Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Taloutta johtamista varten

Kirjoitettu 21.02.13
Esseen kirjoittaja: Kimmo Pulkka
Kirjapisteet: 2
Kirja: Taloutta johtamista varten esimiehille ja asiantuntijoille
Kirjan kirjoittaja: Kari Alhola, Sanna Lauslahti
Kategoriat: 4. Johtaminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kari Alholan ja Sanna Lauslahden kirja, Taloutta johtamista varten esimiehille ja asiantuntijoille, sisältää paljon käsitteitä ja laskelmia, jonka takia otin kirjan mukaani, koska halusin peruskäsitteet kuntoon. Yllätyksekseni kirja sisälsi asiaa myös asiakassuhteiden luomisesta ja niiden ylläpidosta. Esseessäni aion avata erään kirjan esittämän työkalun ja paneutua myös edellä mainitsemaani asiakassuhteiden luomiseen ja niiden ylläpitoon.

 

Balanced Scorecard

 

BSC eli Balanced Scorecard on yrityksen kokonaisvaltaisen toiminnan ohjaamiseen ja johtamiseen kehitetty mittaristo. Se ei mittaa menestystä pelkästään taloudellisesta näkökulmasta, vaan myös toiminnallisesta, kuten esimerkiksi asiakastyytyväisyyttä. BSC:n neljä perusnäkökulmaa ovat taloudellinen-, asiakas-, prosessi- ja henkilöstönäkökulma. BSC jaetaan vielä kolmeen eri ajankohtaan; menneisyyteen, nykyhetkeen ja tulevaisuuteen. Taloudelliset mittarit kuuluvat menneisyyteen. Nykyhetken mittareita ovat asiakasnäkökulma, joka mittaa esimerkiksi asiakastyytyväisyyttä, ja prosessinäkökulma, joka mittaa esimerkiksi sisäisten prosessien tehokkuutta. Henkilöstönäkökulma mittaa esimerkiksi henkilöstön tyytyväisyyttä, osaamista tai kasvua. Se kuuluu ajallisesti tulevaisuus-kohtaan. Näillä ei-taloudellisilla mittareilla yritys pystyy ennustamaan tulevaisuuden taloudellista tilannettaan. Jos asiakastyytyväisyys on heikko ja henkilöstö osaamatonta, niin rahavirta tulee melko varmasti pienentymään tulevaisuudessa.

 

Asiakkaat

Yritystoiminta ei ole mahdollista ilman asiakkaita. Helposti ajatellaan, että asiakkuus on kannattavaa vain silloin, kun siitä saa reilusti voittoa. Asiakkuuden kannattavuutta voi mitata kuitenkin muullakin tavalla, esimerkiksi referenssi-arvona, osaamisen kehittämisenä tai tulevaisuuden vakioasiakkuuden luomisena. Meillä Milliossa löytyy jo muutamia hyviä esimerkkejä näihin kaikkiin. Järjestimme catering-palvelut erään yrityksen kahvittelutilaisuuteen. Ensimmäisellä kerralla homma tehtiin pilkkahintaan ja kakkujen leivonta oli melkoista häslinkiä. Hoidimme kuitenkin homman asiakkaan silmin katsottuna loistavasti ja saimme rakennettua luottamuksen. Toisella kerralla saimme enemmän rahaa vähemmällä työllä, sillä osaaminen oli kehittynyt ja asiakkaan luottamus lunastettu. Maailmanpylväs projektissa puolestaan YIT, asuntomessut ja Jyväskylän kaupunki ovat huikeiden referenssi-arvon omaavia organisaatioita. Siksi on tärkeä ajatella projektia myös siltä kannalta, eikä vain rahallisesti.

 

Kuten aikaisemmin sanoin, Millio on jo luonut muutamia pysyvempiä asiakassuhteita. Se on hyvä, sillä vanhojen asiakkaiden kanssa tehdyt projektit ovat useimmiten kannattavampia kuin uusien asiakkaiden kanssa tehdyt. Tutun asiakkaan kanssa yleinen yhteisymmärrys on parempaa eikä uusien projektien alkaessa tarvitse aina järjestää tapaamisia, mikä veisi resursseja. Asiakas tietää myös meidän osaavan hommamme ja näin uskaltaa maksaa enemmän. Uusasiakashankinnassa resursseja menee uuteen yritykseen tutustumiseen ja mahdollisesti uuden toimialan opetteluun eikä syvää luottamusta vielä ole.

 

Vaikka uusasiakashankinta on kannattavaa, ja tällä hetkellä Million kannalta välttämätöntä, on silti kannattavampaa kehittää jo olemassa olevia asiakassuhteita. Jos esimerkiksi olemme tehneet markkinointisuunnitelmaa asiakkaalle, niin voisimme ehdottaa myös toteuttavamme markkinoinnin. Tällainen tilanne olisi molemmille osapuolille edullisempaa, sillä me saisimme suuremman sopimuksen ja asiakas voisi keskittää markkinointiin käyttämänsä resurssit muuhun yritystoimintaan.

 

Kimmo Pulkka,

Osuuskunta Millio

kimmo(a)millio.fi

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!