Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tavoistaan mies tunnetaan

Kirjoitettu 15.12.16
Esseen kirjoittaja: Olli Leikas
Kirjapisteet: 3
Kirja: The Power of Habit, The Miracle Morning
Kirjan kirjoittaja: Charless Duhigg, Hal Elrod
Kategoriat: 8.1. Filosofiaa, ajattelua ja mielikuvitusta yrittäjälle, 8.2. Yrittäjänä kasvun taidot ja työkalut, 8.4. Ihmisen tulevaisuus

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kello on 06.00, kun herätyskello alkaa soida. ”Voi kilin kellit..” Ajattelen, että onneksi ei vielä sentään tarvitse herätä, onneksi laitoin tällaisen esiherätyksen. Tuolla ulkona on niin perhanan pimeää, peiton ulkopuolella jäätyy muutkin ulokkeet kuin nenä ja ei ihmisen kuulu tähän aikaan olla hereillä varsinkaan, kun ei siellä odota mitään järkevää tekemistäkään siellä normaalissa maailmassa.

Tykkään nukkua, unissa tunnen olevani jotain mitä en muuten pystyisi. Jos hetken vielä antaa liukua eteenpäin, koska aamutoimet menee kuitenkin nopealla rutiinilla sitten viime hetkillä. Silmät kiinni, ummistan ihan vain hetkeksi. Klassikko.

Kello on 07.00, herätyskello ei enää soi, vaan heräämisen aiheuttaa niin sanottu aivoihin ajastettu laukeaminen. Ei housuun. Jonkinlainen biologinen kello herättää minut siinä vaiheessa viimeistään, kun pitää nousta. ”Miten voi ihminen olla näin haamu aamuisin?” Tiedän, että tarvitsen yhteensä noin puoli tuntia siihen, että kerään henkisen voimalaitokseni rippeitä kasaan ja yritän vanhan kansan kitkakipinällä lyödä tulta ”ilmastoituun takkaan,” pesen hampaat, käyn suihkussa, vaihdan vaatteet ja katson että kaikki tavarat on mukana päivän rupeamaa varten. Tiedän myös, että ilman autoa eläessä pääsen kävelemään noin ikuisuuden mittaisen kahden kilometrin matkan ja se kestää noin puoli tuntia. Elämä on kuin suklaarasia, aina sieltä saa sen pas**n makuinen ”spesiaaliyllätyksen.”

Homma on jiirissä, olen juuri aikataulun rajoissa ja eiköhän se tuossa jossain vaiheessa selviä, mikä tämän päivän ohjelma/pointti taas on.

***

Tämä on jotakuinkin päivittäinen aamurutiinini, joka ei varsinaisesti herätä ihmeempiä ihastuksen tunteita allekirjoittaneessa. Ei ainakaan näin kun sen on tuohon auki kirjoittanut. On varmasti monia syitä sille, että aamut on haastavia; asutaan Suomessa ja kaamos ja sillai, mutta onko ne oikeasti vain tekosyitä? Jossain vaiheessa elämää tulee aina erilaisia valaistumisen hetkiä ja tämä on itselle yksi niistä. Olen rakentanut ympärilleni todella löyhällä standardilla toimivat tavat; kuinka aamu yleensä lähtee käyntiin ja olen omaksunut sen oravanpyörän, jossa voin sen perusteella olla ns. väsynyt päivän mittaan.

Mutta jos nyt ollaan aivan rehellisiä, niin onhan tuo aamusysteemi aika vieheestä ja se on jotain mitä haluan muuttaa. Vaikka nautin siitä, että saan nukkua hyvää unta, niin haluan oppia nauttimaan aamuista ja elämästä niin paljon, että en enää laiminlyö niitä samalla tavalla kuin aiemmin. En varmasti ole ainut joka näin ajattelee, mutta itsestä tuntuu siltä, että muutosta on tapahduttava. On niin paljon asioita, mitä aamun aikana voi tehdä, niin paljon mukavampiakin ajatuksia millä aamun voi aloittaa, niin miksi vetää niin sanotusti schaissen kautta?

Tutkimukset osoittavat, että aamu asettaa rytmin ja tahdin koko päivälle. Millainen haluaisit sen itselläsi olevan?

Otan nyt haasteeksi muokata aamurutiinini täysin uuteen uskoon. Uuden rutiinin omaksumiseen menee noin 30 päivää, joten sen verran pyrin toteuttamaan toimia vähintään. Alkumatka tästä prosessista toimii myös valmistautumisajanjaksona keväällä käyttöön tulevalle SELF Journalille. Se on uusi työkalu, jonka käyttöönotto tapahtuu pitkälti saman inspiraation lähteestä kuin tämä turhautuminen aamuheräämisiin; turhauduin siihen, kuinka kohtelen omia, ennen korkealla olleita, standardeja ja pidän itsekuria enää lähinnä yleismaailmallisella tasolla, eikä toimintani ole tehokkaalla tavalla tavoitteellista. Uskon, että jos saan edes aamurutiinit toimimaan ja ajettua sisään hyvissä ajoin, niin loppu helpottuu.

Tapojen muuttaminen on äärimmäisen haastava prosessi, sillä koko rutiiniajattelu perustuu siihen, että on olemassa toimintamalleja, jotka joskus on koettu ”hyväksi” tai itselle edulliseksi ja aivot yrittävät työstää niistä normeja/automaatioita. Ne säästävät energiaa muuhun päätöksentekoon, kun tietyt toiminnot tulevat selkärangasta.

Tuleva aamurutiini tulee 30pvän jälkeen toivottavasti näyttämään seuraavalta:

Herätyskello soi puolitoista tuntia ennen kuin on tarkoitus lähteä liikkeelle. Se soi kauempana sängystä kuin normaalisti. Nousen ylös sängystä sammuttamaan kellon ja kävelen välittömästi pesemään hampaat. En kehtaa vielä katsoa kuitenkaan peiliin. Kävelen keittiöön ja täytän itselleni ison lasin vettä, jonka juon tyhjäksi siltä seisomalta. Petaan sängyn heti, että huone näyttää siistimmältä ja ei vahingossakaan tule houkutusta palata nukkumaan.

Istahdan sängyn laidalle ja nappaan muistikirjan käteeni. Kirjoitan siihen tärkeimmän tavoitteen, johon haluan seuraavan kolmen kuukauden aikana päästä ja kolme asiaa mistä olen kiitollinen tai mitkä tekee tästä päivästä itselle merkityksellisen (joo tiedän, tämä osio kuulostaa itsestäkin vähän hippitouhulta, mutta olen lukenut sen jo niin monesta lähteestä, että kai sitä voi ainakin kokeilla. Ei se kovin paljon huonompaan tulokseen voi johtaa kuin tuo tuuba mitä tähän asti olen tehnyt). Sen jälkeen pistän muistivihon sivuun ja istun vielä hetken sängynreunalla ja pyrin tietoisesti ”tyhjentämään mieleni” muutaman minuutin ajan, siis meditoimaan (joojoo, diipimmäksihän tämä vain menee).

Sen jälkeen isken saman tien tatamiin ja vedän nopealla sykkeellä 30-50 punnerrusta, vatsalihasta, selkää ja kyykkyä. Se on mies ku raastaa lihasta aamulla. Kun kroppa on herätetty lyhyellä harjoittelulla, käyn laittamassa niin sanotusti kahvit tulille ja menen suihkuun. Ei muuta kuin kuontalo kuosiin, ”tapakit” kainaloon, hynttyyt niskaan ja kuppi kouraan. Siihen kylkeen vielä jogurttia tai hedelmä tai villinä päivänä molemmat ja istuudun hetkeksi ikkunan viereen katsomaan, kun kaupunki herää, ja odottelen luonnon kokouskutsua ”täysistuntoon.”

On aika ottaa taas elämää takatukasta kiinni ja vetää ku se olis peruukki.

***

Jos vertaa sitä ihmistä, minkä nykyinen aamurutiini on minusta todennäköisesti tehnyt, ja sitä ihmistä, jonka uskon uudella rutiinilla tulevan, niin kyllä taidan valita sen uuden tyypin. Varsinkin, kun keväästä tulee oman tekemisen osalta ehkä tähän mennessä tärkein, niin ei sitä viitti suolata jo valmiiks päin kettua masentavilla aamurutiineilla.

Tästä eteenpäin, kun aamu alkaa niin kyllä tämä höyrylaiva painaa jo aivan täydellä kamiinalla. Eikä tämä tarkoita sitä, että aion joka aamu herätä neljältä ja polkea duracelina iltakymmeneen, vaan sitä että viritän jo lähtökohtaisesti aamut alkamaan paremmin. En laittanut rutiiniin kellonaikoja, koska en halua rajata sitä liikaa. Pääasia on siinä, mitä tapahtuu heräämisen jälkeen.

Koska voidaan tässä vaiheessa jo todeta, että ei tässä ole muuta kuin parannettavaa, niin on oletettavaa, että samanlaisia ”ei-niin-vedenpitäviä” tapoja löytyy myös päivä- ja iltarutiineista. Mutta korjataan niitä matkan varrella. On tärkeintä saada pieniä voittoja, sillä ne tuovat mukanaan onnistumisia ja isompia voittoja. Tämän tietävät kaikki huippu-urheilijat, menestysgurut ja miljonääriliikemiehet; menestys vetää puoleensa menestystä.

See you on the otter side!

– Olli

Ps. Kirjojen ydin on purettu ylläolevaan tarinaan, toivottavasti se aukeaa. Mainittakoon, että tapoja syntyy myös esimerkiksi organisaatioihin. Niiden muuttaminen on ihan yhtä raskasta, jopa enemmän Uranuksesta. Mitä pinttyneempiä tapoja löytyy omasta ympäristöstä, jotka soisi muuttuvan, niin kannattaa ensin yrittää ohjata niitä samankaltaiseen lopputulokseen. Tavat noudattavat kaavaa ärsyke-tapa-palkkio/seuraamus. Mikä on se asia minkä takia palkkiota haetaan ja millä päästään edes lähelle aiempaa? Siksi esimerkiksi tupakoinnin lopettamiseen tarjotaan nikotiinipurkkaa, jolla pyritään siirtämään huono tapa vähemmän haitalliseen. Mutta tämä nyt oli vain yksi esimerkki ja tässäkään aihealueessa kysymys ei ole mistään muusta kuin päätöksestä tehdä asiat itselleen paremmaksi ja sen jälkeen toistoja sisään.

Se on susta kiinni.

 

Olli Leikas

044 5222673

olli@driimi.fi

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!