Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Taloutta johtamista varten

Kirjoitettu 01.12.13
Esseen kirjoittaja: Miikka Niininen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Taloutta johtamista varten esimiehille ja asiantuntijoille
Kirjan kirjoittaja: Kari Alhola, Sanna Lauslahti
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin Kari Alholan ja Sanna Lauslahden kirjan Taloutta johtamista varten esimiehille ja asiantuntijoille. Itse en pidä itseäni esimiehenä ja vielä vähemmän asiantuntijana talous asioissa. Mutta olen aloittamassa Mittavan talouspäällikkönä joten ”esimies” asemaa on tuloillaan. Kirja on lisäksi osana täpitystavoitteitamme. Tässä on kirjasta päällimmäiset ajatukset ja lisäksi tulen kehittämään kuukausi checkiä eteenpäin tämän kirjan avustuksella. Ja kirjan asioista oli huomattavasti apua talouden termistön selvittämiseen. Kirjasta suuri osa on hieman tarpeetonta Mittavan toimintaan, koska kirjan esimerkeistä suuri osa on hieman suurempiin yrityksiin liittyviä ja siten tarpeettomia omaan toimintaan lisäksi suurimmassa osassa esimerkkejä käytetään teollisuuden alaa.

Mikä on strategian ja vision merkitys budjetointiin? Luin kirjassa esimerkkejä budjetoinnista ja budjetoinnin tavoitteista ja mieleeni heräsi kysymys, että miksi Mittavan ensi vuoden budjettiin laskettaisiin vain pakolliset kulut. Ja kirjassahan siis käsitellään asiat pikkusen turhan isoissa mittakaavoista ja pääasiassa osakeyhtiöiden kautta, joissa toiminnan tavoitteena on tuoda lisää rahaa omistajille. Kaikissa esimerkeissä tähdätään kasvuun ja osakkeen omistajan rikastumiseen. Mihin Mittavassa pitäisi tähdätä? Isompien projektien mahdollistamiseen, yhteiseen matkaan vai mihin? Minun mielestä Mittavan tulevaan budjettiin pitää laskea joku könttäsumma palkitsemista varten. Koska siirrymme ensi vuonna yhteiskassan ja Gäpin välimalliin, jossa pitää ensin tienata velvoite, joka lasketaan puolivuositasolla, täyteen jonka jälkeen palkan nostaminen on mahdollista. Minun mielestäni pitää velvoitteen osaan sisältää tämä könttäsumma palkitsemista varten. Palkintona saa sitten toimia vaikka ryyppy ilta braassa tai sitten reissu ensi joulukuun alussa jonnekin lämpimään.

Olemme Mittavassa tähän mennessä käyneet kehityskeskustelut kaksi kertaa vuodessa, alkukeväästä ja loppusyksystä. Kirjasta heräsi ajatus, että entä jos vuoden alussa käytävä kehitys keskustelu liittyisi enemmän tavoitteiden asettamiseen ja jälkimmäinen niiden seurannan/ täyttymisen mittaamiseen?

Kuukausiraportointiin/ kuukausicheckiin kirjasta tuli muutama hyvä pointti. Ensinäkin kuukausicheckissä pitää mitata omalle yritykselle tärkeitä ja merkittäviä asioita. Toisekseen kuukausi checkin pitää olla niin yksinkertainen, että kaikki ymmärtävät mistä on kyse.

”Yritys ei voi toimia ilman kannattavia asiakkaita. Siksi on tärkeää tietää, ketkä ovat tänään ja tulevaisuudessa yrityksen kannattavia asiakkaita. Yrityksen asiakaskunnan kannattavuudet voivat vaihdella niin euroissa kuin kateprosenteittain.”

”Yrityksen asiakaskannattavuutta tai yleensä kannattavuutta voidaan parantaa hankkimalla uusia asiakkaita. Muistettavaa on että usein uuden asiakkaan hankinta on kalliimpaa kuin vanhan asiakkaan pitämiskustannukset”

–Alhola ja Lauslahti

Käytäntöön kirjasta tulee erittäin kivoja mitattavia juttuja kuukausi checkeihin ja muuhunkin toimintaan.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!