Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tarinoiden voima

Kirjoitettu 11.12.15
Esseen kirjoittaja: Niko Eskelinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tarinoiden voima - Miten yritykset hyödyntävät tarinoita?
Kirjan kirjoittaja: Mika Aaltonen & Titi Heikkilä
Kategoriat: 4.6. Strategiakirjat, 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Suuret teot häviävät ajansaatossa, mutta tarinat jäävät. Se on mun tavoitteena ja tarkoituksena Tiimiakatemialla. Omalla tekemiselläni ja teoilla luon pohjan, josta ajan myötä muodostuu tarinoita, jotka jää kerrottavaksi sen jälkeen kun jatkan matkaa uusiin haasteisiin. Tätä myös koko Tiimiakatemia tekee organisaationa. Me ollaan koko ajan kehityksen keskipisteessä ja tehdään suuria tekoja ja jossain vaiheessa meidän teoista muodostuu tarinoita – tarinoita, joilla luodaan uskoa tulevaisuuden ihmisiin.

 

Hyvä tarina vastaa kysymyksiin:

 

  1. Keitä me olemme
  2. Miksi olemme olemassa
  3. Mihin olemme menossa

 

Otin kirjan lukuun WayOut JKL:n kehittämisen näkökulmasta. Me tarjotaan ihmisille elämystä, kokemusta jota ne ei ole ennen kokenut ja ennen kaikkea me tarjotaan ihmisille tarina, johon ne voi itse hypätä mukaan.

 

Ensimmäisessä huoneessa meillä ei käytännössä edes ole tarinaa, vaan huone täynnä erilaisia loogisia päättelytehtäviä. Toisessa huoneessa yritys on jo kovempi ja ollaan pientä tarinan poikasta viritelty, mutta toteutus on jäänyt silti aika laihaksi. Asiakkaille tehdyn kyselyn perusteella ja meidän kokemuksien ja havaintojen mukaan ihmiset haluavat kokea aitoa jännitystä ja tuntea uppoutuvansa huoneeseen. Totta kai huoneessa pitää olla erinomaiset tehtävät ja sisustus, mutta loppujen lopuksi kaikki nitoutuu tarinaan.

 

Mikä on WayOut JKL tarina? Siinä vasta hyvä kysymys. Meidän tarina alkaa pikku hiljaa muodostumaan. Helmikuusta on tultu niin ryminällä tähän päivään, ettei yksinkertaisesti ole ehtinyt miettimään meidän suurempaa merkitystä. Nyt on kuitenkin sen aika, jotta yritys voi kasvaa, toiminnasta tulee ammattimaista ja otamme kunnolla täyden vastuun yrityksen kehittämisestä. Tää ei oo leikkiä enää! Rolf Jensenin mukaan elämässä on kolme tai neljä suurta kutsua. Yrityksen elämässä ne ovat esim. Perustaminen, Kasvu, Tytäryhtiöiden perustaminen, Vakiintuminen.  Vakiintumisen jälkeen organisaation välttämätön vaihe on uuden kutsun löytäminen.

 

Akatemialla projektin kesto max. On yleensä puoli vuotta ja mikäli projekti onnistuu, jää hyvä mieli kainaloon ja siihen on hyvä lopettaa. Nyt me ollaan tehty tätä ”projektia” jo yli sen ajan ja ollaan jääty hyvän olon kehtoon. Asiakkaita käy, liikevaihtoa tulee hyvin, kaikki on ihan ok sen suurempia panostuksia. Mitään ei välttämättä tarvis tehdä, mutta onneks me havahduttiin tähän vääristyneeseen kuvaan! Nyt se työ vasta oikeasti alkaa! Nyt pitää kehittää toimintaa eteenpäin, kääntää kaikki potentiaaliset kivet ympäri, kuten yrityksissä piilevät asiakkaat ja alkaa johtamaan yritystä niin kuin sitä pitää johtaa.

 

Kirjassa oli puhetta jonkin verran hiljaisesta tiedosta eli yksilöiden tiedosta, joka on kehittynyt kokemuksen ja syvällisen perehtymisen kautta. Yleensä tämä hiljainen tieto vaihtaa omistajaa kahvitauolla, yhteisellä paska tuokiolla tai hississä rupattelemalla. Näissä keskusteluissa ihmiset kertovat kokemuksia ja tarinoita, joista toiset voivat oppia ja huomaamattaan keskustelussa olevat ihmiset voivat muodostaa ratkaisuja yleisempiin ongelmiin. Tiimiakatemialla on monenlaisia ongelmia tiimin kehityksen vaiheissa ja jokainen vanhempi tiimi on käynyt ne läpi. Miksi emme kirjoittaisi tai jakaisi ongelmiin ratkaisuja tarinoiden muodossa eikä ranskalaisilla viivoilla? Kyllähän sitä tehdäänkin, mutta aina voi tehdä paremmin.

Meidän tiimin Alex heitti ehdotuksen, että tulisi kertomaan jokaisella pinkku tiimille työhyvinvoinnista ja kuinka tärkeää on pitää asiat oikeassa balanssissa oman tarinansa kautta. Kirjaa lukiessani tajusin, että tämä on ihan ehdoton juttu! Jos asiat kerrottaisiin powerpointin dialta, puolet ihmisistä tuskin noteeraisivat asioita ja ne eivät vaikuttaisi. Kun joku ihminen  tulee fyysisesti kertomaan oman tarinansa, omat kokemuksensa ja jakamaan kaiken tiedon asiasta, se vaikuttaa ja tekee muutoksia ihmisissä.

 

Metsästäjien ja kerääjien aika kesti n. 90 000 vuotta, maatalousyhteiskunta kesti 10 000 vuotta, teollisuusyhteiskunta kesti 200 vuotta, informaatioyhteiskunnan ennuste on 25 vuotta ja seuraava pitkä ajanjakso, joka on varattu elämystarpeille, kokemuksille ja tarinankertojille.

 

Ihmiset tulevat siis ostamaan elämyksiä ja kokemuksia. Meidän tulevaisuuden haasteena on: Miten saamme asiakkaat rakentamaan ja sen jälkeen ostamaan WayOut brändiä? Brändi tulee muodostumaan asiakkaidemme kautta, mutta mikä on WayOut:n syvin olemus, miksi se on olemassa ja miksi ihmiset haluavat kehittää sille brändin? Minkälainen tarina meille muodostuu? Niin monta kysymystä, niin vähän vastauksia. Nää on niin uusia asioita, että joka päivä vaan innostuu entistä enemmän, koska tässä on mahdollisuus oppia asioita, joita jotkut vaan haaveilee tässä vaiheessa elämää.

 

Tulevassa huoneessa tärkein hetki on pelin aloitus, se tulee olemaan suorastaan maaginen hetki. Sen aikana pelaaja päättää lähteekö se tähän leikkiin mukaan täysillä. Pelin keskikohdassa täytyy tapahtua jokin muutos/sisäinen jännite, joka pitää jännityksen ja mielenkiinnon yllä. Pelin on loputtava kuumottavaan huippukohtaan, joka viimeistelee kokemuksen ja laukaisee pelaajassa elämyksen.

Tavoitteena on, että pelaajasta tulee osa tarinaa, hän uskoo siihen aidosti ja ajatukset pysyvät koko ajan pelissä, eivätkä harhaile mihinkään. Ennen tätä ennakko markkinointi ja koko tunnelma uudesta huoneesta on muodostanut pelaajassa odottavia fiiliksiä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!