Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tarkkuutta yrittämiseen

Kirjoitettu 24.10.13
Esseen kirjoittaja: Henri Niemi
Kirjapisteet: 3
Kirja: Ikea - Tarina
Kirjan kirjoittaja: Bertill Torekull
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ajattelin pitkään, että tiimiyrittäjänä minua hyödytäisi lukea jonkun suuren yrityksen kasvutarina. Ikea tuntui mielenkiintoiselta yritykseltä osittain sen takia, että se on pohjoismainen ja lisäksi sen perustaja ja keulahahmo Ingvar Kamprad tuntui mielenkiintoiselta henkilöltä. Sen takia otin luettavakseni Bertil Torekullin ”IKEA – tarina”-kirjan. Edetessäni kirjan kanssa minusta alkoi tuntumaan, että mielenkiintoisempaa olisi ollut lukea itse Kampradin elämänkerta, sillä teksti oli hyvin tasapaksua ja tylsää suurimmaksi osaksi hyvin seikkaperäisten ja mielestäni turhien yksityiskohtien takia. Jokatapauksessa sain selville mielenkiintoisia faktoja jotka voivat rohkaista itseäni yrittäjänä ja aion hieman eritellä niitä.

 

Ikea on aloitettu täysin nollasta, ja ensimmäiset rahat piti hankkia niin sanotulla ”paskaduunilla”. Kamprad toimi sinnikäästi myyden esimerkiksi lompakoita ja valokuvakehyksiä joilla varmasti ei aina tienannut suuria summia. Hän kuitenkin oli erittäin tarkka rahasta ja hän kuunteli ihmisiä joiden kanssa oli tekemisissä. Hän myös ymmärsi, että hän voi itse ostaa rihkamaa halvemmalla suuria määriä ja myydä sitä eteempäin kalliimmalla. Volyymimyyntiin perustuu myös Ikean menestys nykyään. Kampradin tarkkuus ja sinnikkyys kasvoi mielestäni osittain siksi, että kyse oli alussa juuri pienistä summista. Hän alkoi olla tarkka siitä tienasiko hän 50 vai 51 kruunua ja häntä alkoi harmittaa jos hän antoi liikaa periksi eikä tinkinyt takaisin. Henkilökohtaisesti odotukseni ovat olleet liian korkealla tiimiyritykseni suhteen ja uskon nyt, että aluksi pienemmillä summilla pelaaminen saattaa olla opettavaisempaa.

 

Ikean nousukiito alkoi kuningasideasta ja osittain siitä, että ajankohta oli oikea. Kirjan loppuosassa Kamprad epäilee, että jos hän ja hänen kumppaninsa olisivat kysyneet neuvoa siitä, kannattaako heidän perustaa yritystä pienelle paikkakunnalle, heitä olisi todennäköisesti vinkattu jättämään suunnitelmat. Kaikesta huolimatta juuri maaseutulähtöisyys saattaa olla avainasemassa heidän menestyksensä kannalta. Samalla tavalla myös oma tiimini voisi rohkeasti hyödyntää omaa rauhallista paikkaamme tiimiakatemiaa, jossa meillä on tilaa kokeilla ja rakentaa ideoitamme rauhassa. Ikean suurin valttikortti joka on edelleen voimassa, oli kuvasto ja suuri liiketila. Asiakkaan oli mahdollista selata ensin kuvastosta mitä haluaa ja sen jälkeen etsiä kaiken mukaansa. Nykyään edellämainittu idea ei kuulosta ollenkaan erikoiselta, mutta se korostaa entistä suuremmin sitä, että jokin yksinkertainen asia saattaa olla tehokas kunhan sitä ei ole aiemmin käytetty.

 

Kampradin tarkkuus myös auttoi Ikeaa etenemään rahallisesti. Hinnat haluttiin tuoda esille selvästi ja jotta mahdollisimman suuri asiakaskunta ostaisi, ne pyrittiin pitämään mahdollisimman edullisina. Tämän takia mitään turhia kuluja ei saanut olla ja jopa työntekijöiden tekemisiä saatettiin vahtia ja heitä muistutettiin esimerkiksi postimerkkien pöydälle jättämisestä. Henkilökohtaisesti en haluaisi olla niin tarkka, mutta kirjan luettuani uskon siihen, että jos jatkuvasti hoitaa projektinsa huolimattomasti, saattaa lopputuloksesta jäädä pitäkssä juoksussa suuria tuloksia saamatta. Ikea yritti myös useita asioita ja epäonnistui kuten kaikki muutkin menestyneet yritykset. Esimerkiksi omien raaka-aine tehtaiden luominen epäonnistui, mutta tappiosta viisastuneena asioita alettiin tehdä toisin. Yrittäjänä tulisi selvästi siis saman aikaisesti olla tarkka, mutta yrittää jatkuvasti kehittyä. Riskit tulisi tiedostaa ja virheistä oppia.

 

Yrityksen toimintaa laajennettaessa on hyvä myös ottaa selvää, mitä ihmiset haluavat esimerkiksi kuten Ikea teki laajentaessaan amerikkaan. Huonekalut piti suunnitella samaan aikaan toimimaan suuruutta ylistävälle amerikkalaisväestölle kuin tyyliä haluaville eurooppalaisille. Mikäli eri asiat pystytään yhdistämään saman konseptin alle, tulos on huomattavasti parempi, sillä ei tarvitse tuottaa useita erilaisia tuotteita, mutta asiakaskunta on laajempi. Sama pätee Ikean kohdalla myös esimerkiksi kodinkonepuolelle laajentamiseen ja edullisten ravintolapalveluiden kehittämiseen. Asiakas pystyy tarvittaessa saamaan Ikeasta kaiken omaan kotiinsa. Mikäli joskus tiimiyrityksellemme tulee eteen tilanne jossa palvelua tai tuotetta voi laajentaa, olisi hyvä kehittää asiakkaan ostoprosessista jatkuva linkittämällä yhteen kauppaan usea muu kauppa. Yksinkertaisen tuotteen ympärille voi rakentaa paljon lisäosia, jolloin asiakas hyötyy entistä enemmän ostaessaan kerralla kaiken mitä tarvitsee ja tuote puhuttelee jälleen suurempaa asiakaskuntaa.

 

Kaikesta tästä huolimatta kirjan ylivoimaisesti mielenkiintoisin osa oli liitteeksi jätetty ”Huonekalukauppiaan testamentti” ja Ingvar Kampradin kirjoittama kirje jossa hän kertoo hieman omista luonteenpiirteistään. Erityisesti testamentissa tuodaan esille mielenkiintoisia peruslinjauksia jota Ikea on aina käyttänyt ja joihin uskon koko yrityksen menestyksen perustuvan. Näistä voisin mainita esimerkiksi laajan valikoiman edulliseen hintaan, jotta jokainen voi ostaa tuotteita, koko asumisympäristön kattava valikoima, perusvalikoima joka pysyy samankaltaisena aina, toimivuus, into, yksinkertaisuus ja vähin keinoin hyvän tuloksen tekeminen.

 

Resurssien tuhlausta pidetään ikeassa syntinä ja se on asia mihin itse pyrin jatkossa kiinnittämään huomiota. On helppo huomaamattaan tuhlata esimerkiksi bensaa, ruokarahoja tai turhia puhelinkuluja projekteihin joissa tuotto on työmäärään nähden mitätön. Tarkkuus ja asioiden suunnittelu on tarpeen aina ja mitä pienemmillä kuluilla asioita tehdään, sitä suurempi tuotto on.

 

Persoonana Kamprad on mielenkiintoinen. Suuren elmänkokemuksen omaava ”jyyrä” on onnistunu t kääntämään hankalatkin yksityiselmän ongelmat voitoksi itselleen. On kunnioitettavaa, että esimerkiksi aiemmin paljon natsismisyytöksiä osakseen saanut Kamprad on pystynyt tekemään julkisuuskuvastaan pidetyn ja arvostetun. Ikea-tarina-kirja on mielenkiintoinen mikäli jaksaa lukea aika ajoin puuduttavaakin tekstiä, mutta suosittelen kaikkia tutustumaan silti pääpiirteittäin kyseisen yrityksen tarinaan ja taustavoimiin. Ikean tarina valoi itseeni uskoa siinä, että aivan tavallisesta ja vähän junttimaisesta voi tulla myös jotain suurta, kunhan imee sisälleen kaiken mahdollisen tiedon ja ottaa virheistä opikseen. Myös sinnikkyys palkitaan ja työt kannattaa hoitaa mielummin pilkuntarkasti kuin sinnepäin. Kaikesta on syytä pitää kirjaa ja huolehtia siitä mitä muut tekevät, sikäli kun asiat vaikuttavat koko porukan tulokseen.

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!