Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Taloutta johtamista varten

Kirjoitettu 30.11.15
Esseen kirjoittaja: Lotta Paakkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Taloutta johtamista varten
Kirjan kirjoittaja: Kari Alhola, Sanna Lauslahti
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Taloutta johtamista varten on jokaisen talouspäällikön lempikirja. Se kertoo talouden perusasiat hyvin ja selkeästi. Jokaisen Tiimiakatemialaisen olisi hyvä lukea tämä kirja, ennen tradenomiksi valmistumista. Kirja on hyvin faktapainotteinen ja siten raskasta luettavaa, ei sovi kaikille.

Jotkut ovat aivan puupäitä mitä talouteen tulee. Tärkeät käsitteet ovat hukassa, eikä tiedetä mistä liikevaihto koostuu (ei Aito, en puhu nyt teistä). Taloudesta ei myöskään haluta puhua, numerot eivät kiinnosta tai ne ahdistavat. Perusasiat pitää olla kunnossa, ennen kuin bisnes voi menestyä. Oma talouspäällikön urani alkaa olla loppusuoralla, mutta sain kirjasta napattua vielä viimeiset vinkit joita pääsen loppukaudellani hyödyntämään.

 

Vuosikello
Syksyn alussa tein Aitolle oman budjettivuosikellon. Merkkasin siihen kaikki menot, mitä meillä vuoden aikana on ja jaottelin ne vielä kuukausikohtaisesti. Tämän vuosikellon avulla löimme lukkoon firman budjetin ja käpin. Nyt marraskuun loppupuolella otin selvää miten hyvin olemme pysyneet budjetissa, mihin meillä menee eniten rahaa ja mihin olemme antaneet lainaa.

Vuosikello on loistava työkalu, mutta meidän tulisi ottaa se osuuskunnassa paljon laajemmin käyttöön. Kirjassa esitelty vuosikello on monikerroksinen. Ympyrän ytimessä on firman arvot ja visio. Ideaosuuskunta Aiton visio on minulla selkeästi mielessä ”Rohkeiden kokeiluiden kautta oman jutun löytäminen ja verkostojen solmiminen”, mutta minulla ei ole aavistustakaan mitkä meidän arvot ovat. Yrityksen arvot tulisivat olla selkeästi näkyvällä paikalla, jotta ne pysyisivät kaikkien mielessä koko ajan. Niitä tulee tuoda esille uudelleen ja uudelleen niin kauan, että ne ovat juurtuneet jokaisen tiimiläisen päähän pysyvästi.

Seuraavassa kerroksessa on johtamisjärjestelmän osa-alueet. Omasta näkökulmasta katsottuna siinä voisi olla budjetti, projektiseuranta, toimintasuunnitelma. Asiakaspäällikkö voisi tarkastella asiakaskäyntejä, tarjouksia ja kauppoja, jonkinlainen asiakasrekisterinä toimiminen?

Kolmannelle eli uloimmalle kehälle asetetaan vastuuyksiköiden tärkeät toimenpiteet. KK-Checki on yksi tällaisista toimenpiteistä. Myös asiakaspäällikön järjestämät myyntipäivät yms. menevät tähän kategoriaan.

Voisimme ottaa Aiton kanssa vuosikellon paljon tehokkaammin käyttöön näillä neuvoilla. Tehostaisimme jokaisen päällikön hommia ja seurantaa, sekä saisimme pidettyä koko paketin paremmin kasassa. Koska on taas loppuvuosi, niin opintojenkirjaukset ja kirjapisteet alkavat taas painaa päälle. Silti voisin yrittää ottaa esille vuosikellon suunnittelun vuodelle 2016.

 

Budjetti
Budjettia oli kiva tehdä, mutta yllätyin siitä kuinka realistiseksi sain sen. Olin osannut ennustaa hyvin meidän tulevia menoja ja arvioinut osuvasti, kuinka paljon meidän tulee laittaa mihinkin rahaa. Saimme hyvän budjetin ansiosta osuvan käpin ja jos seuraamme sitä, niin meillä ei ole taloudellisia ongelmia. Jos seuraamme sitä…

Vaikka tekisi kuinka hyvän, hienon ja tarkan budjetin, niin se ei pelasta firmaa jos rahaa ei tule. Olemme pitäneet päämme pinnalla viimevuoden ylijäämien avulla, mutta en ole talouspäällikkönä saanut ihmisiä tajuamaan, että töitä on tehtävä, jotta rahaa tulee. Tai ainakin koen, että viesti ei ole mennyt perille. Budjetti on aina toiminut työkalunani talouspäällikkönä ollessani. Pyrin tuomaan sillä luvut lähelle ihmisiä, ja käytän sitä firman tilanteen hahmottamiseen ja kassajärjestelmän muokkaamiseen.

Yrityksen terveyskolmio: kannattavuus, vakavaraisuus ja maksuvalmius

KK-Check
KK-Checki on toinen hyvä talouspäällikön työkalu. Joka kuukausi tarkastelemme firman taloudellista tilannetta, projekteja ym. tekemistä palaverin muodossa. KK-Checki on paikka, missä voin opettaa ihmisille talouteen liittyviä asioita (matkalasku, kululasku ym.) ja käydä firman kokonaistaloustilanteen sekä jokaisen henkilökohtaisen taloustilanteen läpi.

Olemme ottaneet myös käyttöön viikko-checkin. Viikko-checkit olivat meillä viime keväänä käytössä, mutta syksyn alettua karsimme ne pois. Loppusyksystä otimme ne uudelleen käyttöön. Koko tiimi koki olevan tarpeellista tavata kunnolla kerran viikossa, käydä talousluvut läpi, kerrata viikon ohjelma ja muuten vain vaihtaa kuulumisia. Viikko-checkit ovat meille epämuodollinen palaveri, jossa käymme rennosti läpi yrityksen asioita. Voisimme ottaa vuodelle 2016 tavoitteeksi tehdä niistä kuitenkin tehokkaampia. Miten asiakaspäällikkö ja viestintäpäällikkö voisi paremmin hyödyntää viikko-checkaikaa? Nämä asiat otan puheeksi, jotta vuodenvaihteen jälkeen saamme vieläkin paremmat viikko-checkit.
Asiakkaat
Mitä ilman yritys ei pysty menestymään? Asiakkaita. Monesti toistettu fakta, jonka kaikki tietävät mutta eivät välttämättä ymmärrä. Aiton liike asiakkaisiin viime vuonna oli heikkoa. Teimme kovan suorituksen asiakasviikoilla, jonka jälkeen emme panostaneet asiaan tuskin lainkaan. Välillä kun tutkiskelen Aiton seurantatyökaluja, minua ällistyttää. Meidän mittarit ovat ”suuntaa antavat, eivätkä kerro kokonaiskuvaa siitä, mitä on oikeasti tehty”. Se on ihan ok, ettei tietty ihminen tehnyt rahaa jossain kuussa, mutta kyllähän järjenkin jo pitäisi kertoa, että silloin pitäisi olla kuitenkin liikettä kirjapisteissä, ristipölytyksissä tai siinä kaikista tärkeimmässä, asiakkaissa. Raha EI tipu taivaalta, vaan sen eteen on tehtävä töitä. Ja jos rahaa ei ole tullut, niin silloin liikkeen asiakkaissa pitäisi olla kovassa nousussa.

On Aito kuitenkin tehnyt paljon parannusta viime vuoteen. Tänä syksynä asiakaskäynnit ovat lähteneet hyvin käyntiin. Olemme sisäistäneet sen, että projektien kautta tulee asiakaskäyntejä. Vielä olisi matkaa huippusuoritukseen tiiminä, mutta olemme kuitenkin nousseet surkeasta ”ihan ok”-tasolle ja se on jo iso plussa.

Lopuksi
Kirjassa oli paljon hyviä juttuja, tässä pieni listaus asioista jotka aion viedä käytäntöön:

  • Kolmiulotteinen vuosikello Aitolle, johon lisätään asioita myös muiden päälliköiden aihealueista
  • Yrityksen terveyskolmion tuominen treeneihin, ja toimistolle juliste siitä
  • Viikkocheckin päivittäminen puheeksi Aiton kesken (nähdäänkö sille tarvetta)
  • Asiakaskäynneistä puhuminen Aiton kanssa (mikä on niiden merkitys ja milloin käyntiä asiakkaissa tulisi etenkin tapahtua)
  • Uudelle talouspäällikölle (Heidille) tehtäväksi lukea tämä kirja

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!