Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

The art of social selling

Kirjoitettu 05.04.20
Esseen kirjoittaja: Ville Lehtola
Kirjapisteet: 2
Kirja: The art of social selling
Kirjan kirjoittaja: Shannon Belew
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

The art of social selling                                                                        Ville Lehtola

 

Löydä ja lähesty asiakkaita sosiaalisessa mediassa, kuten facebookissa, linkkarissa, sekä muissa vastaavissa alustoissa. Tämä kirja on käytännössä ohje edellä mainittuun kehotteeseen.*
Sosiaalisia medioita käyttää liki 1.5 miljardia ihmistä aktiivisesti, eli mahdollinen asiakaskuntasi on lähes loputon. Kirjan mukaan jo vuonna 2014 noin 7% firmojen markkinointi budjetista kohdistui sosiaalisen median markkinointiin, tänä päivänä oletettavasti huomattavasti suurempi osa.

Sosiaalisessa mediassa myymiseen ja markkinointiin liittyy tietynlaisia virheellisiä uskomuksia, jotka usein poikivat juurensa vanhanliiton markkinointi osaajilta, jotka eivät tahdo käyttää, tai usko sosiaalisen median voimaan. Esimerkkinä väittämästäni käytän seuraavaa, ”sosiaalisen median kautta myyminen ei edellytä minkään laista suhdetta asiakkaaseen” Tämä ei pidä paikkaansa, sillä siinä missä muussakin myynnissä on myyjän ja asiakkaan välisestä suhteesta hyötyä myynnin tapahtumisen kannalta. Mitä enemmän asiakas luottaa myyjään tai yritykseen joka myy, sitä suuremmalla todennäköisyydellä hän ostopäätöksen tekee.
Kuten perinteisessä markkinoinnissa on syytä miettiä kysymystä ”mitä”, ”kuka” sijaan, eli mitä asiakkaat haluavat nähdä, mikä vaikuttaa ostopäätöksen tekemiseen, minkälaista sisältöä asiakkaamme tahtovat nähdä, ja mitä uudet asiakkaat etsivät, ei niinkään kuka olisi uusi asiakkaamme, vaan nimenomaan mitä he haluavat, miten saamme heidän huomionsa.
Tässä kirjan sisältö hyvin tönkösti lyhennettynä, seuraavaksi avaan asioita hieman aikaista enemmän.

 

Kuten kaikki varmasti tiedämme sosiaalinen media on hyvin suuri osa yritysten markkinointia, etenkin globaalin kriisin (lue koronaviruksen) vuoksi. Ihmiset viettävät päivä päivältä enemmän aikaa sosiaalisen median parissa, joten mikä sen parempi paikka saavuttaa ihmisten tietoisuus omista palveluistaan kuin suurin yhteinen alusta ihmisten väliselle kanssakäymiselle, oli se etänä tai kasvotusten. Sosiaalisessa mediassa pyörii aktiivisesti tänä päivänä noin 1.48miljardia ihmistä kirjan mukaan ja tämä kääntyy yksinkertaisuudessaan erittäin suureksi asiakaskunnaksi. Kysymys on, kuinka paljon sinä tiedät sosiaalisesta mediasta ? Tutkimalla uusimpia trendejä voimme selvittää mikä toimii, uutena ilmestymänä ovat niin sanotut meemit, eli hauskat kuvat. Näitäkin voimme käyttää markkinoinnissa, ja tavoittaa ehkä erityisemmin nuorta väkeä sosiaalisen median parissa.
Suuri osa kirjan mukaan sosiaalisen median markkinointia on ”Un-Sellling” eli sen sijaan että tunkisimme asiakkaiden naamaan kuvia tuotteista noita kuvittelemme heidän haluavan, tai haluamme myydä eniten, kuuntelemme mitä ihmiset haluavat, eli mistä ihmiset pitävät, onko joku tietty ”meemi-trendi” joka jyllää päivästä toiseen internetin ihmeellisessä maailmassa ? Mikäli vastaus oli kyllä, miksi et hyötyisi tästä ja käyttäisi sitä markkinoinnissasi? Jo potentiaalisen asiakaskuntasi tavoittaminen on tärkeää, mikäli sinulla on tuote joka vetoaa vaikka rekkakuskeihin, liity  ryhmiin missä heitä on, keskustele heidän kanssaan, selvitä mitä he haluavat, mistä he pitävät, käytä tätä tietoa omaksi eduksesi.

 

Erinäiset sosiaalisen median alustat ja tietoa niistä

                      Kun valitset omaa pääasiallista sosiaalisen median alustaasi ota huomioon näitä seikkoja eri alustoista, mikään ei ole täydellinen, mutta siksi kannattaa hyödyntää useampaa kuin yhtä mallia.

LinkedIN        Tässä alustassa on jo 200miljoonaa aktiivista käyttäjää, sivusto on yleisemmin käytetty ehkä enemmän ammatillisessa mielessä, usein sitä käytetään ikään kuin verkko CV:nä. Tätä voi tottakai käytätä hyödyksi myös markkinoinnissa, luo firmasi edustajille, olkoon se sinä yksin tai useammat, vahva läsnäolo, lainaukset asiakaspalautteista luovat luottamusta toimintaasi kohtaan ja näitä kannattaa hyödyntää kaikessa sosiaalisen median markkinoinnissasi.

Twitter         Twitter on ikään kuin mikroblogi, se sisältää lähinnä kuvia ja maksimissaan 400 merkin julkaisuja. Tähän palveluun aukeaa lähes 175 tuhatta uutta tiliä päivittäin. Eli se kasvaa erittäin nopeaa tahtia.  Twitter omaa myös ikään kuin ”tykkää” ominaisuuden joka auttaa julkaisuja nousemaan useamman ja useamman päänäkymälle, eli leviämään. Kirjan mukaan hyvä suhde julkaisuille on 1:10 eli 1 myynti twiitti 10 hauskaa ja viihdyttävää kohden.

Facebook      Yksinkertaisuudessaan suurin sosiaalisen median alusta tällä hetkellä. Täällä tavoitat niin maksullisen markkinoinnin kautta kuin ilmaisenkin omien julkaisujen kautta potentiaalisia asiakkaita. Facebook itsessään sisältää hyviä työkaluja muun muassa markkinoinnin kohdentamiseen haluamaasi ihmisryhmään, täten mahdollistaen sen että mainoksesi varmasti saavuttavat potentiaalisimmat asiakkaasi.

Youtube ja pinterest           Youtube, rakas videopalvelumme jossa vietämme noin 4 miljardia tuntia kuukausittain. Youtube on edelleen jäätävää vauhtia kasvava video alusta, jossa kuka tahansa voi niin sanotusti lyödä läpi, mikäli tätä markkinointiin käytät, ole tarkkana että et tee videoita jotka ovat vain suoraa, selvää markkinointia, vaan kuten elokuvissa, tuotesijoittelu on tarkkaan harkittava aspekti. Pinterest on taas kuvien jako alusta, tätäkin palvelua käyttävät noin 15% koko internetin käyttäjistä, tämäkin on aivan jäätävä määrä.

Kuten aiemmin mainitsin sosiaalisen  median markkinoinnin tärkeydestä, onse etenkin tälläisinä aikoina kun olemme kaikki käytännössä eristyksissä ja perinteinen markkinointi ei tavoita sieltä tien reunasta asiakkaita. Olemme Gravin kanssa kokeillee jos jonkinlaista sosiaalisen media markkinointia, niin itsellemme kuin asiakkaillemme. Olemme huomanneet esimerkiksi erilaisten arvontojen keräävän asiakkaiden huomiota, sillä kukapa ei haluaisi näin matalankynnyksen arvonnasta herkkukoria voittaa? Sosiaalisen median markkinointi kannattaa pitää suhteellisen yksinkertaisena. Turhan monimutkaiseen mainokseen eivät ihmiset jaksa keskittyä ja täten eivät päädy ostopäätökseen. Sosiaalisen median markkinoinnissa, kuten kaikessa muussakkin markkinoinnissa on tärkeää luoda suunnitelma, mitä aiot julkaista ja missä, koska aiot julkaista jne. Tähän olemme myös graville luoneet kalenterin koska julkaisemme ja minkälaista materiaalia. Tämä oli myös esillä esimerkiksi joulun aikaan, pidimme yllä Gravin joulukalenteria, joka huipentui arvontaan, mihinkäs muuhunkaan.

 

Näin lopuksi pahoittelen esseen tekstiä, kirja oli englanniksi ja siksi hieman haastavampi kirjoitettava kuin muut lukemani kirjat. Mutta ehdottomasti some markkinoinnista kiinnostuneelle suosittelen, varsinkin mikäli englanti taittuu kohtuullisella tasolla !

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!