Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Taivas + helvetti

Kirjoitettu 03.11.13
Esseen kirjoittaja: H Tyrväinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Taivas + helvetti
Kirjan kirjoittaja: Terho Puustinen, Mika Mäkeläinen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Taivas + helvetti oli todella mielenkiintoinen kirja, joka sisälsi lukuisia yrittäjätarinoita. Kirjan lukeminen onnistuin lähes yhdeltä istumalta, koska se oli todella mukaansatempaava. Kirjassa yrittäjien tarinat kuvattiin todella realistisesti, vaikeista ajoista kerrottiin rehellisesti ja hyviä aikoja hehkutettiin.

 

Kun mietin kirjassa esiteltyjä yrittäjiä ja heidän tarinoitaan, niin yhdistäviksi tekijöiksi nousevat seuraavat asiat:

 

-Päämäärätietoisuus
-Todella kova työskentely unelmien/tavoitteiden eteen
-Vankka usko omaan tekemiseen
-Rohkeus tehdä vaikeitakin päätöksiä
-Suunnitelmallisuus
-Sitkeys

 

Kirjaa lukiessa jäin erityisesti miettimään sitä, miksi me teemme akatemialla niin pienen luokan juttuja. Omia tuotteita ei ole juuri nimeksikään ja suurin osa projekteista on jonkun toisen kehittelemän jutun viemistä eteenpäin. Meillä on kuitenkin kaikki mahdollisuudet ja tuki tehdä sitä mitä haluamme, mutta jotenkin tuntuu että tyydymme liian vähään.

 

Ei ole ainakaan minun unelmieni mukaista jäpätä akatemian kolmantena vuonna tai työskennellä muissa hanttihommissa. Ne ovat jonkun muun unelmia ja bisneksiä – ei minun. Miksi emme sitten kehitä niitä omia juttuja? Uskon, että suurin syy tähän on tietämättömyys omista unelmista ja tavoitteiden puute. On paljon helpompi rullailla Akatemia läpi hanttihommia tehden, kuin että kehittäisi jotain omaa juttua. Toki jotain täytyy kuitenkin tehdä, vaikkei sitä omaa unelmaa vielä varmaksi tietäisikään. Kokeilemalla voi löytää omat kiinnostuksen kohteensa.

 

Innomossa ollaan tehty paljon virheitä, ja niistä on myös opittu. Nyt olisi kuitenkin korkea aika jokaiselle kirkastaa omat tavoitteensa akatemian loppuajalle ja lähteä kulkemaan niitä kohti. Olen itsekin syyllistynyt siihen, että en ole tehnyt kunnollisia tavoitteita viimeaikoina. Sen huomaa heti, akatemia menee kuin sumussa poukkoillen projektista toiseen. Jos tavoite ei ole kirkkaana mielessä, niin on vaikeaa kaiken houkutuksen keskellä pysyä oikealla polulla.

 

Nyt olen kuitenkin löytänyt mielekästä tekemistä NoStatuksen parista, ja aionkin tehdä sen pohjalta tavoitteet itselleni, sekä projektille. Projektissa on paljon potentiaalia, mutta sitä on tehty ilman sen kummempaa suunnitelmaa. Kunnollinen suunnitelma ja tavoitteet tuovat NoStatukseen tarvittavan jämäkkyyden. Innomossa on myös viimeaikoina huudeltu paljon projektisuunnitelmien perään, joten seuraavaksi käyn läpi, mistä NoStatuksen lähipäivinä ilmestyvä projektisuunnitelma koostuu.

 

Miten se projektisuunnitelma sitten syntyy?

 

Ensimmäiseksi selkiytämme itsellemme mitä teemme ja mitä emme. Tällä hetkellä olemme monessa mukana, mutta voidaksemme löytää ydinjutun meidän on tehtävä selkeät rajat toiminnallemme.

 

Kun olemme selkiyttäneet projektin itsellemme, niin voimme alkaa luoda tavoitteita ja visiota. Mihin haluamme päästä ja millaisella aikataululla? Tavoitteet on jaettava lyhyen- ja pitkänaikavälin tavoitteisiin. Tavoitteille on myös luotava toimiva seurantamalli. NoStatuksen tavoitteissa tulee olemaan kontaktitavoitteet, tarjoustavoitteet ja myyntitavoitteet. Myyntisuunnitelma muodostuu tavoitteiden jälkeen, kuinka monta kontaktia ja kuinka paljon kauppaa haluamme saada? Kun olemme selvittäneet nämä asiat, niin on aika täyttää kalenteri konkreettisilla myyntipäivillä.

 

Segmentointi on tärkeässä osassa NoStatuksen projektisuunnitelmassa. Meidän on löydettävä se oikea kohderyhmä, jolla on tarvetta palvelulle. Kun olemme saaneet NoStatusta myytyä oikealle kohderyhmälle, niin uskon kauppaa tulevan suosittelujen ansiosta. Jos vain alamme roiskimaan sinne tänne, niin toiminta ei ole tehokasta. Tämän takia oikean kohderyhmän valinta on erittäin tärkeää.

 

Projektisuunnitelmassa tärkeänä osana ovat vastuualueet. Kuka vastaa mistäkin. Nämä ovat myös sellaisia asioita, jotka on käytävä läpi. Kun omat tehtävät ovat selvät, niin työskentely on paljon helpompaa. Emme ole esimerkiksi markkinoineet NoStatusta vielä ollenkaan, joten tässä on ainakin iso vastuu jaettavaksi. Projektisuunnitelman yhteyteen tulee siis markkinointisuunnitelma vastuualueineen. Kuka, mitä ja milloin?

Jotta kaupanteko helpottuisi ja tiimiläiset ymmärtäisivät paremmin mitä teemme, niin projektisuunnitelmaan tulee myös hissipuhe. Hissipuhe rakennetaan NABC-periaatteella. Kaikki tämä herkku on valmis esiteltäväksi

20.11.2013 TREENEISSÄ.

 

Kunnollisen projektisuunnitelman ansiosta saan itseni taas menestyjien tielle. Minulla on kova usko omaan tekemiseen. Selkeät tavoitteet tulevaisuudelle, päämäärätietoisuus ja sitkeys puskea sitä omaa juttua. Kaikki nämä asiat, jotka yhdistivät kirjassa esiteltyjä yrittäjiä.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!