Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tässähän voisi vähän markkinoida…?

Kirjoitettu 07.12.15
Esseen kirjoittaja: Olli Leikas
Kirjapisteet: 2
Kirja: StratMark: Strateginen markkinointiosaaminen
Kirjan kirjoittaja: Henrikki Tikkanen & Antti Vassinen
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ajatuksia kirjasta

Mitä on markkinointi? Onko se jotain jolla on oikeasti merkitystä, onko se jotain jolla jonkun hipin mielestä on oikeasti merkitystä vai onko se joku seksikkään kuuloinen sana, jonka lausumalla oman bisnesasiantuntijuuden painoarvo nousee hetkessä nappikaupan tasolta maanlaajuisen karjatalouden tasolle?

Itse alan yhä enemmän kallistua jälkimmäisen suuntaan. StratMark: Strateginen markkinointiosaaminen kirjassa hyvin sanotaan, että markkinoinnin määritelmiä on yhtä monta kuin siitä kirjoittajiakin. Niimpä. Meillä on sana joka tarkoittaa ei yhtään mitään kenellekään, koska kukaan ei oikeastaan enää ihan ole varma mitä sillä yritetään esittää. Tällä en puutu siihen, etteikö ”markkinointia” tarvittaisi. Perhana sentään, markkinoinnilliset teot ovat myynnin ohella kaikkein tärkeimpiä. StratMark Manifesti kohta 7.3 ”Markkinointi on ainoa punainen lanka, joka kulkee läpi koko organisaation ja jokaisen toiminnon.”

Mitä se markkinointi nyt sitten on? Se on viestintää, jonka tarkoituksena on edesauttaa vaihdantaa toisten ihmisten kanssa. Kerrotaan siis mitä tehdään/osataan tehdä, miksi niin tehdään, mitä siitä halutaan vaihdossa ja miksi toisen siitä kannattaisi jotain antaa. Markkinointi on hyvin pitkälle myymistä, koska sen tarkoituksena on saada aikaan liikettä (vaihdantaa) oman edun kasvattamiseksi palvelemalla toisen etua.

Reflektointi

Miten Driimi suoriutuu tällä hetkellä StratMark Manifestia vasten?

7.1 Suomi tarvitsee markkinointia
Driimin oma markkinointi on suhteellisen köykästä. Lähinnä heitämme sosiaalisen mediaan jonkun ohuen räpin, kun sellainen muistetaan ja on meillä käyntikortit. Mutta en näe tätä huonona asiana. Meiltä syntyy reilusti liikettä, jotka johtavat aktiivisiin kokeiluihin ja hyviin tuloksiin. Driimi tarvitsee ehdottomasti markkinointia lisää, mutta päävalmentajamme sanoin suoritus muotouttaa tiimin ja luulen, että kun aidosti yhdessä tekemisen kautta alamme ymmärtää mihin tiimimme pystyy, niin alkaa sitä viestiä tulemaan ulospäinkin.

7.2 Liiketoiminta asiakaskeskeiseksi
Siinä Driimi on aivan ytimessä vähintäänkin Gameplanin tasolla. Jokainen meistä ymmärtää, ettei ilman asiakasta ole yritystä ja siksi asiakas on meillä aina keskiössä. Tätä väitettä tukeaksemme järjestimme kertaalleen syksyn aikana onnistuneen asiakasaamupalankin, jossa mahdolliset uudet yhteistyökumppanit saivat tulla nauttimaan ilmaista aamiaista ja starttaamaan työpäivää. Meillä on vielä matkaa siihen, että yrityksemme kaikki toiminnot ja keskustelunaiheet ovat pääasiassa asiakkaita koskevia, mutta tässäkin tarvitsemme vain vähän enemmän aikaa. Olemme joutuneet antamaan todella paljon fokusta tiimin rakentamiseen ja se on myös kestänyt aika pitkään.

7.3 Markkinointi on ylimmän johdon tärkein tehtävä
Näin se on. Kaikki kaatuu johtamiseen ja johtaminen viestintään. ”Jokainen työntekijä markkinoi yritystä omalla toiminnallaan ja käyttäytymisellään asiakkaiden, kumppaneiden ja työtovereiden suuntaan.” Markkinointi ei ole tällä hetkellä tärkein tehtävä yrityksessämme, mutta eipä meillä taida toisaalta olla vielä kunnolla yhteistä yritystäkään muuten kuin y-tunnuksen, pankkitilin ja kirjanpidon muodossa. On haastavaa saada kaikkien intressit kohtaamaan edes jollakin tasolla ja muodostaa niiden kautta yhteistä tarjoomaa, mutta meilläkin on varmasti syytä pohtia mikä on omien kokeiluiden ja tiimin projektien suhde. Toisaalta yksi selkeä kärki alkaa muodostumaan ja se vaikuttaisi olevan kansainvälisyys tai kansainväliset caset. Jälleen tarvitsemme taas hieman aikaa.

7.4 Strategista markkinointia ei voi ostaa
”On löydettävä keinot rakentaa ja ylläpitää aito innostus tarjota asiakkaalle jotakin ainutlaatuista. Yrityksen avainhenkilöiden on itse kuunneltava asiakasta.” Ei siinä muu vaan auta, kuin että asiakastapaamisiin se on mentävä. Ostettava Driimin kaappi täyteen pullapitkoja että ei tarvitse tyhjin käsin mennä. Tarvitsemme selkeästi enemmän keskustelutapaamisia ja suhteen luomiseen tarkoitettuja tapaamisia itseä (edes jollain tavalla) kiinnostavien ihmisten ja yritysten kautta. Pikkuhiljaa mennään eteenpäin tässäkin ja uskon, että uusi asiakaspäällikkömme tuo myös uutta virtaa ja näkemystä.

7.5 Markkinointi ei ole voiton maksimoijien etuoikeus
”Jokaisella organisaatiolla on päämääränsä. Markkinointi on se keino, jolla tulokset saavutetaan, mikä päämäärä ikinä onkin.” Tähän en oikein muuta osannut tuoda esille, koska paljon samoja asioita olen jo sivunnut manifestin aiemmissa kohdissa. Mutta jokainen driimiläinen tietää varmasti, että ei siitä kultaisimmastakaan ajatuksesta tule euroa eikä juustoa, jos ainoastaan itse siitä tietää.

7.6 Tulos ratkaisee
Driimi 1v. & 100 000e liikevaihto. Se mitä käteen jää on toinen stoori, mutta liikettä on ollut sentään!

Epilogi

Kirjan alkusanoissa puhuttiin siitä, että yhteiskunnan kehittymisen suunta, globalisaatio ja teknologinen kehitys vaativat rinnalleen paljon markkinointiosaamista. Hyvä uutinen markkinointiin erikoistuneille, mutta muuten tuon lauseen sisältö häiritsee. Olenko ainoa, jonka mielestä globalisaatio tai jatkuva teknologinen kehitys ei välttämättä ole menossa siihen suuntaan joka meitä varsinaisesti veisi eteenpäin? Ollaanko menossa suuntaan jonka kaikki aidosti hyväksyy ja onko kaikkien maailman ihmisten todellakin mentävä samaan yhteen suuntaan? Huomaa jo Tiimiakatemialla, että se ei ole helppoa edes 7 ihmisen tiimille, saatika sitten tarkoituksenmukaista. Tulevaisuutta ei oikein voi ennustaa, mutta markkinointiosaamisen lisäksi siellä kyllä ennen kaikkea tarvitaan yrittäjiä, jotka osaavat ajatella eri tavalla.

 

Olli Leikas

+358 44 5222673

olli@driimi.fi

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!