Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tarina verhon takana

Kirjoitettu 19.05.13
Esseen kirjoittaja: Sini-Tuulia Ahonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita
Kirjan kirjoittaja: Seth Godin
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita

Sini Ahonen, 2013

 

Valitsin tämän kirjan oppiakseni uusia kikkoja markkinointiin. Kirjassa kerrottiin aika monella tavalla erilaisista tarinoista. Meinasinkin alkuun jakaa yhden kirjan tarinoista ja yhden tarinan moppimainoksesta, mutta sitten muistin, että lempiprojektini koko menestys pohjautuu tarinalle jota kerromme. Kerronkin siis kirjan hyvän tarinan elementeistä meidän tarinamme kannalta.

 

5.. 4.. 3.. PROJEKTORI NAKSAHTAA..

Tervetuloa Tour de Filmille!

 

Ensimmäinen projekti, josta olen aidosti ylpeä ja innoissani on meidän kiertävä elokuvateatterimme Tour de Film. Projektin tarina lähtee liikkeelle projektipäällikkömme Tiian villistä ideasta tuoda elokuvat kyliin joissa niitä ei yleensä pääse katsomaan. Ajatusta lähdettiin kehittelemään ja nyt viisi nuorta opiskelijaa haluaa elvyttää henkiin vanhan ajan elokuvakulttuuria. Tuomme kesällä 2013 Suomen kesäkyliin aidon vanhan ajan elokuvaelämyksen. Meillä on vanha 70-luvun projektori elokuvan näyttämistä varten ja pari 50-luvun vaihteen filmikelaa. Elokuvat ovat mustavalkoisia ja sen verran hyvä meidän tarinamme ja tarkoituksemme on ollut, etteivät asiakkaat ole piitanneet edes niiden nimistä.

 

Hyvä tarina

Hyvä tarina antaa kuluttajan luoda sille oman jatkonsa. Tour de Filmin kanssa olemme maalanneet asiakkaalle kuvan, jossa kylä kokoontuu yhteen, vanha mustavalkoelokuva heijastetaan valkokankaalle ja onnen kyynel vierähtää Annelin poskelle kun muistot valtaavat mielen. Varsinaiselle kuluttajalle tarinamme on se, mitä he kylällään näkevät. Kylälle ilmestyy vanhan tyylisiä mainoksia ja muutamat nuoret tulevat näyttämään elokuvaa vahalla projektorilla ja 50-luvun tyyliin pukeutuneina. Pyrimme varaamaan näytöspaikalla reilusti aikaa kertoaksemme myös kuluttajille meidän tarinaamme. Ja haluamme myös kuulla heiltä, miten he kokivat omassa nuoruudessaan ensimmäiset elokuvanäytökset.

 

Hyvä tarina koukuttaa. Meidän koukkujamme asiakkaalle ovat olleet nostalgia, ainutkertaisuus ja kylän kokoaminen yhteen. Elämyksen kannalta siinä on mielestäni jo aika hyviä asioita. Toivottavasti tämä riittää koukuksi myös kuluttajallemme. Kesän jälkeen meillä on myös videomateriaalia ja dokumenttielokuva jotka jatkavat tarinaa, ja johon toivomme saavamme myös kuluttajien kommentteja näytöksistä.

 

Hyvä tarina tukee jo olemassa olevaa maailmaa. Henyä lainatakseni ”annat menneisyydelle luvan viedä tämän tanssin ajan”. Meille ei riitä että olemme osa jotain jo olemassa olevaa. Me haluamme tämän kokemuksen kautta saada asiakkaamme elämään hetken uudelleen nuoruuttaan.

 

Hyvä tarina ei sisällä ristiriitoja. Olemme ottaneet Tour de Filmin tarinan omaksemme ja haluamme elää sen mukana. Tarinaa tukee myös se, että olemme jo kylälle saapuessamme pukeutuneet ajan henkeen sopivasti. Ajattelin alkuun, että pieni ristiriita voisi muodostua nettimaailmastamme (facebook, blogi, nettisivut), mutta mietittyäni asiaa hetken ne taitavat kuitenkin täydentää tarinaa. Paikan päällä kylässä ja kaikissa materiaaleissa paistaa vanhan ajan henki, mutta nettimaailmassa tulee hyvin esille kasvot projektorin takana. Opiskelija porukka, joka haluaa käyttää kesäänsä kulttuurin nostattamiseen. Nettimaailman tärkein tehtävä onkin tuoda esille henkilöitä tarinan takana ja luoda pohjaa kesän jälkeisille suunnitelmillemme.

 

Hyvä tarina on kohdistettu pienelle kohderyhmälle. Tässä projektissa ei tulisi kuuloonkaan näytöksen pitäminen Helsingin keskustassa nuorisoporukalle. Me haluamme kertoa tarinaamme niille, jotka ovat eläneet elokuvien kulta-aikaa ja ymmärtävät sen hienouden. Niin ja he tietysti kertovat kokemuksestaan myös omalle perheelleen ja tuttavilleen, jotka sitten saattavat kiinnostua ja ovat sitä kautta potentiaalisia asiakkaita kesän jälkeen… Tiedä tuosta, mutta voihan sitä toivoa!

 

Hyvän tarinan pitäisi myös luoda hyvä ensivaikutelma. Varsinaisen asiakkaamme kanssa siihen on vaikea vaikuttaa muulla kuin omalla puheellamme, mutta kuluttajalle luomme ne vanhan ajan mainoksilla ja elämällä tarinaa paikanpäällä.

 

Et voi vain istua alas keksimään tarinaa ja odottaa ihmisten uskovan sitä vain koska sinä haluat heidän uskovan. – Seth Godin


Sinun on elettävä tarinaasi tehdäksesi siitä uskottava.

Sini kiittää ja kuittaa!
PS. Lue lisää Tour de Filmistä tourdefilm.weebly.com tai facebook.com/Tour.Film
Tagit: , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!