Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Stressinhallinta ja henkiset vahvuusominaisuudet

Kirjoitettu 24.11.17
Esseen kirjoittaja: Niko Nenonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: "How to stay calm when you know you'll be stressed" , "The Secret of Becoming Mentally Strong" , 13 Things Mentally Strong People Don’t Do
Kirjan kirjoittaja: Daniel Levitin, Amy Morin
Kategoriat: 1. Oppiminen, 8.1. Filosofiaa, ajattelua ja mielikuvitusta yrittäjälle, 8.2. Yrittäjänä kasvun taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Vietin erään harmaan suomalaisen aamupäivän tutkien nettilähteitä aiheista stressinhallinta ja henkiset vahvuudet. Parhaiksi arvostelun kohteiksi paljastuivat Ted talkit aiheista: ”How to stay calm when you know you’ll be stressed”, sekä ”The Secret of Becoming Mentally Strong”. Näiden lisäksi luin artikkelin ”13 Things Mentally Strong People Don’t Do”. Vaikka Ted Talk:ien otsikot ovat nykyisin vähän liiankin klikkihakuisia ja harhaanjohtavia, olivat esiintyjien puheet kuitenkin hyödyllisiä.

Daniel Levitin puhui oman varttinsa stressistä ja sen lääketieteellisistä haaroista. Hän kertoi, että stressi johtuu lisämunuaisen erittämästä kortisolista, joka vaikuttaa aivojemme hippokampuksessa erinäisinä stressiin tunnistettavina reaktioina. Hippokampus kontrolloi Levitimen mukaan niin kutsuttua paikkamuistia. Se siis muistaa paikat, jotka ovat elämällesi ja arjellesi tärkeät. Näihin lukeutuvat esimerkiksi tiedot missä kotisi, työpaikkasi tai autotallisi sijaitsee, tai missä esimerkiksi ystäväsi asuu.

Paikkamuistin lisäksi Hippokampus kontrolloi omaelämäkerrallista muistia sekä yksilön kokemuksista muodostettua yleistietoa. Onko sinusta joskus tuntunut äärettömän stressaavassa tilanteessa, että järjenjuoksusi edessä on samea verho, eikä suusta meinaa tulla mitään järkeviä sanayhdistelmiä ulos? Tämän stressi tekee aivoillesi.

Mielenkiintoisin asia Levitimen puheessa oli se, kuinka hän sanoi elimistön toimivan stressaavan tilanteen johdosta. Kaikki perustuu evoluutioon. Kun elimistö tuottaa runsaasti kortisolia ärsykkeisessä tilanteessa, lopettaa moni muu elimistön systeemi toimintansa, mukaan lukien ruuansulatus, immuunisysteemi sekä seksuaalinen vietti. Näitä kun et ole tuhansia vuosia sitten saalistajaa kohdatessa sillä hetkellä tarvinnut. Keho valmistautuu stressitilanteessa siis puolustautumaan. Nykyajan puolustautuminen ei toki aina tarkoita enää fyysistä kanssakäymistä, vaan joskus stressi saa ihmisessä aikaan myös nykyajalle tavallisia asioita: impulsiivisuutta ja äreyttä.

Yllä oleviin tukeutuen, oletko sinä kohdannut arjessasi näitä asioita: ruokahaluttomuus, ainainen flunssa, yleinen voimattomuus, ahdistuneisuuden ja alakulon tunne? Kaikki ne ovat stressin aiheuttamia tai edesautettuja, jokapäiväisiä vaivojamme. Muista levätä, urheilla, pitää työpäivän aikana taukoja, sekä keskity syömään terveellisesti ja tasaisesti. Näin saat kortisolitasosi laskuun.

Olen aina pitänyt itseäni stressittömänä hepsankeikkana. Hiljalleen alkaa tuntua, että joko valehtelen itselleni, tai stressi on ollut sisälläni niin kauan, etten enää itsekään tunnista sitä. Kaikki äsken lukemani ja kuulemani vaivat ovat kuitenkin aika ajoin seuranneet minua arjessani. Alan hiljalleen epäillä, olisiko kaiken takana sittenkin ”vain” hormonalliset ongelmat.

Toinen katsomani Ted Talk käsitteli Amy Morinin elämää, sekä siinä hänen kohtaamiaan valtavia henkisiä haasteita. Hänen äitinsä, miehensä sekä seuraava anoppinsa menehtyivät täysin yllättäen pienen ajan sisällä.  Hän ajatteli vuosien ajan, että miksi hänelle käy näin, ja mitä on tehnyt väärin ansaitakseen tuon surun. Reaktio on meille jokaiselle varmasti todennäköinen lopputulos edellä mainituista asioista. Vuosien ajan hän paranteli itsensä henkistä rauniota, eikä tuntunut löytävän apua vaikeisiin asioihinsa. Sitten hän antoi itselleen ja maailmalle anteeksi, ja suuntasi katseensa menneen sijasta tulevaisuuteen.

Hän kirjoitti samaisesta aiheesta myös näppärän 13:sta kohdan checklistin, mitä henkisesti vahvat ihmiset eivät tee. lista on todella käyttökelpoinen ja selkeä. Monessa kohtaa tunnistan myös itseni väitteistä. Näistä vaikuttavimmat kohdat olivat väitteet, joissa Morin sanoo, ettei saa vaipua ongelmia kohdatessa epätoivoon, vaan katsoa eteenpäin ja keskittyä elämän hyviin asioihin. Yksi keino tähän on myös Morinin esittelemä: ”pitää uskoa itseensä, sillä joskus ainut asia mihin voit vaikuttaa, on motivaatiosi ja asenteesi”

yksi omasta arjestani tuttu väittämä, ettei ”vanhoja hyviä aikoja” tulisi nostalgisoida liiaksi, sillä näin katseesi voi tarttua tulevan sijasta menneeseen. Henkisesti vahvat eivät katsele kaiholla taakse, vaan suunnittelevat tulevaisuutta ja elävät hetkessä. Siinä hyvä ohjenuora meille ihan jokaiselle.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!