Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Syty ja sytytä

Kirjoitettu 30.11.15
Esseen kirjoittaja: Simo-Pekka Pilli
Kirjapisteet: 2
Kirja: Syty ja sytytä
Kirjan kirjoittaja: Tapio Aaltonen, Heikki Pajunen, Kallu Tuominen
Kategoriat: 5. Valmentaminen, 5.1. Valmentaminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Oma visio

Tämä luku sai minut miettimään omaa elämääni ja mitä siltä haluan. Siinä oli oiva työkalu siihen, miten lähteä hahmottamaan oman elämän rakentamista omien unelmien ympärille. Ensin pitää kirkastaa mitä tältä elämältä haluaa. Sen jälkeen miettiä visio näistä unelmista eli hieman aikataulua ja konkretiaa hieman enemmän. Tämän jälkeen tulisi miettiä konkreettisia steppejä ja strategiaa, joilla toiminnan saa ainakin aluilleen. Luvussa oli myös todella hyviä konkreettisia toimintaohjeita, joita voi suoraan koittaa. Niistä itselle parhaaksi koin seuraavat:

-Leikkaa ja liimaa lehdistä kuvia ja otsikoita ja tee näistä kollaasi, joka kuvaa haluamaasi tulevaisuutta.

-Laadi itsellesi visio kolmelta elämänalueelta ja käytä näissä mahdollisimman monia ilmaisumuotoja.

-Katso elokuvaa itsestäsi, joka on kuvattu 5 vuoden päästä. Millainen olet? Mitä on ympärilläsi? Mitä on muuttunut?

Unelmanani on elää mahdollisimman hyvää ja onnellista elämää. Tähän unelmaani päästäkseni tai sitä kohti mennäkseni minulla on muita unelmia, jotka niin sanotusti voivat auttaa tässä asiassa. Sitä ei tietysti koskaan tiedä ovatko ne lopulta sellaisia asioita, joista hyvä ja onnellinen elämä koostuu ja ne tietysti voivat vaihtua ajan mittaan, mutta tällä hetkellä mieleeni tuli seuraavia asioita.

Talouden kannalta omana unelmanani on saavuttaa taloudellinen riippumattomuus ainakin jollain tasolla. Tällä tarkoitan sitä, että en olisi riippuvainen päivätöistä, vaan saisin elämiseen tarvittavan tulon sijoituksista tai muista tulonlähteistä. Tämä vapauttaa aikaa vapaa-ajan tekemiseen. Olen nyt 22-vuotias ja reilun 27 vuoden päästä 50. Tähän mennessä tavoitteenani on kerätä 500k sijoitettavaa omaisuutta. Tavoitteenani on harjoittaa oman talouden hoito ensi vuonna niin hyvälle tasolle, että pystyn hallitsemaan tulojani ja menojani hyvin ja talouteni on ylijäämäinen. Teen ensi vuodeksi myös budjetin omalle taloudelleni. Vuoden 2016 loppuun mennessä minulla on myös hallussa yleisimmät sijoituskohteet ja sijoitussuunnitelma Tiimiakatemian jälkeiselle ajalle.

Tämä unelma on hyvin pitkän ajan päästä saavutettavissa. Siksi seuraava unelmani on hieman pienemmälle aikavälille sijoittuva ja samaa taloudellista unelmaa kohti menevä. Se kuuluu näin: Unelmanani on työskennellä hyvien tyyppien kanssa. Tämä siksi, että työnteko ei tunnu työltä siinä vaiheesa, kun ympärillä on ihmisiä, joiden seurasta nauttii. Tavoitteeni on luoda hyvät verkostot ympärilleni, jotta yhden bisneksen loppuessa löydän uutta tekemistä oikeiden ihmisten kanssa. Tavoitteena ensi vuodelle on verkostoitua akatemialla, tapahtumissa ja vapaa-ajalla niin, että löydän uusia henkilöitä, joiden kanssa tehdä mahdollisesti yhteistyötä tulevaisuudessa. Tavoitteeni on myös pitää kiinni nykyisistä yhteistyökuvioista, sillä tähän mennessä akatemialla ja vapaa-ajalla on tullut tutustuttua huikeisiin henkilöihin, joiden kanssa voisin tehdä milloin vain töitä. Heidän kanssaan on hyvä miettiä tulevaisuutta ja sitä mitä haluaa, sillä sieltä saattaa kummuta yhteisiä mielenkiinnon kohteita.

Kolmas unelmani jos niin voi sanoa on kehittää itseäni koko ajan. Tämä tarkoittaa niin ammatissa tarvittavien taitojen opettelua kuin omaa henkistä ja fyysistä kuntoa. Akatemia antaa hyviä avaimia ammatissa tarvittavien taitojen opetteluun ja luulen, että lukeminen jää akatemia jälkeisiinkin elämään. Kirjoita saa todella hyviä oppeja ja olen tajunnut kuinka nautinnollista on oppia uusia juttuja. Ennen akatemiaa uuden opettelu oli välillä hieman pakkopullaa, mutta nyt on tajunnut merkityksen tälle ja opettelee mielellään uusia juttuja. Henkinen ja fyysinen kunto ovat mielestäni myös tärkeitä kehityskohtia. Olen kiinnostunut hiljattain erittäinkin paljon ns. biohakkeroinnista. Tässä on kyse toimista, joilla voit tehostaa omaa suorituskykyäsi. Yksi inspiroiva leffa tähän liittyen on Limitless, jossa päähenkilö löytää aineen, jota nauttimalla hän saa enemmän aivokapasiteettia käyttöönsä ja on paljon virkeämpi. Haluan siis saada ”hakkeroitua” ravintoni, leponi, mieleni ja liikuntani niin hyvälle tasolle, että se edistää terveyttäni ja auttaa jaksamaan. Visioni on saada vuonna 2016 optimoitua nämä kaikki osa-alueet mahdollisimman tehokkaaksi. Tavoitteena on löytää optimaalinen ruokavalio itselleni, löytää mielelle kehitystyökaluja, optimoida untani paremmaksi, sekä liikkua mahdollisimman tasapainoisesti, jotta se edistää terveyttäni. Peliliikkeitä tähän on mm. marraskuussa kokeilussa ollut maidoton ja jatkossa muiden ruokavalioiden testaus ja opettelu. Ostin eilen biohakkerin käsikirjan, joissa on todella hyviä vinkkejä aiheeseen ja niiden luku varmasti herättää paljon uusia ideoita itseni optimointiin.

Tässä oli muutama unelmointi, joita heräsi reflektoidessa kirjaa ja aion käyttää työkalua myös jatkossa.

 

Hallinnan neljä vyöhykettä

Paniikkivyöhyke, venymisvyöhyke, mukavuusvyöhyke, kuollut vyöhyke

Olin hetki sitten aika pitkään venymis –ja paniikkivyöhykkeellä. Se syö todella paljon henkistä puolta itsestäni. Tarpeeksi pitkään tällä alueella oltua asiat luistavat yhä huonommin, sillä kaikki energia ja aika menee tiettyjen ongelmien tai suorituksien tekemiseen eikä aivot saa kunnolla lepoa. Koin tämän ja päätin, että sellaista minun ei enää tarvitse kokea. Tähän päästään sillä, että vaikutetaan asioihin enemmän, suunnitellaan paremmin ja pidetään kiinni omasta ajasta. Oireista vielä sen verran, että huomasin itseni menevät paniikkitilassa sisään omaan kuoreeni. Sosiaaliset tilanteet tuntuivat hankalilta, enkä halunnut oikein ajautua niihin ainakaan ylimääräisesti. Myös fyysinen suorituskyky laski. Tämä johtui osaltaa paniikin luomasta uupumuksesta, mutta myös ravinnollisista seikoista, jotka tulivat paniikkivyöhykkeen seurauksena. Myös omasta ravinnosta pitää pitää kiinni, oli tilanne mikä tahansa. Olen oppinut akatemian aikana, että ruoka on minulle tärkeä polttoaine ja asioiden mahdollistaja. Se on kuin öljyä moottorille, joka mahdollistaa moottorin toiminnan ilman ylimääräistä kitkaa. Ruoan säännöllisellä nauttimisella varmistan itseni toimivuuden, sillä kun polttoainetta ei ole, alan olla todella kireä ja aivot eivät toimi läheskään yhtä hyvin kuin normaalisti. Kirjan mukaan mukavuusvyöhykkeellä tulisi viettää 80% ajastaan ja olen hyvin samoilla linjoilla. Tämä mahdollistaa venymisen ajoittain venymisvyöhykkeelle. Esimerkiksi keskimääräisessä viikossa on 112 tuntia hereilläolo aikaa ja jos nämä tunnit jaetaa 80/20 niin mukavuusvyöhykkeelle jää 89,6 ja venymiseen 22,4 tuntia. Reilu puolet työajasta oli tällöin venymistä ja puolet mukavuutta. Luulen, että tämä on hyvä suhde työtehokkuuden kannalta.

 


Simo-Pekka Pilli

Ideaosuuskunta Dynaamia

0415492912

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!