Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Strateginen kumppanuus

Kirjoitettu 02.12.15
Esseen kirjoittaja: Tapio Auvinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Strateginen Kumppanuus
Kirjan kirjoittaja: Pirjo Ståhle, Kari Laento
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

“Kumppanuut on uuden talouden ydintaito ja yrityksen kilpailukyvyn perusta. Kumppanuus tarkoittaa sekä yrityksen ulkoisia partnerisuhteita että sen sisäistä toimintakulttuuria”, Pirjo Ståhle ja Kari Laento kirjoittavat Strateginen kumpanuus kirjan johdannossa. Kirjassa pohditaan miten kumpanuuksia tulisi rakentaa ja millainen on hyvä pohja toimivalle kumppanuudelle.

Miten me JyväskyläESsä arvotamme kumppaneitamme? Teemme mielellämme yhteistyötä tahojen kanssa, jotka ovat aktiivisia samalla sektorilla. Konkurssi, Dumppi, Kasvun roihu ja Jyväskylän peliosuuskunta Expa ovat lähellä sydäntämme.

Konkurssin ja Dumpin jäsenet hakevat liiketaloudellista lisäarvoa omiin piireihinsä tapahtumistamme. Saman kohderyhmän vuoksi ristiinmarkkinointi toimii yhteisöillemme äärimäisen hyvin. Tämän tyyppistä kumppanuussuhdetta voisi verrata esimerkiksi YouTubesta jokaiselta kanavalta löytyvään “kaverit” linkkikenttään, jossa YouTuben käyttäjät voivat ilmoittaa saman henkisistä kanavista ja samalla ilmoittaa itse suosittelevansa kanavaa. Tämä toiminto lisää YouTube-kanavan arvoa helpottamalla käyttäjää löytämään saman kaltaista sisältöä ja saman henkisiä ihmisiä. Samoin JyväskyläES tapauksessa, me pyrimme kertomaan jäsenillemme mistä he löytävät luotettavia ihmisiä, apua ideoihinsa ja yhdistämään saman henkisiä ihmisiä. Konkurssilla ja Dumpilla on epäilemättä samat tavoitteet. Tämän vuoksi ristiinmarkkinointimme toimii hyvin.

Kasvun Roihun ja Expan tapauksessa järjestämme tapahtumia. Kaikkien meidän kolmen (JlkES, Kasvun Rouhu, Expa) ideana on lisätä yrittäjyyttä. Expa tekee sitä auttamalla peliteollisuudesta kiinostuneita tekemään pelejä. Kasvun roihu järjestää suomen tunnetuinta yrityksen kasvun sparrauspolkua. Me yhdistämme eri alojen yrittäjyydestä kiinostuneita opiskelijoita ja uskomme, että heidän yhdistäminen oikeassa ympäristössä auttaa liikeideoiden edistämiseen sekä luomiseen. Teemme siis töitä saman tavoitteen puolesta – yrittäjyyden. Tämä antaa meille täydellisen yhteistyön alustan. Jos kuvasin Dumpin ja konkussin yhteistyötä YouTuben kaveripalkkina kuvaisin Kasvun Roihun ja Expan kanssa käytävää työsuhdetta erilaisina yhteen sopivina mausteina, joiden jokaisen tarkoitus on kyllä maustaa ruokaa, mutta yhdessä ne maustavat sen paremmin.

”Luottamuksen määrä lisääntyy, kun suhteen rakentamiseen tarvittavaa informaatiota vaihdetaan, eli kun tunne ja tahto oman pään sisällä kasvavat ja ymmärrys, kiinnostus, kunnioitus ja empatia toista kohtaan lisääntyvät. Tämä rajaa tai mahdollistaa lisäarvon tuottamisen.” Ståhle ja Laento toteavat. Olemme käyneet tapahtuman kehitys palavereita Kasvun Rouhun ja Expan kanssa. Lopputuloksena näistä on seurannut yhdessä järjestettyjä tapahtumia, etuja toisen yhteisön jäsenille sekä toisen osapuolen laajempi ymmärtäminen. Vaikka meillä onkin sama perimäinen tavoite ajamme sitä eri keinoin. Tämän vuoksi yhdessä järjestetyissä tapahtumissa on ollut todella tärkeää ymmärtää toisen osapuolen intressit.

Neuvottelimme ennen kesää suuren pelialan tapahtuman järjestämisestä. Vasramasti tämä olisi lisännyt yrittäjyyttä ja ihmisten verkostoitumista, mutta emme nähneet, että saisimme sitä yhdistettyä tarpeeksi toisen alan opiskelijoiden kanssa. Samoihin aikaan kävimme neuvotteluja Kasvun Roihun karonkansta, eli Kasvu Open kasvun polun kiitostilaisuudesta. Päätimme, että järjestäisimme tapahtumaa puoliksi Kasvun Rouhin kanssa. Tässä neuvotelua kävimme noin kolmen tapaamisen verran, koska halusimme mahdollistaa Kasvu Openista kiittämisen lisäksi myös omalle yhteisöllemme mahdollisimman palkitsevat edut, eli syyn miksi juuri me olisimme järjestämässä mukana. Päädyimme ratkaisuun, että saamme kolmesta sadasta kävijäpaiaksta viisikymmentä jakoon vain meidän yhteisömme jäsenille. Täten saamme heitä verkostoitumaan suoraan yritysrajapintaan, joka on meille seuraava askel opiskelijoiden kesken verkostoitumisesta.

Yhteistyössä ei ole järkeä, jos se ei vie kohti tavoitetta. Joskus tavoitteena on lisätä yrityksen osaamista toimia tiiminä, joskus tavoitteena on ajaa toisen ryhmän etua ja joskus tavoitteena on saada rahaa seuraaviin investointeihin. Muutosryhmän kumppanuuden idea: he tarvitsevat hyllynsiirtäjiä, me tarvitsemme rahaa. Jesin ja kävijöiden välinen kumppanuus: me saamme rahoituksen yrittäjyyteen innostamisesta, kävijämme haluavat yrittäjyydestä kiinnostuneen yhteisön. Mööpelin ja vivaldin välinen idea: vivaldilla on liikaa kakkoslaadun huonekaluja, eikä aikaa myydä niitä, mööpeli tarvitsee myytävää tavaraa liikkeeseensä pienellä riskillä. Kaikissa näissä tapauksissa molempien osapuolten tavoitteet toteutuvat. Jos toisella osapuolella ei ole samat intressit on yhteistyö hyödytöntä. Työskentelet vain toisen osapuolen puolesta, etkä itse edistä tavoitteitasi.

Tämä tavoitteellinen ajattelu pätee niin yritys, kuin yksityiselämässäkin. Ajatus on aina helppo ajatella omalle kohdalle. Miksi ikinä tekkisit mitään, joka ei vie sinua jollain tavalla (esim. rahallisesti tai taidollisesti) eteenpäin? Miksi näin tekisi joku muu? Miksi näin tekisi joku yritys? Kun alkaa ajatella kaikkia organisaatioita, yrityksiä ja henkilöitä samalla tavalla kaikesta tulee simppelimpää. JES ei tee liiku, jos sen yhteisö ei hyödy. Tiimimme Tanja ei liiku, jos hän ei opi. Juti ei vastaa puhelimeen, jos 100 edellistä puhelua on ollut täysin turhia.

Kun opimme tajuamaan toistemme tavoitteet ja jaamma tietoa toisillemme alamme toteuttaa paljon vahvempaa asiakassuhdetta. Emme hae enää vain hyötyä itsellemme, vaan tajuamme myös toisen osapuolen. Koemme ehkä jopa yhteenkuuluvuutta ja molempia osapuolia hyödyntävää etua. Tätä korostavat myös Lanto ja Ståhle: “Kumppanuus koostuu kolmesta hyvin erilaisesta asiasta: tietopääoman integraatiosta, lisäarvon tuottamisesta ja luottamuksen rakentamisesta.” Kun koemme olevamme yhteydessä toiseen yritykseen ajamme myös heidän tavoitteitaan. Kun ajamme heidän tavoitteitaan tuotamme heille lisäarvoa. Kaikki siis lähtee tiedon jakamisesta.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!