa. Pakko on ainakin yrittää. Varmaa on vain se että mitään ei tapahdu, mikään ei muutu, jos ei ala tehdä jotain. En sano että yleiskaava menestymiselle menisi aina kurjuuden kautta, mutta tavallaan se tarjoaa hyvän alustan mistä ponnistaa.

Loistavimmat ideat ovat tulosta pitkästä altistumisesta.

Walterin ongelmanratkaisutaito sarjassa on ensiluokkaista ja noudatti usein samaa kaavaa. Ensiksi ilmennetään haaste/ongelma joka halutaan ratkaista ja alkaa kiivas mietiskely. Ensimmäiset ideat tyrmätään koska ne ovat liian itsestäänselviä. Ne eivät tarjoa mitään uutta, koska ne pohjautuvat hyvin yleiseen ajatteluun, asioihin mihin olemme jo tottuneet ja joita aivotyöskentely tarjoaa siksi ensimmäisenä. Pitäisi saada luotua uutta ja aivot puskevat vain vanhaa, syntyy turhautumista. Turhautuminen on kuitenkin tärkeä vaihe, sillä sitä seuraa oikeat innovaatiot. Turhautumisen takia ei kannata tehdä hätäisiä päätöksiä eikä haastetta kuitenkaan unohdetakaan, vaan se syövytetään alitajuntaan. Kun haaste on saatu syövytettyä alitajuntaan, se palautuu mieleen aika-ajoin eri tilanteissa ja ympäristöissä joissa sen ratkaisuun tarjoutuu uudenlaisia virikkeitä. Kun haaste pysyy alitajunnassa ja mielessä – tuntien, päivien tai viikkojen, jopa kuukausien tai vuosien päästä löytyy jokin ratkaisu johon halutaan tarttua. Aika riippuu tietysti haasteen vaativuustasosta. Loistava idea voi syntyä automatkalla, salilla, saunassa, missä tahansa odottamattomassakin paikassa. Olen itsekin todennut tämän tavan toimivan ja siksi vähän epäilenkin ideointisessioita joissa koetetaan puskea innovaatiivisia udeoita tunneissa, jopa minuuteissa. Loistavan idean synty ei katso kelloa, tosin jokin tarpeen tullen joustava aikamääre kannattaa olla koska kiireentunne pakottaa aivot tehokkaampaan työskentelyyn.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!