Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tapahtumamarkkinointi

Kirjoitettu 27.03.17
Esseen kirjoittaja: Ella Hurskainen
Kirjapisteet: 3
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olen ollut järjestämässä Jyväskylän Designtori pinkkuvuoden keväästä lähtien, eli seuraava kerta tulee olemaan järjestyksessään seitsemäs tori, missä olen itse mukana. Vastuutehtäväni ovat kasvaneet kerta kerralta enemmän, ja olenkin vastannut osittain tapatuman markkinoinnista jo muutaman vuoden ajan. Voisin sanoa, että Designtorin järjestämisestä on tullut minulle ja Ainolle rutiini. Tiedämme ne perusjutut, mitä meidän tulee tehdä toteuttaaksemme onnistuneet toritapahtuman. Tiedämme myös, mitkä ovat vastuualueemme. Koen, että tämä rutiininomaisuus on erittäin hyvä asia, ja minusta kasvaa koko ajan vähitellen tapahtumanjärjestämisen ammattilainen. Kehitämme myös toriamme joka kerta asiakkaidemme palautteen perusteella, ja omien ideoidemme siivittämänä. On kuitenkin hyvä välillä muistuttaa itseään, ettei juutu omiin rutiineihinsa.

Minusta tuntuukin, että olemme menneet tapahtumanmarkkinoinnin suhteen aika peruslinjalla vuodesta toiseen, joten nyt haluankin pohtia, mitä kaikkea uutta voisimme kokeilla markkinoinnin suhteen. Ennen kuin aloitan uusien kokeilujen pohdinnan, haluan hetken keskittyä siihen, mitä kaikkea olemme jo tehneet markkinoinnin saralla. Etten vain rupea keksimään pyörää uudelleen.

Meillä on kaksi suurta kohderyhmää, kenelle toria täytyy markkinoida. Ensimmäisenä yritykset, jotka tulevat myyjiksi torille. Tämä kohderyhmä on myös meidän tulonlähteemme. Heille tärkein kanava on vanha kunnon s-posti. Käytämme mailchimpiä, johon on kerätty n. 300 yrityksen lista kohderyhmämme yrityksistä, jota päivitämme koko ajan. Mailchimpin avulla pystymme helposti seuraamaan, kuka on klikannut viestimme auki ja kiinnostunut tapahtumastamme. Myyjille markkinoimme tapahtumaa toki myös Facebookissa, sillä monet heistä seuraavat sivuamme. Markkinointi myyjille päin on onnistunut hyvin, sillä he itse kyselevät melkein aina enne tapahtumaa, että ”Joko voin hakea myyjäksi?”

Toinen tärkeä markkinointiryhmämme on tietenkin kuluttajat, jotka käyvät torilla. Suurin markkinointikanavamme heille on Facebook. Käytämme Facebookissa kohdennettua mainontaa ja teemme aina toritapahtumista Facebook-tapahtumasivun sekä mainostamme niitä omalla Jyväskylän Designtori sivullamme. Tuotamme tapahtumasivulle sisältöä erityisesti mukana olevista myyjistä ja heidän tuotteistaan. Tapatumasivu on ollut toimiva systeemi, ja sinne olemmekin saaneet hyvin kiinnostuneita (parhaillaan 1,2 t). Tapahtumasivun vahvuus on se, että sinne voimme kutsua kavereita ja osallistujien kaverit näkevät tapahtuman omalla etusivullaan. Käytämme myös Instagramia, mutta se on kanavana enemmän fiilistelyä ja torin tunnelmia varten. Käytössämme on myös perus printtimateriaalit, eli julisteet ja flyerit, usein myös ilmapallot. Uskon itse, että perinteinen julisteiden levitys tapahtumista toimii yhäkin, vaikka onkin vanha keino. Toki se on vain markkinoinnin yksi osa. Itse ainakin pysähdyn viikottain katsomaan matkakeskuksen sillan ilmoitustaulun. Flyereiden ja ilmapallojen jakajat meillä on usein tapahtumanaikana.

Tärkeitä markkinoinninkanavia on toki myös yhteistyökumppaneidemme kanavat. Kun yleensä n. 40 mukana olevaa myyjää, mainostaa tapahtumaamme omissa kanavissaan, lisää se huomattavasti näkyvyyttä. Myös muut yhteistyökumppanit, kuten tapahtumassa olevat ravintolapäivän ravintolat, DJ, Jyväskylän Kangas yms. usein haluavat kertoa tapahtumastamme omille seuraajilleen.
Pyrimme myös tuottamaan lisäarvoa ja pitämään sivuamme elossa toritapahtumien välissä. Jaamme esimerkiksi mielenkiintoisia artikkeleja liittyen suomalaiseen muotoiluun tai mainostamme muiden kaupunkien Design-tapahtumia. Kiitos tästä aktiivisuudesta kuuluu tapahtumanjärjestäjä partnerilleni Ainolle.

Millä tavalla voisimme kehittää markkinointiamme, ja saada tapahtumastamme entistä parempi?
Tässä kohtaa haluan erityisesti keskittyä kuluttaja kohderyhmään, sillä näen, että sillä saralla on enemmän kehitettävää. Oli mielenkiintoista lukea artikkeleja liittyen tapahtumanmarkkinointiin, sillä en ole juuri teoreettisesti perehtynyt aiheeseen. Tapahtumanmarkkinointi on kuitenkin oma taitolajinsa.

” Facebook-markkinointiin tuo tapahtumasi lähelle kohdeyleisöä ja auttaa löytämään uusia potentiaalisia kävijöitä.”

Niin kuin edellä kerroin olemme käyttäneet paljon hyödyksi Facebook-markkinointia. Siitä voisi kuitenkin saada varmasti vielä paljon enemmän hyötyä irti. Mainostoimisto 4D on koonnut mielestäni hyvän listan, mitkä asiat tulee ainakin ottaa huomioon, tehdäkseen tuloksellista Facebook-markkinointia tapahtumalle:
1. Järjestäjäyrityksen tai -yhdistyksen Facebook-sivu
2. Tapahtuman oma Facebookin “event page”
3. Hashtagin luominen tapahtumalle
4. Maksetun markkinoinnin aloitus
5. Kohderyhmien jatkojalostus
6. Kilpailut ja arvonnat
7. Tapahtuman aikainen näkyvyys

Meillähän on Jyväskylän Designtorilla oma Facebook- sivu sekä aina tapahtumasivut toreille. Facebook-sivun hyödyntäminen ympärivuotisesti voisi kuitenkin mielestäni olla parempaa. Siellä olevat tykkääjät saattavat hiipua pois, jos sisältöä tulee rysäyksellä vain kolme kertaa vuodessa, kun aloitamme mainostamaan omaa tapahtumaamme. Millaista lisäarvoa voisimme tuottaa tykkääjillemme, jotta kiinnostus pysyy yllä? Voisimme aloittaa designtori-blogin, jossa jaamme omia näkemyksiä suomalaisesta muotoilusta ja vaikkapa fiiliksiä tapahtumanjärjestämisestä. Konkreettisia vinkkejä, ja suomalaisen muotoilun uusimpia tuulia, joista seuraajamme oikeasti kiinnostuvat ja höytyvät. Sivumme tykkääjät on meille valmis kohderyhmä, jo kiinnostuneita ihmisiä, joten heistä kannattaa pitää sormin ja hampain kiinni!

Maksettua Facebook mainontaa tapahtumanjärjestämis partenrini on tehnyt, ja itse en ole ollut siihen osallisena. Nyt sitä hieman opetelleena haluaisinkin kevään torilla päästä testaamaan taitojani. Erityisesti haluan keskittyä kohderyhmien jatkojalostukseen, ja tavoittaa Facebook mainonnalla täysin uusia asiakkaita. Ideoita muihin kuin omien tykkääjien kohderyhmiin artikkelissa listataan näin:
– Aiheeseen liittyvistä sivuista tykänneet.
– Aiheen ympärillä työskentelevät.
– Aiheeseen epäsuorasti liittyvistä asioista tykänneet.

Toinen valttikortti, mitä voisimme somessa hyödyntää, on kilpailujen järjestäminen. Usein ennen tapahtumaa tuuttaamme Facebookkiin vaan päivästä toiseen myyjäesittelyjä. Ne saattavat rueta kyllästyttämään seuraajiamme, jos emme tee juurikaan muuta sisältöä. Kevään torilla voisimmekin kokeilla jotakin yksinkertaista hauskaa kilpailua, jolla saisimme ihmiset itsekkin aktivoitumaan sivullamme.

”Kun ennen tapahtumaa kerätty Facebook-näkyvyys on muuttunut fyysiseksi yleisöksi, on yleinen virhe unohtaa some tapahtuman ajaksi.”

Kun tapahtuma alkaa ja ovet aukeavat, voi monesti ainakin hetkeksi huokaista helpotuksesta. Somea kuitenkaan tulisi tässä vaiheessa unohtaa. Olemmekin päivän mittaan usein laittaneet satunnaisia kuvia Facebookkiin ja Instagramiin. Tässäkin voisi kuitenkin tehdä vielä paljon enemmän. Kun jaamme päivän aikana hyvää fiilistä, saatamme saada jonkun seuraajan nousevan sohvalta ihan vain sen ansiosta. Myös hiljattain pinalle nousevia live- ominaisuuksia meidän tulisi hyödyntää huomattavasti enemmän. Viime kerralla kokeilimme Instagram-storisia, mutta tällä kertaa voisimme ottaa mukaan myös Faceboo-liven. Siinä on vielä sekin hyvä puoli, että kaikille sivumme tykkääjille, tulee ilmoitus Facebookkiin kun aloitamme live-lähetyksen.

Tapahtuman aikana hyvälaatuisiin, ihan oikealla kameralla otettuihin kuviin tulisi myös panostaa. Tapahtumantunnelmien jakaminen jälkeenpäin on hyvä keino markkinoida jo uutta tulevaa tapahtumaa. Hyvällä ja innostavalla kuvapläjäyksellä voi saada aikaa FOMO (fear of missing- out) ilmiön, ja tällä kertaa pois jäänyt asiakkaalle tulee himo päästä ensi kerralla mukaan. Ottamalla hyviä kuvia esimerkiksi nyt kevään tapahtumasta, voimme hyödyntää niitä tulevaisuudessa muiden torien markkinoinnissa. Voimme nostaa esiin menneiden tapahtumien highlighteja kuvien avulla, ja saada seuraajille taas mieleen kuinka huikeasta tapahtumasta onkaan kyse!

Tapahtumamarkkinoinnista on varmasti vielä paljon opittavaa, mutta lähdetään liikkeelle nyt pienillä stepeillä:
1) Kisa somessa ennen kevään toria
2) Laadukkaat kuvat kevään tapahtumasta
3) Ympärivuotinen sisältö Facebook-sivulle, blogi tms?

Lähteet:

Tapahtumajärjestäjän some-muistilista

https://www.tapaus.fi/oppaat/tapahtumamarkkinointi-digiopas

Tapahtumien markkinointi Facebookissa – kuinka saada yleisö somesta katsomoon

https://www.lyyti.com/fi/blogi/5-vinkkia-joiden-avulla-tapahtumamarkkinointi-hoitaa-salisi-tayteen-myos-ensi-kerralla

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!