Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Suuri seikkailu

Kirjoitettu 12.12.15
Esseen kirjoittaja: Mila Lehto
Kirjapisteet: 3
Kirja: Suuri seikkailu
Kirjan kirjoittaja: Yvon Choiunard
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

En tiedä missä vaiheessa elämää opin oikeasti arvostamaan eettisesti toimivia yrityksiä. Nykyään ei haittaa maksaa piposta 40 euroa, jos tiedän sen olevan kotimaisen pienyrityksen tuote, jonka tuotoista lahjoitetaan vielä 5% hyväntekeväisyyteen. Muutenkin arvostus eettisyyttä, laatua ja kestävyyttä kohtaan on noussut yhä vain tärkeämmiksi kriteereiksi kulutuksessa.

 

Nuo kolme ovatkin arvoja, jotka nousevat paljon esiin Patagonian toiminnassa. Yvon Chouinard aloitti yritystoimintansa aika paljolti vahingossa, omien tarpeidensa takia. Chouinard rakastui kiipeilyyn ja halusi kestävämpiä tarvikkeita. Koska Chouinardin tarvikkeet kestivät käyttöä paremmin, kuin kaupasta saadut, myös hänen ystävänsä halusivat ostaa häneltä. Pikku hiljaa heidän ystävänsä kääntyivät Chouinardin puoleen ja asiakaskunta oli valmis.

 

Chouinard ei ikinä halunnut liikemieheksi. Hän inhoaa bisnestä, mutta haluaa silti tarjota kuluttajille laadukkaita tuotteita. En itse ikinä ajatellut alkavani yrittäjäksi. Hakeuduin Tiimiakatemialle, koska halusin oppia mieluummin käytännössä, kuin koulun penkillä. Tiimiakatemian aikana on herännyt vahva ajatus siitä, että tulen tulevaisuudessa työllistämään itse itseni, parhaimmassa tapauksessa myös muita.

 

Kun on päässyt tarjoamaan työn monelle nuorelle, suuntaa ei halua vaihtaa. Ensimmäiset kesätyöt ovat niin lähellä omaa elämää, että nuoriin on helppo samaistua. Monesti on vaikeaa saada niitä ensimmäisiä töitä, kun ei ole kokemusta. Meillä on mahdollisuus auttaa nuoria, ja onkin upeeta päästä tekemään niin.

 

Mittaa kahdesti, leikkaa vain kerran

Patagonialla luotetaan valmisteluiden tärkeyteen. Ei haluta tehdä turhaa työtä tai kuluttaa resursseja. Myös me olemme aloittaneet Laivurin valmistelut jo nyt; näin takaamme kesällä työn vakauden ja helppouden. Kun olemme laskeneet budjetit, valmistelleet markkinoinnin ja tutustuneet työporukkaan, on helppo aloittaa hektinen toiminta heti alussa.

 

Me haluamme tutustua työntekijöihimme kunnolla. Luottamus on meille tärkeä arvo, haluamme pystyä luottamaan meidän tekijöihin ja päinvastoin. On tärkeää, että työntekijät tietävät meidän luottavan heihin ja tietää, että he tekevät aina parhaansa. Työntekijämme saavat olla mukana suunnittelu- ja kehitystyössä alusta asti, näin he pystyvät vaikuttamaan omaan työympäristöön ja -ilmapiiriin.

 

Myös Patagonialla luottamus on arvossa. Asiantuntijoiden mukaan heillä työskentelee ennätyksellisen paljon “omin aivoin ajattelevia työntekijöitä”. Tähän myös me pyrimme. Jos jokin on pielessä, siihen on mahdollisuus vaikuttaa. Haluamme tuoda Tiimiakatemialaista otetta kaikkeen toimintaan ja kannustaa omatoimiseen asenteeseen.

 

Intohimo

Patagonia syntyi rakkaudesta lajiin. Oma tarve ja halu kehittyä ohjasi Chouinardia tekemään aina vaan paremmin. Meille Laivuri on kuin oma vauva. Haluamme luoda siitä parhaan mahdollisen Laivurin, ja siten kehittää liiketoimintaa, palvelua ja tarjontaa jatkuvasti. Kolmen yrittäjän kombo mahdollistaa sen hyvin, saamme kesän aikana myös etäisyyttä ja pystymme katselemaan yritystoimintaa monelta kantilta.

 

Rakastan ruokaa, ihmisiä ja musiikkia. Siinä on kolme tekijää, joista Laivuri enimmäkseen koostuu. Laivurissa pääsen kehittämään niin itseäni, kuin myös yritystoimintaa eteenpäin. Asiakkaat ovat tärkeimmässä roolissa kertomassa, mikä toimii ja mikä ei. Patagonia kehitti hyvän kiipeilyvälineen. Se laitettiin markkinoille ja sai nopeasti suosiota. Asiantuntija tuli esittämään kehitysehdotuksen, ja myös ammattikiipeilijä ehdotti samaa kehittämismallia. Patagonia tuotti uudet välineet, kun samaan aikaan kilpailija toi markkinoille halvan kopion edellisestä mallista. Patagonia oli askeleen edellä; asiakkailta ja asiantuntijoilta saadun palautteen ja sen kuuntelemisen ansiosta he saivat taas parhaan roolin markkinassa.

 

Me haluamme kuunnella asiakkaitamme ja kehittää palveluja yhdessä heidän kanssaan. Suunnitteilla onkin kehittää toimiva palautejärjestelmä ja tehdä asiakastutkimusta nyt ennen kesää. Niiden avulla pystymme vaikuttamaan hyvin jo ensi kesän toimintaan ja onnistumme siinä myös kesällä.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!