Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Syntynyt digiaikaan

Kirjoitettu 08.01.13
Esseen kirjoittaja: Jarkko
Kirjapisteet: 3
Kirja: Syntynyt digiaikaan
Kirjan kirjoittaja: Tapscott
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Nettisukupolvi eli sukupolvi, joka on syntynyt keskelle digiaikaa, on tottutunut hyötykäyttämään tekniikkaa arjessaan. He elävät keskellä sitä. Kirja on selkeästi suunnattu vanhemmille ihmisille, jotka eivät välttämättä ymmärrä tämän sukupolven toimintatapoja ja sen tuomia hyötyjä. Nettisukupolven ymmärtäminen auttaa kirjan tekijän mukaan ymmärtämään tulevaisuutta.

Nettisukupolvi johon itsekin kuulun, eroaa vanhemmistaan huomattavasti sekä hyvässä, että pahassa. Me nuoret kiinnitämme huoiota tiedon omaksumisen sijaan tiedon hankkimisen taitoon. Monelta meidän ikäiseltä kysyttäessä Belgian pääkaupunkia valitettavan harvoin saa oikeaa vastausta. Toisaalta vajaassa puolessa minuutissa olemme selvittäneet Brysselin olevan myös Euroopan Unionin pääkaupunki. Olemme selvittäneet samalla sen väkiluvun ja sen, että Brysselissä on kaksi virallista kieltä. Osaamme hyödyntää teknologiaa tiedon haussamme paremmin kuin koskaan. Kun ennen luettiin tuoreimmat uutiset lehdestä, nykyään selaamme ne Internetissä. Saamme jatkuvasti informaatiota joka suunnasta, mutta olemme kuitenkin oppineet suodattamaan siitä itsellemme tärkeät asiat.

Nettisukupolven kahdeksan normia; 1. vapaus 2. räätälöinti 3. tutkiminen 4. eettisyys 5. yhteistyö 6. viihde 7. nopeus sekä 8. innovativisuus ovat syvällä nuorten kokemusmaailmassa. Vaikka itsekin kuulun tähän nettisukupolveen, tulee minun ymmärtää kuinka nämä normit muokkaavat nykyajan työyhteisöjä niin, että saamme itsestämme kaiken irti. Itse pidän tärkeinpänä, että nykytyöyhteisössä on vapaus toteuttaa itseään, sillä vapaus luo innovatiivisuutta. Kun ihminen voi työskennellä kuten itse parhaakseen näkee, valitsee hän todennäköisimmin sen tehokkaimman tavan. Nykyiset työyhteisöt ovat muuttumassa jatkuvasti yksin työskentelystä tiimityöskentelyksi. Nettisukupolvi on tottunut tähän jo lapsesta lähtien tietokonepelien ja -yhteisöjen kautta. Näiden kautta opittu kilpailu, yhteistyön tekeminen ja sosiaalinen kanssakäyminen on opettanut meidät toimimaan ja työskentelemään yhdessä. Tutkimusten mukaan tietokonepelejä pelaavat nuoret ovat uskollisimpia yritykselleen ja yhteisölleen. He ovat myös kaikkein joustavimpia ja peräänantamattompia ongelmanratkaisijoita, sekä kaikkein halukkaimpia ottamaan vain järkeviä riskejä.

Nettisukupolvi eroaa myös kuluttajina vanhemmistaan. Kirja nostaa muutamia pointteja nettisukupolvesta kuluttajina ja ennen kaikkea siitä, kuinka heidät voidaan voittaa puolelleen. 1. Sitouta nuoret tuotteeseesi tai palveluusi. Tarkoittaa siis sitä, että heistä tulee tehdä tuottaja-kuluttajia, jotka voivat innovoida kanssasi. Nettisukupolven edustajat ovat erittäin uskollisia tuotteille, joista he innostuvat. 2. Nettisukupolvi ei seuraa mainoksiasi perinteisissä medioissa, kuten televisiossa tai radiossa. Pakko nostaa DNA:n mainoskampanja esille, joka on onnistunut kampanjassaan erittäin hyvin. Kyseessä on tekstiviestikampanja. Idea on se, että sosiaalisessa mediassa jaetaan asiakkaiden lähettämiä tekstiviestihistorioita. Asiakkaat itse tuottavat mainokseen sisällön, jota muut pääsevät seuraamaan sosiaalisissa medioissa. Tässä pätee myös kolmas nostamani pointti; 3. Ota nettisukupolvi markkinointikampanjoidesi keskeiseksi ryhmäksi.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!