Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tästä eteenpäin

Kirjoitettu 17.12.13
Esseen kirjoittaja: Eetu Lindfors
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tästä eteenpäin
Kirjan kirjoittaja: Marshall Goldsmith
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tästä eteenpäin on Marshall Goldsmithin kirjoittama kirja siitä, kuinka voit edetä eteenpäin johtajana. En ole itse ollut pahemmin johtamistehtävissä vielä akatemialla oloni aikana, mutta kirja antaa myös paljon ajattelemisen aihetta, vaikka et olisi johtamis haasteista vielä pahemmin päässyt nauttimaan. Kirjassa on esitelty 21 huonoa tapaa, jotka ovat esteenä omalle kehittymiselle.

  1. Liian suuri halu voittaa

  2. Liiallinen asioihin puuttuminen

  3. Muiden arvosteleminen

  4. Haitallisten huomautusten tekeminen

  5. Lauseen aloittaminen sanoilla ”ei”, ”mutta” tai ”toisaalta”

  6. Oman älykkyyden korostaminen

  7. Vihaisena puhuminen

  8. Kielteisyys eli ”minäpä kerron sinulle, miksi tuo ei voi onnistua”

  9. Tiedon salaaminen

  10. Kyvyttömyys antaa asianmukaista tunnustusta

  11. Kunnian ottaminen silloin, kun emme ole sitä ansainneet

  12. Tekosyiden esittäminen

  13. Takertuminen menneisyyteen

  14. Tiettyjen ihmisten suosiminen

  15. Kyvyttömyys osoittaa katumusta

  16. Kyvyttömyys kuunnella muita

  17. Kyvyttömyys ilmaista kiitollisuutta

  18. Viestintuojan rankaiseminen

  19. Vastuun siirtäminen

  20. Liiallinen tarve olla ”oma itsensä”

  21. Tavoite pakkomielle.

Tekosyiden esittäminen

Kun kuulet itsesi sanovan, että kertakaikkiaan vain et ole hyvä jossakin, kysy itseltäsi. “Mistä se muuten johtuu?” Todella usein vastaus tähän kysymykseen löytyy menneisyydestä ja siitä, mitä sinulle on tapahtunut, tai sinulle on kerrottu.

Kaikki menneisyyden mielipiteet ja odotukset vaikuttavat kehitykseen. Ajattelemme usein omaa tekemistämme sen mukaan, miten me olemme sen aiemmin kokeneet, tai meille on aiemmin kerrottu. Myös oma ajatteluni ja tiettyjen asioiden suorittaminen saa liikaa vaikutteita siitä, mitä menneisyydessä on tapahtunut. Olen huomannut, että todella monet asiat, jotka ovat lähtöisin sieltä ala- ja yläaste ajoilta vaikuttavat edelleenkin omaan tekemiseeni. On huvittavaa ja jopa typerää ajatella, että näinkin monta vuotta sitten tapahtuneet asiat vaikuttavat niin suuresti vielä tänäkin päivä omaan tekemiseen. Akatemia on siitä hyvä paikka, että täällä saat “turvallisesti” kohdata, niitä omia pahimpia pelkoja ja kumota näitä kyseisiä väittämiä paljon helpommin, mitä normaalisti tulisit todennäköisesti ikinä tekemään.

Jos pystymme lopettamaan tekosyiden esittämisen, pystymme kehittymään paremmiksi lähes kaikessa muussakin.

Kuunteleminen

Kun et kuuntele muita, lähetät ympäristöösi samalla suuren joukon negatiivisia viestejä.

– Minä en välitä sinusta.

– Minä en ymmärrä sinua.

– Olet väärässä.

– Olet tyhmä.

– Tuhlaat aikaani.

Kirjan mukaan 80 prosenttia muilta oppimisen onnistumisesta perustuu siihen, kuinka hyvin osaamme kuunnella muita ihmisiä. Kuunteleminen on myös todella suuressa roolissa jokapäiväistä elämäämme Tiimiakatemialla. Kirjan mukaan hyvät kuuntelijat näkevät kuuntelemisen aktiivisena prosessina, johon kaikki lihakset, sekä aivot osallistuvat.

On olemassa kolme asiaa, jotka ovat hyville kuuntelijoille yhteisiä: He ajattelevat ennen kuin  puhuvat. He kuuntelevat muita kunnioittaen. Ja he arvioivat aina omia vastauksiaan kysymällä itseltään: “Onko vastauksestani hyötyä jollekin?”

Olen itse oppinut ja kehittynyt mielestäni kuuntelijana akatemian aikana kohtalaisen paljon. Kuunteleminen on kuitenkin taitolaji ja siinä kehittyminen vaatii itseltään paljon kuria pitää omat tunteet ja ajatukset hallinnassa. Kyky saada toinen ihminen tuntemaan itsensä sillä hetkellä tärkeämmäksi ja ainoaksi ihmiseksi  koko huoneessa on taito, joka erottaa erinomaisen hyvästä. Ainoa ero hyvän ja erinomaisen kuuntelijan välillä on se, että erinomainen kuuntelija kuuntelee kaikkia ihmisiä samalla tavalla, eikä aseta ketään tärkeysjärjestykseen. Olemme puhuneet viime aikoina treeni tilanteista ja siellä kiinnostuksen osoittamisesta. Olenkin alkanut kiinnittää tähän asiaan huomiota ja lopettanut liiallisen piirustusten rustaamisen vihkoon, koska tiedän että se häiritsee muita. Tiedän että se on monelle pakkomielle, mutta jollakin tapaa se on myös alkanut häiritä itseäni, kun näen ja ennen kaikkea oletan muiden keskittyvän ennemmin piirtämiseen, kuin asioiden kuuntelemiseen.

Kiitos ja anteeksi

Kiitollisuuden osoittaminen on taito, jota ei voi koskaan käyttää liikaa, ja silti me olemme saitoja ja tarkkoja sen suhteen. Kiitollisuuden osoittaminen opetetaan meille jo varsin varhaisessa vaiheessa omaa lapsuuttamme ja sen pitäisi olla itsestäänselvyys kaikille, mutta silti jostain syystä tätä sanaa ei käytetä ikinä tarpeeksi. Kiitollisuuden osoittamista pidetään usein alentuvana ja hiukan nöyryyttävänä käytöksenä.

Olen huomannut, että tiimissämme on kuitenkin aika vahva kiitollisuuden osoittamisen kulttuuri. Kiitos sanan kuulee treeneissä ja muissakin tilanteissa todella usein. Syksyn aikana treeneissämme on vieraillut kaksi ulkopuolista henkilöä ja heiltä molemmilta kuulin kommentin, että sanaa kiitos käytettiin useaan kertaan. Jotakin on siis ainakin tehty oikein ja myös tulevaisuudessa kiittämisen kulttuuria täytyy jatkaa entisestään.

Sana kiitos panee myös pisteen kaikille mahdollisesti konfliktiin johtaville keskusteluille. Mitä voit sanoa sen jälkeen, kun toinen on kiittänyt sinua? Et voi kiistellä, et voi olettaa hänen olevan väärässä, et voi suuttua etkä voi myöskään yrittää päihittää häntä.

Itse olen huomannut tämän varsin useaan kertaan puhelinmyyjien kanssa. Sinulle soitetaan ja ripitetään mahtavaakin mahtavampi myyntispiikki. Kuunneltuani sen loppuun olen sanonut ystävällisellä sävyllä: “Kiitos tarjouksesta, mutta tällä kertaa en tilaa”. Ja tämä on riittänyt ja puhelut ovat loppuneet kuin seinään. Suosittelenkin lämpimästi ja yleensä se myös toimii varsin tehokkaasti.

Anteeksi pyytäminen on myös ihmisen eleistä yksi taianomaisin, parantavin ja vahvistavin. Ilman anteeksipyyntöä ei ole tunnustusta siitä, että on tehty virheitä, ei ole tietoa muuttumisaikeesta, ja mikä tärkeintä, ei ole tunteisiin perustuvaa sopimusta anteeksipyytäjän ja hänestä välittävien ihmisten välillä.

Olen itse huomannut, että oma anteeksi pyytäminen on välillä vaikeaa ja ennen kaikkea se tulee usein liian myöhään. Joko en ole ymmärtänyt, että olen edes tehnyt jonkin asian väärin. Tai olen tiedostanut tekeväni väärin, mutta jostain syystä anteeksipyytämisen vaikeus ja oman virheen myöntäminen ottavat yksinkertaisesti liian koville. Tärkeää on, että se tulisi mahdollisimman nopeasti. Mitä nopeammin saat anteeksipyynnön hoidettua, sitä nopeammin voit siirtyä seuraavaan vaiheeseen: mainostamaan muuttumisaikeitasi muille.

Kiitetään, pyydetään anteeksi, kuunnellaan ja lopetetaan turhien tekosyiden esittäminen ja pyritään pääsemään elämässämme eteenpäin.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!