Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tavoitemielikuvan luominen

Kirjoitettu 04.11.13
Esseen kirjoittaja: H Tyrväinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändi kulmahuoneeseen
Kirjan kirjoittaja: Marco Mäkinen, Anja Kahri ja Tuomas Kahri
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Brändi kulmahuoneeseen on aivan loistava teos brändien rakentamisesta ja niiden merkityksestä liiketoimintaan. Brändin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä. Hyvää brändiä ei synnytetä hetkessä. Hyvä brändi auttaa sinua saavuttamaan lukuisia kilpailuetuja. Hyvällä brändillä pystyt myymään enemmän ja kalliimmalla, se suojaa vaikeuksilta, säästää kustannuksia ja pystyt rekrytoimaan parempia työntekijöitä. Käyn seuraavaksi läpi brändinrakennuksen ensimmäistä vaihetta, tavoitemielikuvan luomista. Peilaan tavoitemielikuvan luomista Myynnin NoStatukseen, koska sen brändinrakennus on sopivasti alkumetreillä.

 

Tavoitemielikuvan luominen

 

Kun yrityksen tai tuotteen brändiä aletaan rakentamaan, on ensiksi määriteltävä tavoitemielikuva. Tavoitemielikuva on yrityksen tahtotila siitä, millainen yritys haluaisi sen mielikuvan olevan nykyisen ja potentiaalisen asiakaskunnan keskuudessa. Eli mitkä ovat ne asiat, joista NoStatus haluaa olla tunnettu ja miten se erottautuu kilpailijoistaan.

 

Tavoitemielikuvaan on valittava asiakkaita kiinnostavat asiat ja sen on vastattava todellisuutta. Emme voi siis esimerkiksi luvata kaikille 100%:n myynnin kasvua, ellei sitä pystytä jotenkin todistamaan. Kun tavoitemielikuvaa luodaan, on tunnettava asiakkaat ja heidän tarpeet, kilpailijat ja oma kyvykkyys. Erottavimmat ja kiinnostavimmat tekijät on syytä nostaa viestinnän keihäänkärjiksi.

 

Tavoitemielikuvan sisältö

 

1. Kiteytys brändin ytimestä (Mitä haluamme asiakkaan muistavan brändistämme?)

2. Brändin tarjoamat edut (Mitä saan ja mitä hyödyn käyttäessäni palvelua?)

3. Brändiin liitettävä persoonallisuus ja tunnisteet (Millainen brändi on, miten se esiintyy ja miltä se tuntuu?)

 

Käyn seuraavaksi läpi NoStatuksen erottautumista kilpailijoista ja tavoitemielikuvan sisältöä. Koko projekti lähti liikkeelle entisen akatemialaisen uskosta RedBull-tyttöjen toimintatapaa vastaavaan markkinointiin. Se on yllättävää ja positiivista. Hänellä ei vaan ollut aikaa tehdä itse sitä tärkeintä, eli myyntiä nostattavaa työtä. Tästä heti ilmeni jo pari tarvetta kyseiselle palvelulle. Ajanpuute ja ”uudenlainen” markkinointitapa. Miksei muutkin voisi markkinoida samalla kaavalla kuin RedBull-tytöt? Niinpä. En ole keksinyt selitystä, joten siksi usko palveluun on kova.

 

Erottautuminen kilpailijoista

Mielestäni NoStatuksen pahimpia kilpailijoita ovat promoottorit ja promoamista tarjoavat yritykset. Promoottoreiden toiminnassa on paljon samoja piirteitä, mutta eroavaisuuksiakin löytyy paljon.

 

Perinteisesti promoottorit ovat sidottuja vain tiettyyn paikkaan. Heillä on yleensä ständi ja he seistä pönöttävät siinä. Jos kyseinen asia ei vaikuta mielenkiintoiselta, niin itse ainakin otan muutaman askeleen kauemmaksi, jotta vältyn tyrkyttämiseltä. NoStatuksessa meidän ideamme on yllättää asiakas positiivisesti ilman tyrkyttämistä. Meidän toimintatapaamme kuuluu liikkuminen paikasta toiseen, emme siis ole siellä, missä asiakkaita ei ole.

 

Teimme yhden projektin eräälle baarille Jyväskylään, jossa marssimme suoraan yrityksiin sisään ja jaoimme tikkareita ja esitteen työntekijöille. Tavoitteena oli lisätä tilaajayrityksen myyntiä ja tunnettuutta. Vastaanotto oli todella positiivista ja tikkarit piristivät työntekijöiden päivää. Yritysten työntekijät eivät osanneet odottaa meitä, kuitenkin he olivat lähes poikkeuksetta hymyssä suin lähtiessämme. Kävimme 50 yritystä läpi, joista löytyi vain kaksi työntekijää, jotka suhtautuivat meihin hiukan kuivasti. Muut toivottivat tervetulleeksi pian uudestaan. Miten on perinteisen promootion laita? Perinteisen promootion voi välttää muuttamalla kulkureittiä, mutta meitä ei voi paeta. Jätämme siis varmasti mielikuvan asiakkaan päähän, ja vieläpä positiivisen sellaisen.

 

Muita NoStatuksen kilpailijoita ovat mielestäni passiiviset markkinointikanavat. Lehdet, radio, tv ja internet. Ne ovat kilpailijoita siinä mielessä, koska passiiviset markkinointikanavat ovat syömässä samaa markkinointirahoista koostuvaa kakkua. Haluamme tietenkin saada osamme tuosta kakusta, ja uskon että pystymme ottamaan sen hyötyjen avulla.

 

NoStatuksen brändinrakennuksen ensimmäinen vaihe, tavoitemielikuvan luominen

1. Kiteytys NoStatuksen ytimestä

 

Mitä haluamme asiakkaan muistavan brändistämme? Mielestäni tämä on hyvä kiteyttää yhteen lauseeseen: yllättävän positiivinen. Yllätämme tilaajan asiakkaat positiivisesti jättämällä hyvän muistikuvan yrityksestä. Tämä taas nostaa myyntiä ja tuo positiivisen tuloksen.

 

2. NoStatuksen tarjoamat edut

Mitä asiakas saa ja mitä hyötyä on käyttää palveluamme? Kun asiakas käyttää palveluamme, myynti kasvaa ja tunnettuus lisääntyy. Asiakas kasvattaa meidän avulla positiivista mielikuvaa omasta yrityksestään. Asiakas saa konkreettiset tulokset, missä olemme vierailleet ja millainen vastaanotto on ollut. Olemme suorassa kosketuksessa asiakaspintaan ja keräämme sieltä arvokasta tietoa. Hyötynä on ehdottomasti myös se, että asiakas tietää täsmälleen mistä maksaa ja mitä rahalla saa. Kenet on tavoitettu ja minne juttu on uponnut? Kiteytettynä NoStatuksen hyödyt ovat siis: potentiaalisista asiakkaista asiakkaita, positiivisen mielikuvan leviäminen ja myynnin kasvu.

Jos NoStatusta vertaa esimerkiksi perinteiseen lehtimainontaan, niin asiakas ei voi tietää kuka mainoksen on nähnyt ja millainen vaikutus sillä on ollut. NoStatus antaa listan, mihin olemme olleet kontaktissa, jonka jälkeen tuloksellisuutta on helppo mitata.

 

Haluaisin myös olla tulevaisuudessa olla asiakkaiden pitkäaikainen markkinointikumppani. Olen tehnyt paljon projekteja markkinoinnin parissa, ja haluaisin tarjota saman brändin alta myös muita tarvittavia palveluita. Esimerkiksi markkinaattorin markkinointisuunnitelmat yms… Tämä on kuitenkin vielä kaukaista, ensin pannaan tämä kuntoon.

 

3. NoStatukseen liitettävä persoonallisuus ja tunnisteet

Millainen NoStatus on? Miten se esiintyy ja miltä se tuntuu? NoStatus on energinen ja pirteä, kuten täytyykin olla. Olemme helposti tavoitettavia ja valmiita toimimaan nopealla aikataululla. Haluamme myös olla luotettava, joten sovituista asioista pidetään kiinni.

 

Jotta voimme olla helposti tavoitettavia, niin meidät on löydettävä. Tällä hetkellä näkyvyytemme on nollissa, kuten markkinointikin. Seuraava steppi onkin liittää tavoitemielikuva osaksi NoStatuksen markkinointia. Kun tämä on tehty, niin uskon että käsissäni on vahva tuote kohti MYM:iä.

 

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!