Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

TA-synttäreiden markkinoinnista

Kirjoitettu 11.01.17
Esseen kirjoittaja: Claudia Kalin
Kirjapisteet: 4
Kirja: Markkinoinnin musta kirja, Thank you economy
Kirjan kirjoittaja: Teemu Takala, Gary Vaynerchuk
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.5. Markkinoinnin klassikot, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kun aloitettiin Tiimiakatemian synttäreiden tekeminen viime kevään lopulla, roolikseni tuli alumnivastaava. Enpä heti tajunnut, että sekin virka on käytännössä puhdasta markkinointia. Kohderyhmä vain rajautuu minun kohdallani aika pitkälti alumneihin. Joten syksy ja alkuvuosi on ollut aikalailla myynnin ja markkinoinnin täyteinen.

Koko projektimme lähti liikkeelle siitä ajatuksesta, että haluamme kuunnella alumneja, sillä koemme, että synttärit on juhla, nimenomaan heille. Varsinkin kun viime vuoden juhlissa kovin montaa ei paikalla ollut, halusimme ehdottomasti petrata tästä. Teimme siis elokuussa alumnitutkimuksen, jossa kysyimme, millaiset juhlat he ylipäätään haluaisivat. Lisäksi suurena apuna kaikessa sparraamisessa sekä alumninäkökulmassa oli mentorimme Soile. Syksyn alussa olimme myös yhteydessä useaan aikaisempia synttäreitä järjestäneeseen alumniin. Saimme heiltä paljon vinkkejä, mutta perusajatukset olivat onneksi aika linjassa meidän ajatusten kanssa.

Markkinoinnissa kärkenä meillä on ehkä ollut more is more. On kaivettu erilaisia kanavia käyttöön, mitä voisimme hyödyntää ja viestiä on pyritty laittamaan aktiivisesti. On peittoa ja on toistoa, joista Musta kirjakin puhuu. Meillä on käytössä useita kanavia ja onhan kohderyhmiäkin lukuisia. Eniten käytössä ovat olleet s-posti, fb, puhelut sekä ihan läsnäolo. Mutta on sitä tullut hyödynnettyä joskus LinkedIniä ja tekstareitakin. Siitä olen ylpeä, että niin markkinoinnissa kuin muutenkin olemme laittaneet itsemme likoon. On menty pitkälle, että varmasti saadaan viesti kaikkien kuuluviin ja näkyviin, vaikka kyse olisi ollut ponnisteluista vain yhden ihmisen eteen. Kai kun joka ikinen lippu muodostaa osan palkastani, tuntuu tulosvastuu takamuksessa.

Alumnien osalta olen soluttautunut heidän Facebook-ryhmiinsä, laittanut meidän viestiä alumniuutiskirjeisiin sekä mennyt mukaan heidän keskinäiseen tapaamiseensa. Tiimiakatemialaisille on asteen helpompi markkinoida, sillä näemme päivittäin, mutta alumnien kohdalla on pitänyt miettiä vähän tarkemmin, missä heidät tavoittaa. Markkinoinnin musta kirjakin painottaa, että on pohdittava kysymyksiä: missä kohderyhmä on, mistä heidät tavoittaa ja miten. Aina voisi tehdä enemmän, mutta itse olen aika tyytyväinen monikanavaisuuteemme ja uusiin tavoittelutapoihin.

Thank you economysta jäi parhaiten mieleen se, että nykyään pitää olla läsnä ja lähellä kuluttajaa, vaikka olisikin iso firma. Esimerkkinä, että jos kuluttaja kommentoi, vaikka Twitterissä, pitää siihen vastata ja ei robottimaisesti vaan niin, että huomaa, että isossakin firmassa on ihan ihmisiä töissä. No me emme ihan jättimäinen organisaatio ole, mutta sovelletusti läsnäolo on ollut itsellä aika tärkeä asia. Se oli oikeastaan yksi syy siihen, miksi esimerkiksi menin mukaan alumnien Fb-yhteisöihin. Halusin, että meiltä on edustaja ns. paikan päällä vastaamassa, jos esimerkiksi tulee kysymyksiä sekä kommentoimassa jos synttärit herättää keskustelua. Muutamia hetkiä syksyllä olikin ja mielestäni nopea vastaaminen niin siellä kuin muissakin kanavissamme on tärkeää ja ammattimaista. Se luo ihmiselle kuvan, että joku todella välittää tästä asiasta.

”Sarja kohtaamisia luo halutun kokemuksen.”

Vaikka toinen kirja oli kymmenen vuotta vanha ja toinen aika uusi oli molemmissa samaa sanomaa vuorovaikutuksesta. Kyseessä on niin keskustelu – kuten yllä – kuin esimerkiksi osallistaminen. Ihmiset haluavat olla mukana luomassa itse. Varsinkin Ta-synttäreissä kun alumneilla on tapahtumasta jo monenlaista kokemusta ja kenties he ovat olleet järjestämässäkin, on heilläkin sanottavaa miten asioita tulisi järjestää. Ja näitä asioita olen vain mielelläni kuunnellut, sillä enhän minä näe tapahtumaa alumneiden silmin kun olen itse vielä talossa. Ollaan siis kuunneltu tarkkaan ja opittu erilaisten vinkkien pohjalta. Olen itse koko tapahtuman suhteen oppinut päästämään irti, sillä nämä eivät ole vain tiimiyrittäjien hauskat kekkerit, vaan alumnit ovat tärkein kohderyhmämme.

Koska koko laaja verkostomme ei ole pelkästään kahdessa fb-ryhmässä, on alumnien suhteen tapahtunut muutakin. Heille on laitettu lukuisia s-postikampanjoita; olen opetellut viimein käyttämään Mailchimpiä ja toivon mukaan jotain oppinut. Lähdin kokeilulinjalla ja olen pyrkinyt parantamaan omien havaintojeni pohjalta. Jos paremmille leveleille haluaisin päästä tuossa maailmassa, pitäisi opetella paremmin käyttämään numeroita apuna. Olen lähinnä keskittynyt avaus- ja klikkimääriin, myyntiraporteista ei voi oikein päätellä onko osto tapahtunut juuri s-postin perusteella. Usein meillä kuitenkin samansisältöiset viestit lähtevät muihinkin kanaviin.

Itse olen kamppaillut jonkin verran sen kanssa, millainen markkinointi puree aika leveään ikähaarukkaamme. Porukkaa on kuitenkin vastavalmistuneista parikymppisistä nelikymppisiin perheellisiin. Puhumattakaan nykyisistä tiimiyrittäjistä. Jonkin verran on ymmärrystä omasta ikäalueesta, mutta vanhemmista en niin hyvin tiedä. Ja kaipa heistäkin löytyy hyvin eri tyyppisiä ihmisiä. Sähköposteissa olen kuitenkin kautta linjan ottanut aavistuksen asiallisemman linjan ja yrittänyt kohdistaa sanojani suoraan alumneille. Siitä tulikin palautetta alumnien treeneissä, että markkinoinnissa ei ole ehkä tarpeeksi näkynyt, että juhlat ovat juuri heille. Myös sille nelikymppiselle aikoja sitten valmistuneelle. Olimme projektiryhmän kanssa hetken jopa vähän hölmistyneitä tästä, sillä meille oli muodostunut jo niin itsestäänselvyydeksi, että nämä on alumnien juhlat. ”Paluu kaivattuun ta-kuplaan.” Otin kuitenkin palautteen vastaan ja olen pyrkinyt kiinnittämään sanojen asetteluun paremmin huomiota, yritän puhutella.

Ehdottomasti tärkein markkinoinnin teko alumnien suhteen on kuitenkin ollut soittelu. On tullut opittua, että he kaipaavat usein henkilökohtaista soittoa, jotta tulee olo, että joku todella haluaa juuri hänet paikalle. Kaikille on ollut todella mukava jutella ja he ovat kiinnostuneita, vaikka eivät pääsisikään paikalle. Olemme siis parhaamme mukaan soittaneet koko valtavaa alumnirekisteriä läpi ja tarvittaessa kaivaneet yhteystietoja kissojen ja koirien kanssa.. Jos ihmistä ei ole saatu kiinni, on laitettu myös tekstareita perään ja niihin on vastauksia tullutkin ihan mukavasti. Toivon, että jatkossakin synttäreiden projektiryhmät jaksavat sinnikkäästi soittaa rekisteriä lävitse, sillä vaikka myynti ei tapahtuisi heti puhelimessa, se toimii täydellisenä henkilökohtaisena markkinointina, joka näkyy myyntirapsoissa myöhemmin.

 

Näiden mainittujen lisäksi näkyvimpiä tekoa markkinoinnissamme on ollut Teppo Tiimiyrittäjä-videot. Ne on tehty sekä innostamaan taloa, että hauskuuttamaan alumneja. Mukana on juttuja, jotka lähes kaikki Tiimiakatemian käyneet voivat tunnistaa (ainakin meidän ja mentorin mielestä..) Ainakin talon sisällä Teppo on toiminut mainiosti, sillä se vilkkuu jo kaikkien puheissa. Idea videosarjaan oli kytenyt meillä esimerkiksi ytk:iden markkinoinnin takia ja kimmoke tekoon saatiin siitä, että aikaisempina vuosina on kuulemma ollut loistavia videoita. Kuten aikaisemmin mainitsin, olemme todella laittaneet itsemme likoon ja sehän näkyy videoillakin.. En tiedä alumnien ajatuksia videoista, sillä he eivät ole pahemmin kommentoineet, mutta ainakin meillä on ollut hauskaa ja talo on saanut kuulla Teposta riittämiin.

Kymmenen vuotta vanhakin markkinoinnin kirja puhuu videoista ja visuaalisuudesta ja ehkä Teppoon vähän kiteytyy meidän teemaa. Teppo on helposti lähestyttävä, hullu ja rento kuten juhlammekin. Joko hän tai simppeli Villin Lännen kuvamateriaali on ollut mukana muussakin markkinoinnissamme. Ainakin eroa viime vuoden hillittyyn tyylikkyyteen on, sen verran olemme erottuneet massasta kuten kirja kehottaa. Videomme ovat niinkin omaperäisiä, että välillä mietityttää onko jotkut jutut vain meistä itsestämme hauskoja.. 😀 Joka tapauksessa markkinointimme on ollut sen verran toimivaa, että lähes jokainen jolle on soittanut, on törmännyt markkinointiimme. Olemme saaneet useampaan kertaa palautettakin, että ainakin markkinointi on ollut näkyvää. On mahtavaa, että olemme siis ihmisten mielissä ja ajatuksissa, mutta kun vielä pääsisimme ykkösjutuksi ja he kaikki ostaisivat.

Itse lähdin projektiin ehkä vähän ajatuksella, että totta kai kaikki haluavat tulla; niin talo kuin alumnit. Nyt kuitenkin ihan jokaisen lipun eteen on täytynyt tehdä paljon töitä, mutta on se sitten palkitsevaakin. Varsinkin kun ensi vuosi on merkittävämpi juhlavuosi, toivon, että tuleva projektiryhmä todella omistautuu ja panee kaiken likoon. Uskon, että meidänkin tapahtumamme onnistuu hyvin, ja olemme kyllä ansainneet joka ikisen lantin, jonka saamme!

 

Epilogi

On myönnettävä, että paljon on tullut projektiryhmän kanssa pohdittua, että toimiiko synttärit sellaisena tapahtumana, mikä se nykyään on. Parina viime vuotena on tuntunut olevan haastavaa saada alumneja tulemaan paikalle. Nytkin soitellessa tuntuu, että kaikki muut menot menevät synttäreiden edelle, ehdoitta paikalle tulevat vain omistautuneimmat. Millaisiin synttäreihin alumnit haluaisivat ehdottomasti tulla paikalle? Markkinoinnin musta kirja puhui paljon lupauksista ja olin kirjoittanut muistiinpanoihini: Lupaus: aidosti rikastuttaa elämää, on kohderyhmän omaksuttavissa, on totta. Mikä on se lupaus, jonka voimme markkinoinnissa luvata tapahtumastamme? Meillä se on vastaus siihen mitä on pyydetty: rentous, matala kynnys, villit juhlat. Mutta riittääkö se jatkossa? Miten synttärit keksisi uudestaan? Thank you economy varsinkin puhuu osallistamisesta, niin ehkä synttäreiden suunnitteluun pitäisi osallistaa vieläkin enemmän alumneja. Ei olisikaan vain yksi mentori vaan useampia ryhmässä auttamassa. He tuntisivat silloin tapahtuman paremmin omakseen ja ehkä viestisivät ystävilleen. Varsinkin 25-pippaloissa tästä olisi suurta hyötyä!

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!