Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Talousymmärrystä hakemassa

Kirjoitettu 23.11.14
Esseen kirjoittaja: Katri Rutanen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Yrityksen taloushallinto 1, Kirjanpito ja kannattavuus
Kirjan kirjoittaja: Soile Tomperi
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 4.2. Johjajan / valmentajan taidot ja työkalut, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut, 4.5. Projektien johtaminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Minut valittiin juuri vetämään Idealekan taloutta viimeisen vuoden ajaksi, ja marssin suoraan siitä istumalta kirjastoon. Jotta voisin taloushommia tehdä, pitäisi perusteet olla kunnossa. Siispä lainasin pari kirjanpidon ja taloushallinnon kirjaa, joista poimin opittuja ja harjoiteltavia asioita tähän esseeseen.

Hakeuduin tiimimme taloushommiin lähinnä sen takia että en ymmärrä siitä vielä mielestäni tarpeeksi, sekä haluan osata jonkinnäköiset perusteet. Uskon myös että henk.koht. ominaisuuteni soveltuvat hyvin tällaiseen pikkutarkkaan touhuun.

Tärkeimpiä tehtäviä tulevat olemaan laskujen maksu, kirjanpitomateriaaleista huolehtiminen, taloudella johtaminen, seurannan ylläpito, budjetointi ja ennakoiva suunnittelu talouden suhteen. Yksi tehtävistä tulee olemaan myös muiden tyyppien kouluttaminen.

Arvonlisävero

Arvonlisävero on monelle vasta-alkajalle mysteeri. On helppo unohtaa että tilillä oleva raha ei ole kokonaan oman firman omaisuutta vaan n. 24 prosenttia siitä kuuluu Suomen valtiolle. 24% onkin hyvä nyrkkisääntö siihen, mitä tilillä on käytettävissä.

Kun Idealeka ostaa tuotteita tai palveluita, menee siitä maksetut verot vähennyksiin. Eli myytyjen tuotteiden ja palveluiden tilitettävästä arvonlisäverosta vähennetään ostettujen tuotteiden ja palveluiden arvonlisävero. Tässä on tärkeää muistaa että ostoista tulleet kuitit pidetään tallessa jotta on dokumenttia siitä mitä on ostettu ja siinä näkyy alv:in määrä.

Hankinnan on kuitenkin tapahduttava verollista liiketoimintaa varten tai toiselta verovelvolliselta yritykseltä.

Palkanmaksu

Palkanmaksu alkaa olemaan meillä melko ajankohtainen asia, sillä monella on kesältä ja syksyltä nostamattomia palkkoja. Koska olemme itse itsemme työnantajia, maksamme palkoistamme itse kaikki palkanmaksukulut. Koska emme maksa säännöllisesti palkkoja, ei meidän tarvitse ilmoittautua veroviraston työnantajarekisteriin. Sosiaalivakuutusmaksuista lukiessani aloin miettimään, että onko meillä kaikki vakuutukset kunnossa. ”Työnantajan on järjestettävä työntekijöilleen eläkevakuutus, työttömyysvakuutus, tapaturmavakuutus ja ryhmähenkivakuutus.” Siinä yksi homma tarkistaa.

Ensi vuonna tulemme varmasti maksamaan palkkoja enemmänkin, sillä MYM on tulossa. Meidän on tehtävä matkasuunnitelma ja laskettava mitä koko lysti kustantaa ja suunnata tekemisiämme sitä kohti. Minun hommanani on johtaa MYM:in rahapuolta, sillä se tulee olemaan varmasti päätavoitteemme rahallisesti.

Tositteet

Jokaisen kirjanpitoon tehdyn kirjauksen tulee perustua tositteeseen. Tosite todentaa tapahtuneen liiketapahtuman. Tositteita ovat laskut, hyvityslaskut, maksukuitit yms. Kuiteissa tulee näkyä mitä on ostettu, mistä on ostettu, paljonko se on maksanut ja mikä on arvonlisäverokanta. Olen ajatellut ottaa aika tiukan linjauksen käyttöön siinä, että miten asioita mennään ostelemaan. ”Rahaa saa kuittia vastaan” -systeemi kiinnostaa, täytyy kuulostella miten se toimisi tiimissämme.

Tulevia käytännön hommia

Tällä hetkellä talouskansiomme on tosi sekava, ja sen kuntoon laittaminen on yksi ensimmäisistä hommista. Kuitit ovat siellä missä sattuu ja ihmiset unohtavat laittaa tarvittavia tietoja selvennykseksi. Kuittipohjat tulevat tarpeeseen.

Kun olen saanut perusasiat kuntoon (toivottavasti jo tammikuussa), niin aion keskittyä kannattavuuteen, taloudella johtamiseen ja kouluttamiseen. Liikevaihtoa mittaamme joka kuukausi, mutta kannattavuuslukuja ei näy missään. Liikevaihto kertoo liikkeestämme, mutta kannattavuudesta ei mitään. Tiimiltä tuli toive että jokaiselle projektille tulisi yksi samankaltainen budjettipohja driveen josta tiedot tuloista, menoista ja voitosta kulkeutuisivat koko Idealekan yhteiseen taulukkoon. Kolmantena vuonna olisi tärkeää että mietittäisiin kannattavuutta ja tehtäsiin siihen suuntaan laskelmia.

Haluaisin edesauttaa tavoitteellisuutta projekteissamme, sillä se on aika heikolla hapella tällä hetkellä. Budjetteja tehdään kyllä, mutta en ole huomannut vielä yhdenkään projektin kunnolla esittelevän tavoitteitaan perustellusti koko tiimille. Tavoitteita saattaa siis olla mutta ne eivät tule projektiryhmän sisältä ulos tarpeeksi hyvin. Tavoitteilla tarkoitan rahallisia, asiakkaisiin perustuvia ja opillisia tavoitteita.

Henkilökohtaista sparrausta tulisi jokaiselle sitä tarvitsevalle tiimin puolesta tai minulta. Koulutuspuoli on melko haastavaa henkilökohtaisesti ajankäytön vuoksi. Siksipä ajattelinkin järjestää pieniä taloussessareita silloin, kun teen kirjanpitomatskuja, budjettia tms. Projekteille voisi olla omia sparraushetkiä, joissa eri projektit myllyttävät toisiaan.

Olen miettinyt keinoja kuinka taloustilanne saataisiin pidettyä kaikkien tiimiläistemme tiedossa kokoajan. Drivessä voisi olla taulukoita tai itse laittaisin päivityksen facebookkiin joka viikko. Paras olisi kuitenkin se, että vaihtaisin tiimimme facebook-kansikuvan joka maanantai, ja siinä näkyisi viikon avainluvut. Tällä tavalla luvut olisivat kokoajan jokaisen näkyvissä, ja se olisi minulle helppo homma tehdä. Tässä kuvassa näkyisi tilimme tilanne ja liikevaihto. Siihen voisi tarpeen mukaan lisäillä juttuja, joita ihmiset haluaisivat tietää.

Tässä ajatuksia tulevasta talouskoutsin vai mikä lie hommasta.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!