Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Strategisti

Kirjoitettu 20.11.14
Esseen kirjoittaja: Pasi Suojala
Kirjapisteet: 2
Kirja: Strategisti - Ole johtaja, jonka yrityksesi tarvitsee
Kirjan kirjoittaja: Cynthia A. Montgomery
Kategoriat: 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut, 4.6. Strategiakirjat, 9.04. Johtaminen

Strategisti, 4.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Ole johtaja jonka yrityksesi tarvitsee

 

Kirja perustuu Harvard Business Schoolin legendaarisella johtajuuskurssilla jaettuun tietoon. Ihan mielenkiintoista tekstiä joka sisältää paljon tarinoita yrityksistä, suosittelen kirjaa kaikille joita strategia ja johtaminen kiinnostaa.

Kirja alkaa kysymyksellä oletko strategisti? Minulla on pieni haisu, että mitä se tarkoittaa mutta kirjaa lukiessa huomaan, että minulla oli nimenomaan vain pieni haisu. Kirja avaa koko ajan uusia näkökulmia ja ajatuksia siitä minkälainen johtaja on strategisti. Kirjan mukaan johtajan tärkein tehtävä on luoda, ylläpitää, seurata ja kehittää strategiaa. Jokainen työvaihe strategilla on yhtä tärkeä, missään kohdassa ei saa epäonnistua tai koko strategia on rampa.

Ensimmäisillä sivuilla kirjassa sanotaan, että se ei ole perinteinen strategia teos jossa opetetaan kuinka strategia luodaan ja miten se saadaan toimimaan eri organisaatioissa. Kieltämättä kirjassa on näkökulma erilainen kuin muissa lukemissani strategia kirjoissa, mutta lopun viimein se on täysin samanlainen kuin muutkin strategia kirjat. Pieni katselukulman vaihto tosin teki kirjasta mielenkiintoisen.

Reflektoin tässä esseessä kirjan pääpointteja ja yritän peilata niitä ideaosuuskunta INTOon, mikä joissakin kohdissa on lähes mahdotonta.

Jokainen business tarvitsee strategian

 

Jokainen yritys on kuin laiva joka seilaa merellä. (Kuinka moni ei ole vielä kuullut tätä vertausta?) Jotta laiva pääsee perille satamaan tulee sillä olla kapteeni joka tietää minne mennä.  Kirjan mukaan ensimmäiseksi jokaisen yrityksen tulisi miettiä olemassa olon tarkoitusta. Miksi me olemme olemassa, autammeko me ketään? Mitä jos yritys lopettaisi, menettäisikö joku jotakin? Tarkoituksen voima saa aikaan ihmeitä yrityksissä. Tarkoituksen tulee olla järkevä ja erottuva mutta ei kuitenkaan ylimalkainen. Esimerkiksi jotkut yritykset pyrkivät luomaan itselleen tarkoituksen sanoen, olemme markkinoiden paras ja laadukkain yritys. Kysymys kuuluu, mitä se paras tarkoittaa? Onko se erottuva ja järkevä tarkoitus, olla paras? Kirjan esimerkki merkityksellisestä tarkoituksesta oli IKEA, meille suomalaisille IKEA on varsin tuttu yritys. Heidän tarkoitus on tarjota edullisia ja helposti kotiin vietäviä huonekaluja kaikille.

Tarkoitus ei vielä riitä, sillä kirjan mukaan merkityksellinen tarkoitus ei pelasta yritystä. Yrityksen pelastaa strategistin toimeenpanema tarkoitus. Kirjan mukaan strategistin tärkein tehtävä on luoda työlista ja saada organisaatio toteuttamaan se.

Itsessään strategia ei pelasta mitään, ei se pelasta edes INTOa. Strategia on kuin pokerissa sisäänosto, silloin saat luvat istua pöytään ja alkaa pelaamaan. Jos emme saa aikaiseksi strategiaa ei meillä kirjan mukaan ole edes lupaa pelata. Toisin sanoen emme saa olla olemassa ilman strategiaa.

Strategia vastaa moniin kysymyksiin yrityksessä, mutta yksi niistä on mitä yritys tekee paremmin ja miksi se erottuu muista yrityksistä. Kirja painotti monessa kohdassa juuri näitä kahta kysymystä. Esimerkkinä kirjassa käytettiin applea, suosittelen lukemaan applen tarinan ja miettimään sitä strategian ja erottumisen näkökulmasta.

 

Hyvä strategia käytännössä

 

Hyvä strategia kirjan mukaan sisältää seuraavia elementtejä.

 

Ankkuroituu selkeään ja houkuttelevaan tarkoitukseen

  • Mikä on organisaatiosi olemassaolon syy?

Luo todellista arvoa

  • Erottuvat organisaatiot luo arvoa ja jos sellainen yritys lopettaa toimintansa sitä kaivataan takaisin.

Selkeät valinnat

  • Huippuosaaminen syntyy selkeiden valintojen ympärille. Jos yritys tekee liian montaa asiaa kerrallaan, on sen vaikea panostaa mihinkään kunnolla.

To-Do lista

  • Miten strategia saadaan osaksi jokapäiväistä työtä?

Merkitykselliset mittarit

  • Selkeät ja strategian kannalta kriittisten mittareiden luominen on strategian tärkeä osa.

Intohimo

  • Intohimo strategiaan ja sen toteuttamiseen on strategistillä työn keskiössä.

 

Näiden asioiden pohjalta voimme alkaa tiimissä miettimään strategiaamme. Jotta saamme luvan pelata tulee meidän tehdä tämä.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!