Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tavoitemielikuva

Kirjoitettu 20.08.14
Esseen kirjoittaja: Maiju Kuitunen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändi kulmahuoneesenn
Kirjan kirjoittaja: Marco Mäkinen, Anja Kahri ja Tuomas Kahri
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

Tavoitemielikuva, 4.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Marko Mäkisen ja kumppaneiden Brändi kulmahuoneeseen teos tarjosi minulle hyödyllisen työkalun. Vastaan Saunalautta M/S Löylyn markkinoinnista. Olemme projektiryhmän kanssa puhuneet paljon lautan brändistä ja sen antamista hyödykkeistä asiakkaille. Olemme löytäneet jo jonkinlaisen yhteisen kuvan brändistämme. Mutta jotain sen yhtenäistämiseksi vielä tarvittaisiin.

Kirjasta löytyi hyvä mallinnus brändin tavoitemielikuvan luomiseksi. Tämän mallinnuksen tehtyäni sain paljon selkeämmän kuvan meidän tavoitemielikuvasta brändin suhteen.

Luon Saunalautta M/S Löylylle tavoitemielikuvan kirjassa esiintyvän mallin mukaisesti. Tämä helpottaa minua ja muita projektiryhmän jäseniä kiteyttämään ja kuvaamaan palveluamme muille. Lisäksi se antaa pohjan markkinointiviestintää.

 

“Brändin ytimeen kiteytetään kaikkein oleellisin brändistä .”

Kokonaisvaltainen saunalautta elämys keskellä Jyväskylää.

Olemme tänä kautena halunneet huomioida asiakkaan koko palvelupolun, saunalauttojen etsimisestä aivan saunalautta elämyksen loppuun saakka. Tällä olemme halunneet erottua kilpailijoista.

Olemme muokanneet kotisivujamme houkuttelevemmaksi ja lisänneet sinne varauskalenterin. Varsinkin varauskalenterin lisääminen on osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi helpottaaksemme asiakkaiden yhteydenottoa meihin.

Lautalla meillä on mukana aina kaksi henkilökunnan jäsentä. Tämä siksi, koska kipparilla yksin ei olisi tarpeeksi aikaa palvella asiakkaita. Näinpä kipparin apulainen huolehtii asiakkaista ja katsoo muuten lautan perään. Tästä ratkaisusta olemme myös saaneet kehuja asiakkailta. “Onpa kiva kun ei tarvitse itse grillata, vaan voi olla kavereiden kanssa!”.

Haluamme asiakkaiden muistavan brändistämme risteilyn jälkeen, että he saivat kokonaisvaltaisen elämyksen helposti aivan Jyväskylän ytimessä. (Mäkinen ym 2010, 180)

 

“Konkreettisissa eduissa tärkeintä on, että ne ovat relevantteja kohderyhmälle ja parhaimmilaan erilaistavat ne kilpailijoista joksikin aikaa. “

Aineelliset edut (konkreettiset):

  • ilmaiset pesuaineet,
  • kertakäyttöastiat, sinapit ja ketsupit
  • kokonaisvaltainen palvelu; grillaus ja
  • asiakkaiden huolehteminen,

Lautalla meillä on aina pesuaineita asiakkaiden käyttöön, lisäksi pukuhuoneesta löytyy survival kid pakkaus. Oleskelutilan puolella on kertakäyttöastioita, sinapit ja ketsupit. Nämä ovat asiakkaiden vapaassa käytössä. Asiakaat pääsevät myös nauttimaan grillauspalvelusta tahtoessaan. Asiakkailla on oma housti, joka huolehtii heidän tarpeistaan risteilyn ajan. (Mäkinen ym 2010, 184-185)

 

“Aineettomien etujen tunnistaminen on haastava tehtävä.”

Aineettomiksi eduiksi kirjataan usein tuotteen tai palvelun:

  1. hintamielikuvaan liityviä tekijöitä
  2. tekijöitä, joita asiakas kokee käyttäessään tuotetta tai
  3. asioita, joita tuote viestii käyttäjästään.  (Mäkinen ym 2010, 187-188)

 

Aineettomat edut saunalautta M/S Löylyllä:

  1. Hinnakkaan tuntuinen, mutta hinnan arvoinen elämys. Luksus tuote, josta haluaa maksaa. Yksinkertaiset hintavaihtoehdot.
  2. Rentouden tunne. Virkistäymisen tunne. Elämys juuri minulle. Ilon ja nautinnon tunne. “Meigä on täällä, mut säpä ootkin vaan siellä”-tunne. #Kova.
  3. Fiksu sijoitus saadakseen rentoutua. Tykkää elämyksistä. Löytyy fyffee taskusta. Osaa nauttia elämästä. Kovaa porukkaa.

Kommentteja, joita asiakkaiden suusta on tänä kesänä kuulunut: “Oli kyllä joka sentin arvonen kokemus!”. Jopa eräät pienet tytöt tokaisivat meille eräällä risteilyllä, että “Tää on kyllä sellanen luksus tuote, eikä ees kovin kallis. Mökille pääse aina, mutta tänne vaan harvoin!”

 

“Konkretisoi brändin persoonallisuus, millainen brändi on?”

 

Markkinointikuvia


Tunnisteet (aineelliset, konkreettiset asiat):

Lautan ulkomuoto; ruskea ja mökkimäinen. Tämä tunniste on yksi kuulluimmista tunnisteista, jonka asiakkailta olen kuullut. “Sehän on se kelluva mökki siellä satamassa.”.

Markkinoinnissa näkyy tänävuonna hauskuus ja yksityiskohdat. Ne näkyvät niin markkinointikamppanjoissa, kuin yksittäisissä julkaisuissa. Printtimateriaalitkin on pyritty tekemään yhtenäisellä linjalla. Koska pohja on sama kuin kotisivuilla, käyntikortit, julisteet ja flaikut menevät hyvin yhteen muun materiaalin kanssa.  Värimaailma on materiaaleissa yhteneväinen; sinertävä ja vihertävä.

Olemme pyrkineet siihen, että saunassa tuoksuu aina juhannuskoivulta. Laitamme aina löylykannuihin veden sekaan lorauksen kyseistä tuoksua. Kerran yksi projektiryhmän jäsen tapasi erään kuntosalin saunassa miehen, jolla oli mukanaan juhannuskoivun tuoksua ja sanoi tutustuneensa tuoksuun meidän saunalautalla. Juhannuskoivu=Saunalautta M/S Löyly.

Nimi M/S Löyly osuu ja uppoaa. M/S viittaa siihen, että toimimme vesillä. Löyly viittaa taas saunaamme. Vesillä löylyissä hmm.. Oliskohan se saunalautta!  (Mäkinen ym 2010, 190-195)

 

Persoonallisuus (aineettomat persoonallisuus tekijät, arvot):

Jos ajatellaan M/S Löylyn brändiä henkilönä, niin sen persoonallisuuden voi kiteyttää seuraavasti: konstailematon, hauska, helppo, värikäs, iäkkäämpi, mutta luotettava heppu. Tämä tyyppi pitää monimuotoisista vierasporukoista ja ottaa he vastaan ajan tuomalla kokemuksella. Välillä saattaa hänenkin mahanpohjaa kutittaa, mutta alku rohkaistumisen ja maalaisjärjen avulla jatketaan.

Saunalautalta löytyy jokaisen luettavaksi tarina kuinka se juuttui mutaan Rovaniemellä ollessaan. Tästä tarina on jatkunut kuinka lautta siirtyi Jyväskylään ja millaiset, jopa legendaariset, kipparit sitä ovat täällä pyörittäneet. Näitä tarnoita kertoillessa on ollut mukava nähdä asiakkaiden innostuneisuus ja huvittuneisuus tarinoita kohtaan. (Mäkinen ym 2010, 200-202)

 

Nyt on luotu Saunalautta M/S Löylyn tavoitemielikuva. Nyt on vielä poikien kanssa loppurutistuksen aika lähteä viemää yritystä tavoitemielikuvan suuntaan! Tervetuloa löylyttelemään saunalautallemme. www.saunalautta.fi

 

Maiju@mittava.fi

 

 

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!