Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Taloutta johtamista varten esimiehille ja asiantuntijoille

Kirjoitettu 26.05.13
Esseen kirjoittaja: Lari Pyykönen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Taloutta johtamista varten esimiehille ja asiantuntijoille
Kirjan kirjoittaja: Alhola, Kari & Lauslahti
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Aloitin lukemaan kirjaa oltuani talouspäällikkönä puolisen vuotta ja mielenkiinnolla odotin kirjan sisältöä ja toivoin ettei se olisi juuri sitä mitä se sitten osoittautui olemaan. Eli rankkaa laskemista ja tiimiakatemian tiimeille usein suurilta osin hyödyttömiä kaavoja. Loputtomasti eri käsitteitä ja kannattavuus laskelmia yrityksen eri toiminnan alueilta. Kyllä kirjaan onneks jotai osuvaakin on onnistuttu kirjoittamaan. Seuraavaksi käyn läpi vähän asioita mitä kirjasta löytyy.
Budjetointi

Menobudjetti on se budjetti jotai akatemialla useammin lasketaan. Harvoin kuitenkaan menobudjettia tehdään niin tarkasti kuin se voitaisiin. Menobudjettiin on täreä sisällyttää kaikki mahdolliset menot niin toimistotarvikkeista, tilavuokrista matkakuluihin. Jos on ahkera niin tekee jopa 3 erilaista arviota. Kuinka menee jos kaikki menee hienosti, kuinka uskotaan menevät ja miten reagoidaan jos myynti rullaakaan. Jokaisesta projektista pitäisi mielestäni tehdä menobudjetti jotta menot olisivat tiedossa. Usein kuitenkin meidän tiimissämme priimasa menot ovat kovin pieniä koska liiketoimintamme laatu on hyvin vähäkuluista. Ehkä tässä onkin se ongelma? Lisää riskejä maybe?

Tulobudjetti on se asia joka on vähintään yhtätärkeä laatia kuin menobudjetti muta jostai syystä tulobudjetin tekeminen meinaa akatemialla unohtua lähes kokonaan. ”ei semmosia tarvitse arvioimaan lähteä käy miten käy” Tulobudjetin idea on nimenomaan juuri siinä että saadaan kuvaa sitä paljonko myyntiä tarvitaa kulujen kattamiseksi. Mm. Elmon kesäprojekti vohvelsonista olisi mielenkiintoista nähdä montako vohvelia oli myyty NOIN viime vuonna ja sitten ynnätä yhteen montako PAREMPAA vohvelia tänä vuonna täytyy myydä jotta saadaan kesästä kannattava ja palkallinen. Jos kesän myynnin täytyisi olla 40x kertainen kalliimmilla vohveli hinnoilla…. Kannattaisi ehkä miettä niitä peliliikkeitä uudelleen.

Asiakkudet

Asiakkaan kannattavuus on usein tiimiakatemialla usein unohdettu seikka. Johtuuko se sitten siitä että emme uskalla pyytää vai johtuuko se siitä ettemme osaa hinnoitella itseämme oikein siinä pelossa että ”jos emme saakaan tätä asiakkuutta” en tiedä. Kuitenkin jossai vaiheessa on hyvä pysähtyä ja tarkistaa asiaakkan kannattavuus firmalle ja teille itsellenne. Mitä resursseja asiakaiden kanssa toiminen vaatii ja onko se haitaksi muulle liiketoiminnalle, aikaa, rahaa, hermoja? Voisiko asiakkaan kanssa käydä keskustelu uudestaan palveluiden hinnoittelusta jotta saataisiin asiakkuudesta kannatavaa verrattuna ajankäyttöön? Ehkä usein akatemialla päädymme siihen helpoimpaan ratkaisuun eli asian hoitamatta jättämiseen ja asiakkuuden päättöön. Siitä voidaankin sitten laskea seuraavaa.

Uusasiakashankinta on asia jonka hinta harvoin muistetaan. Toki akatemialla usein tehdyn työn arvo unohdetaan joten uusien asiakkaiden hankintaa pidetään usein halvempana kuin vanhojen asiakkuuksien parantamista. Täytyy kuitenkin välillä pysähtyä ja miettiä paljonko aikaa ja rahaa yhden uuden asiakkuuden hankkiminen vie. Vai olisko kenties se vanhojen asiakkuuksien paremmin hoitaminen ja lisämyynti se parempi ratkaisu?

Tuotteen hinnoittelu

Akatemialla tuotteen hinnoitteluun käytetään liian vähän aikaa ja usein tuntuu että siitä unohdetaan kate kokonaan pois. Jos haluat yrittäjäksi haluat enemmän kuin naurettavan korvauksen käytetystä ajasta. Ensin lasket paljonko kuluja tuotteen tekeminen vaatii, lisäät siihen tuotteen myynnin aiheuttamat kulut, lasket itsellesi tuntipalkan ja lisäät vielä härskisti 20-50% lisää. Niin hinnoitellaan. Onko meillä ongelma oman ammattitaitomme arvostamisesa kun emme tähän pysty?

Lopuksi

Loppujen lopuksi olen sitä mieltä että Taloutta johtamista varten esimiehille ja asiantuntijoille on hyvä kirja olla kirjahyllyssä kun aletaan pohtimaan ja laskeskelemaan yrityksen talouden asioita. Kirjasta löydät myös kaikki talous-slangssa käytetyt termistöt joten suosittelen kaikille yritys/talous maailmaan pyrkiville ensimmäisten parin osion lukemista. Myös tulos ja tase analyysin työkalut on suotavaa opetella käyttmään siinä vaiheessa kun aletaa miettimään yrityskauppoja. En kuitenkaan suosittele kenellekän sen ulkoa opettelemista mutta käsikirjana se on mainio.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!