Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tarinoiden voima

Kirjoitettu 25.01.13
Esseen kirjoittaja: Lari Pyykönen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tarinoiden voima
Kirjan kirjoittaja: Aaltonen & Heikkilä
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tarinat ovat tehokkain tapa markkinoida. Toivoin tämän kirjan kertovan käytännön vinkkejä tarinoiden hyödyntämiseen joutuen hieman pettymään sisältöön koska kirjan sisältö ei ollut aivan sitä mitä toivoin. Seuraavaksi tarinoin hieman tarinoista.

 

Tarinat ovat kulkeneet kautta aikojen ihmisten mukana ja ne ovat aina olleet tapa kertoa merkityksellisistä asioista. Tarinoilla voidaan kertoa asioita, välittää tietoa ja jopa opettaa. Hyvä tarina perustuukin faktoihin tai ainakin vaikuttaa siltä. Perustamalla tarinan faktoihin ja sisällyttämällä oppeja ja teoriaa tarinaan on tarina kirjan mielestä hyvä. Kun tarinan kertoja vaikuttaa rehelliseltä voidaan lisätä tarinaan hieman väriäkin jotta tarinan opetus jää paremmin mieleen. Tarinoida voidaan kertoa puheella, tekstillä tai yllättäen jopa myös kuvilla. Kirjassa on kuvattu kuvaus kuvista markkinoinnissa lauseella ”kuvat tavoittavat kiireisenkin”. Muista aina muotoilla tarinasi kohderyhmälle sopivaksi jotta se tavoittaa juuri haluamasi kohderyhmän. Mielikuvat joita tarina herättää täytyy olla käsi kädessä kohderyhmän mielikuvien kanssa.

Kuinka sovellan tarinointia osuuskunnassa

Tarinointi jotajana: Muista aina tarinaa kertoessa kertoa asiat

1. kuka minä olen

2. keitä me olemme

3. mihin olemme menossa.

Näin saat tarinaasi helposti mukaansa tempaisevuutta ja syvyyttä. Johtaja sisällyttää aina tarinaan itsensä ja henkilöt joita tarinat koskevat.

Tarinointi hinnoittelussa: Tämä päivänä ei enää makseta vain hyödykkeestä tai raaka-aineista. Nykyään eletään kokemus taloutta ja harva länsimaalainen elää oikeasti köyhyydessä. Siksi tarinat ovat oiva mahdollisuus lisätä hieman hintaa tuoteeseen. Esimerkkejä ovat luomutuotteet ja niiden kuvaukset tuotteista ja mistä ne ovat tulleet, kuvaukset vaatteista jotka tekevät ihmisestä fiinin tai jopa tunkkaisen hajoisen axe deodorantin lupaama naisten hyväksyntä. Mihin tuotteisiin me voisimme liittää tarinan priimassa?

Suosittelu tarinat: Nämä tarinat ovat ne ehkä nykyisin yleisin mutta myös yksi toimivin tapa markkinoida. Tarina nettisivuilla tyytyväisestä asiakkaasta on usein se helpoin tapa vakuuttaa uudet asiakkaat palvelun toimivuudesta.

Tarina kuvassa: Kukaan ei pysähdy lukemaan mainoksien tekstejä ja siksi on tehokkaampaa käyttää ainakin printti mainoksissa tarinaa kertovaa kuvaa. Tehostetaan kuvaa yhdellä tai kahdella sanalla eli niin sanotulla motolla niin mainos on valmis herättämään mielenkiintoa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!