Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Strategisen johtamisen areena ja horisontti

Kirjoitettu 10.02.16
Esseen kirjoittaja: Ernesto Pylväläinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Strategisen johtamisen areena ja horisontti
Kirjan kirjoittaja: Lainema Matti, Lähdenpää Markku, Puolakka Pekka
Kategoriat: 4. Johtaminen, 4.6. Strategiakirjat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Strategisen johtamisen areena ja horisontti

 

Otin kirjan lukuun, koska halusin syventyä johtamisen työkaluihin. Visioon, strategiaan, arvoihin ja missioon.

 

Mikä se strategia on?

Strategia on yritys määrittää tulevaisuutta. Se on suunniteltu tulevaisuus, jota noudattamalla organisaatio saavuttaa haluamansa asian.  Suunnitellulla tulevaisuudella taas tarkoitan asioita, joita tehdään jotta saavutetaan haluttu asia. Jotta voidaan miettiä strategiaa haluttuun asiaan, tarvitaan se haluttu asia, eli kuivempana terminä visio.

 

Tätä on helpompi avata esimerkin kautta.

Matin tekee mieli syödä lohta ja hän päättää lähteä kalastamaan. Ensimmäisenä hän, ottaa kalastusvälineensä ja lähtee järvelle. Matti, kuitenkin huomaa, että järvi on täynnä muitakin kalastajia. Kalastajat uistelevat kivenheiton päästä toisistaan ja järvi näyttää todella ahtaalle. Joillakin on isot ja kalliit moottoriveneet, joillakin taas tavalliset soutuveneet. Matti päättää kuitenkin lähteä kokeilemaan onneaan.

Matti huomaa nopeasti, että joillakin kalastajilla ei ole hajuakaan kalastuksesta, He yrittävät saada kalaja umpituurilla käyttäen haavia. Matti on kuitenkin lukenut kirjasta, että jos haluaa saada kalan, on saatava kala kiinnostumaan syötistä.

Matti siis haluaa saada kalan, se on hänen visionsa. Hän on mennyt järvelle (liiketoimintaympäristö) ja nähnyt siellä muita kalastajia veneineen (kilpailijoita). Jos haluaa saada ongittua kalan (asiakkaan) on saatava kala kiinnostumaan syötistä (tuote/palvelu).

Se mitä Matti tekee seuraavaksi, on strategian määrittämistä.

Mihin kohtaan järveä Matti soutaa? Mitä uistinta Matti käyttää? Liittoutuuko hän jonkun toisen kalastajan kanssa? Matin täytyy suunnitella tulevaisuutta ja tehdä valinnat, kuinka hän tulee yrittämään saada kalansa.

Strategia on siis valintojen tekemistä kilpailuympäristössä.

 

Millainen on hyvä strategia?

Tähän vastaus on todella yksinkertainen. Hyvä strategia on mikä tuo tulosta. Matin tapauksessa kalaa.
Kyse on valinnoista, mitkä tuovat parhaan kalasaaliin.

Ennen kuin ruvetaan tekemään valintoja, on hyvä ainakin miettiä omat resurssinsa, tutustua asiakkaan haluihin ja kopioida kilpailijoiden toimivia toimintatapoja.

Kirjassa näytettiin kolme resurssiluokkaa. Fyysinen, inhimillinen ja organisaatio.

 

Fyysinen resurssi on konkreettinen omistettu materia ja asiat. (Millainen vene on, millaiset uistimet.)

Inhimillinen resurssi kertoo henkilöiden määrän ja kokemuksen.

Organisaatio resurssi on organisaatiossa oleva henkinen pääoma. Kuinka suuri on motivaation taso. Kuinka positiivinen on ilmapiiri.

 

On myös ymmärrettävä asiakkaan halut. Koska kalat tahtovat syödä, sinun tulee tarjota niille syömistä. Mitä paremman syötin pystyt tarjota kalalle, sitä todennäköisemmin kala valitsee sinun syöttisi.

Voit yrittää rakentaa oman syöttisi, tai voit kopioida muilta kalastajilta millaiset syötit toimivat.

Näiden asioiden perusteella voit muodostaa strategiasi ja lähteä kalaan!

 

Strategiaa on kuitenkin pyrittävä jalostamaan jatkuvasti. On pyrittävä analysoimaan samaan aikaan menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta. Käytännön kokemusten kautta siis opitaan.

Meillä on ensi tiistaina kaltsu-palis, jossa mietimme näitä juttuja. Meidän on analysoitava mennyttä aikaa ja tehdä sen perusteella strategisia päätöksiä, kuinka kehitämme liiketoimintaamme. Mihin asioihin keskitymme seuraavaksi, joilla pystymme nostamaan myyntiämme. Mitkä ovat seuraavat valintamme.

 

 

Ernesto Pylväläinen

Ernesto@aitoidea.fi

Ideaosuuskunta Aito, Tiimiakatemia

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!