Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tarinankerrontaa

Kirjoitettu 05.04.16
Esseen kirjoittaja: Eetu Huosianmaa
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita
Kirjan kirjoittaja: Seth Godin
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirjoitan tätä Thaimaassa, jossa vastaan on tullut muutamiakin erialisia tarinankertojia, sekä tarinoita joiden tarkoituksena on myydä turisteille jotain. Yritän yhdellä näistä tarinoista kiteyttää Godinin- kirjassa esitellyn tarinankerronnan jalon taidon ja sen miten sillä tehdään rahaa.

 

Elefantit ovat Thaimaassa kova juttu. Kansankielisesti norsuja käytetään siis pääasiallisesti raskaaseen työhön viidakossa ja turistien huvitukseksi järjestetään norsuajeluja ja ruokintaa. Norsuista on siis enemmän hyötyä kantaväestölle Thaimaalaisessa lomakohteessa, kuin vapaana viidakossa tallustellen. Jokainen ymmärtää ettei tällaisen jättiläisen kouluttaminen rauhalliseksi retkinorsuksi, jonka selkään heitetään tuoli ja pari turistia, ole kovin yksinkertaista. Tarvitaan ruumiillista kuritusta, rangaistuksia ja joku eläinaktivisti voisi nimittää koulutusta jopa kidutukseksi. Turistit alkavat olla tästä tosiasiasta enemmän tai vähemmän tietoisia, mutta valtaväestö valitsee norsuretken siitä huolimatta.

Täällä Khao Lakissa on kuitenkin olemassa vaihtoehto, jonka tarinan ihmiset myyvät itselleen. On olemassa näiden raskaan työn raatajien eläkekeidas. Paikka, joka eroaa muista norsuajeluista eläimiä hoivaavalla ja rakastavalla ilmapiirillä. Paikka, jossa norsuja kylvetetään, ruokitaan ja halaillaan. Seisoin tänään kolmetonnisen norsun edessä, jonka tiesin olleen viimesiset 20 vuotta retkinorsuna ympäri Thaimaata ja syötin tämän nälkäistä kärsää minibanaaneilla. Tuli hyvä mieli, kun ajattelin miten sillä on nyt kissan päivät eläkekeitaassa ja varsinkin kun pian pesen sen ihan huolella puhtaaksi kärsästä häntään asti. Heti kun se vain on syönyt lompakkoni tyhjäksi. Ei haitannut yhtään!

 

Mikä on tarina, jonka tämä norsujen eläkekeidas myy turisteille?

Eläkekeitaan asiakkaat tietävät norsujen kohtelusta, he ovat muita retkinorsujen ratsastajia ylempänä. He välittävät eläimistä aidosti ja pitävät niistä huolta, eivätkä tue eläinrääkkäystä. Kotona voi ylpeänä kertoa miten teki hyvää ja miten pahoja muut norsupaikat ovat. Olisi eläinrääkkäyksen tukemista käydä jossain muualla.

Totta joka sana! Tarina on asiakkaalle tosi ja siksi toimii, aivan kuten setä Godin kirjassaan kertoo. On mahdottoman paljon ihmisiä, joiden maailmankuvaan (kuten sitä kirjassa nimitetään) tällainen toiminta sopii. Tuetaan eläinten oikeuksia ja halutaan kasvattaa tietoutta norsujen huonosta kohtelusta. Hoivataan ja rakastetaan niitä. Eläimet nauttivat siitä ja se on tärkeintä.

Tosiasiassa on kuitenkin mahdotonta sanoa, ovatko norsut oikeasti leppoisasti kylpemässä kaiket päivät. Pidetäänkö niitä nälässä ennen turistien saapumista banaanikorien kanssa? Käytetäänkö niitä muuhunkin vielä eläkepäivillään? Tosiasioilla ei ole väliä, vaan tarinalla. Tosiasiat eivät ole markkinointia vaan tarinat. Kirjassa esitettyjen useiden esimerkkien avulla voidaan todeta, etteivät ihmiset käyttäydy järkiperäisesti tehdessään ostopäätöksiä jonkin tuotteen suhteen. Tuotteen takana oleva tarina on usein se asia mikä oikeasti ostetaan. Tosiasiat eivät ikinä ylitä tunnetta ja tarinaa.

Eläkekeitaan norsujen onnellinen tarina on uskottava ja tosi. Norsujenhoitajat ovat hymyileviä ja puhuvat norsuille enimmäkseen kauniisti ohjatessaan niitä. Hoitajat näyttävät nauttivan työstään ja rakastavan eläimiä, he ovat osa tarinaa! Niin on myös kuljettaja, joka vie meidät katsomaan norsuja. Hän on enemmän innoissaan kuin me! Kaikki osalliset elävät tarinaa ja se tuntuu todelliselta ja uskottavalta, ei siis todellakaan ole väliä mikä tosiasia on. Plussana norsukeitaalle on myös Aurinkomatkojen suositus, joka takaa sen, että jokainen suomalainen mattimeikäläinen voi luottaa toiminnan olevan tip-top ja vimosen päälle. Aurinkomatkat on tässä tapauksessa se ystävä/kaveri/sukulainen/kollega, joka suosittelee sinulle tätä tuotetta ja myy tarinan sinulle. Uskot sen ja ostat sen.

 

Norsukeitaalla on siis tarina, tarinan jakelukanavat/suosittelija, fiksu asemointi kilpailijoihin nähden ja tietysti hyvä ansaintalogiikka (kaikki maksaa erikseen). Nerokas tarina, jonka ansiosta tyytyväiset asiakkaat levittävät sitä. Kyseisellä retkijärjestäjällä on TripAdvisorissa 316 arvostelua, joista 266:ssa annetaan täydet pisteet. 5/5.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!