Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ted Talk, Simon Sinek – How Great Leaders Inspire Action

Kirjoitettu 12.10.16
Esseen kirjoittaja: Tommi Paasiaho
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2. Yhteisöllisyys, 4.1. Johtavat ajatukset

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”People don’t buy WHAT you do, people buy WHY you do it.”

Simon Sinek on kirjailija, puhuja sekä konsultti. Hän on tarkkaillut huippuyrityksiä ja –johtajia. Miksi he ovat niin menestyneitä ja kuinka he sen tekevät? Eroaako heidän toimintansa muista? Tähän hän on luonut kaavan nimeltä Golden Circle. Kaava muodostuu kolmesta sisäkkäin olevasta ympyrästä/kehästä. Uloimmalla kehällä on ”Mitä?” Keskimmäisellä kehällä on ”Miten?” Ja sisimmällä kehällä on ”Miksi?” Näillä kuvataan yrityksen toimintaa ja tuotetta – mitä tehdään, miten tehdään ja miksi tehdään.

Kaavaa (tai kuviota) on helppo lukea aloittamalla uloimmalta kehältä siirtymällä aina sisemmäksi, mutta Sinek on löytänyt erilaisen tavan lähestyä sitä. Selvitettyä miten huippuyritykset ja –johtajat ovat niin menestyneitä selviää kaavan sisimmästä kehästä – MIKSI? Miksi me teemme tätä? Eli aloittamalla sillä, mihin itse uskoo, luodaan menestystarinoita. Ihmiset seuraavat suuremmalla todennäköisyydellä sinua, jos uskot vahvasti omaan asiaasi ja tuot ne julki. Esimerkkinä Martin Luther King vuonna 1963 Washingtonissa – Hänen puhettaan oli saapunut kuuntelemaan yli 250 000 ihmistä. Tälle tapahtumalle ei ollut omia nettisivuja eikä yhtäkään kutsua oltu lähetetty. King uskoi vahvasti parempaan tulevaisuuteen, joka taas inspiroi muita uskomaan samoin.

”I Have A Dream…”

Tämä on alkanut itselläni konkretisoitua, mitä enemmän Golden Circleä ymmärtää. Jos yritän ns. myydä ajatustani/ideaa, en lähde oksentamaan sitä välittömästi ulos, koska se on helppo torjua. Pyrin löytämään perusteen sille, miksi se on hyvä idea. Harjoittelin keväällä 2016 tätä ensimmäisen kerran. Eräs projektimme tarvitsi maskottipukua, mutta se ei mahtunut budjettiimme. Aloin miettiä, kuinka saisin koko tiimin hyväksymään moisen hankinnan tiimiyrityksemme rahoista. Sillä hetkellä paras tapa tavoittaa jokainen tiimiläinen oli kirjoittaa Whatsapp-keskusteluumme. Kerroin heti viestin alkuun, miksi koko tiimimme tarvitsee tätä: ”Uskon, että tulevaisuudessa Dimangian järjestämät tapahtumat tulevat olemaan menestyksiä. Menestys ei kuitenkaan tule ilman tätä lehmämaskottipukua!” Tiimi suostui hankintaan. Inspiroiva ja innostava aloitus… Jep.

Nykyisissä ja tulevissa projekteissa aion hyödyntää Golden Circleä ja muita Sinekin oppeja. Varsinkin, kun aiheena on vision miettiminen/luominen, on tärkeää luoda iso kuva, haave tai uskomus, johon muiden on helppo tarttua.

”People don’t buy WHAT you do, people buy WHY you do it.” Ja se, mitä teet todistaa sen, mihin uskot.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!