Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

The Experience Economy

Kirjoitettu 27.04.13
Esseen kirjoittaja: Ville Komaro
Kirjapisteet: 3
Kirja: The Experience Economy
Kirjan kirjoittaja: B. Joseph Pine & James H. Gilmore
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

The Experience Economy

Work is Theatre & Every Business a Stage

 

Intro

Tekstissäni käsittelen B. Joseph Pinen ja James H. Gilmoren kirjoittaman kirjan The Experience Economyn pohjalta sitä kuinka kirjoittajat ovat osanneet jo vuonna 1998 ennustaa mihin suuntaan palveluiden, yritysten ja tuotteiden kehitys on menossa ja minkälaisilla asioilla saat lisäarvoa omalle tuotteellesi/palvelulle.

Reflektoin tekstissäni paljon MT- koulutusohjelmaan missä olemme käyneet läpi kirjan sisältämiä asioita paljon. Viime markkinoijantie – koulutusohjelman aiheena oli elämyksellisyys. Olimme siis kolme päivää Helsingissä tutkimassa sitä, että miten eri yrityksissä toteutuu 4E ja mistä erilaisista palasista se koostuu. Itselleni ainakin kirjan pääpointti eli 4E ja elämysteollisuus aukesi todella paljon paremmin kun pääsi tutkimaan tätä mm. Hotelli Klaus K:ssa, Sauna Yoga:n yrittäjän juttusilla, HKI-Hubilla, Kiasmassa ja niin edelleen. Minulle aukesi siellä myös hyvin nopeasti se, että elämyksellisyyttä on kaikkialla muuallakin kuin huvipuistoissa, konserteissa tai elokuvateattereissa.

Tämä kirja kuten monet muutkin kirjat, joita olen lukenut. Olisi voitu tiivistää todella paljon lyhemmäksikin, että ydinasia tulee selville.

 

Raaka-aineesta elämykseksi!

Tämä kirja on kirjoitettu aikanaan niille edelläkävijöille, jotka älysivät että palveluita/tuotteita kuin niiden tarjoajiakin tulee olemaan niin paljon, että on lähes mahdoton erottua massasta. Ellei ala tekemään korjausliikkeitä pian.

Ihmiset ovat kautta aikojen ostaneet tuotteita. Nykyään he haluavat ostavat muistoja ja elämyksiä. Se sama vanha tuote tulee siinä sivussa. Kyllä minä muistan vieläkin kun kävin elämäni ensimmäistä kertaa Hard Rock Cafe:ssa Gran Canarialla ja kahvi maksoi siellä muistaakseni 3-4 euroa. Kallista.. eikö vain? Miksi minä sitten maksoin yhdestä kahvista yhden kahvipaketin verran? Kyse ei ollut todellakaan pelkästään siitä, että se tarjoiltiin minulle. Vaan siitä, että Hard Rock Cafe oli viety yhtä askelta edemmäs pelkästä kahvilapalvelusta. Se oli elämys.

Seuraavaksi kirjasta mukailtuna kahvin hinnan kasvu, joka voidaan rinnastaa mihin tahansa muuhunkin asiaan jos halutaan kasvattaa oman tuotteensa arvoa.

EDIT: ..Diagrammi ei näy

 

 

Toinen hauska esimerkki tuli mieleen ihmisten haaliessaan itselle elämyksiä ja kokemuksia itse ”asian” sijaan.  Miksi jotkut haluavat välttämättä päästä elämänsä aikana ajamaan Amerikan halki kuuluistaa Route 66 ? Kyllä kaikki suomessa nelostienkin tietää ja se ei kuitenkaan houkuttele. Molemmissa on kuitenkin lähtökohtana istua autossa todella pitkään, joka ei lähtökohtaisesti kai kenenkään mielestä ole kamalan hauskaa. Ilmeisesti kuitenkin Route 66:llä toteutuu 4E jollakin tapaa.

Mikä on 4E tai vaikka 5E?

Eli mikä on se teoria mitä käytimme Helsingissä tutkiessamme eri yritysten elämyksellisyyttä?

  1. 1. Entertainment =  Viihteellisyys
  2. 2. Education = Opetetaan asiakkaalle uusia tietoja/taitoja
  3. 3. Escapist = Osallistaminen – asiakas saa itse vaikuttaa (osittain myös vastaa kysymykseen miten eroaa arjesta)
  4. 4. Esthetic = Visuaalinen vaikutelma
  5. 5. (Espirit of Team Academy = TA Spirit)

Tässä arkipäivän esimerkki 5E mallinnettuna Ravintola Rentukasta:

Ravintola Rentukka

Entertainment

  • Viikottain tapahtumia: Musiikkiesityksistä stand uppiin (Laulujen ilta, Rentukka Rock, Stand up)
  • Renstation = mahdollisuus pelata vanhoja tietokonepeli legendoja
  • Maailman pienin käsikirjasto = aikakausilehtiä ja muuta luettavaksi oluen äärellä
  • Biljardipöytä + lautapelit
  • Henkilökunta (Jussi Galla) = parasta viihdettä
  • Rentukan FB – Ajankohtaisia linkkejä, huumorilla höystettyä sisältöä, videoita ja kuvia

Education

  • Facebookissa keskustelua ajankohtaisista uutisista/artikkeleista/tapahtumista
  • Asiantunteva henkilökunta osaa suositella tuotteita ja kertoa niistä muutakin kuin alkoholipitoisuuden
  • Maailman pienin käsikirjasto
  • Biljarditaitojen kehittäminen yhdessä henkilökunnan ja kavereiden kanssa
  • Oman juomakulttuurin laajentaminen

Escapist

  • Erilaiset tapahtumat Rentukassa. Asiakkaillehan näitä tapahtumia järjestetään, joten heidän toiveet otetaan huomioon
  • Facebookissa keskustelu/kyseleminen esim. tulevista artisti bookkauksista
  • Asiakastyytyväisyys/palvelunparantamisen –kyselylomake
  • Asiakkas saa vaikuttaa siihen, mitä ostaa ja jos ei ole listalla niin voi toivoa

Esthetic

  • Ylioppilaskylän sydämessä sijaitseva tunnelmallinen istuskelu paikka
  • Viikonloppuisin intiimi veret seisauttava keikkapaikka höystettynä kotimaisilla UG musiikilla, Dj setillä tjsp..
  • Iso tila ”pikku baariksi”
  • Nuorekasta ”pubimeininkiä”

Espirit of Team Academy

  • TA:n tekemisen meininki näkyy henkilökunnan toiminnassa, avoimuudessa ja asiakaslähtöisessä palvelujen tarjoamisessa
  • Omistajien mielestä TA ei ole tarpeeksi ”esillä”.

Mistä edellä mainitut asiat johtuvat?

Rentukassa pitkien perinteiden mukaan baarin elämyksellisyyttä ja tarjontaa on mietitty selvästi, sekä kehitetty uudella tavalla (=Uudet omistajat, Made). Asiakaskohderyhmä on otettu huomioon elämyksen tuottamiseksi asiakkaalle. Tarkoitan siis sitä, että Rentukka sijaitsee ylioppilaskylässä ja se on otettu huomioon niin elämyksen tuottamisessa kun hinnoissakin.  Asiakaslähtöinen palvelun tuottaminen johtuu varmasti osittain Akatemian opeista, joista Made on ottanut kopin ja vienyt käytäntöön. Asiakas on kuitenkin loppupeleissä se, joka tuo rahan taloon.

 

Miten 5E näkyy mielestäni omassa tiimiyrittäjän arjessani?

 

Kyllähän akatemialla viihtyy jo miljöön ja ympärillä olevien ihmisten takia ja onhan vielä tuoreessa muistissa millaista edellisissä kouluissa ja työpaikoissa on ollut. Niihin verrattuna Tiimiakatemia on kuin luksusta. Luksus johtuu ehkä osittain seuraavista asioista: Mukava avokonttori työympäristönä, vahvarit, muut tiimiyrittäjät ja valmentajat, musiikkia voi soittaa toimistolla, avoin ilmapiiri, TA-spirit, olo on tervetullut aina Tiimiakatemialla,  asiakaskäynnit on jokainen ihan oma elämyksensä ja niin edelleen. Opillinen aspekti löytyy totta kai hyvin vahvasti, koska loppupeleissä on kyse opinahjosta. Tiimiakatemialla oppii tietoja ja taitoja treeneissä ja muissa tilanteissa kun vuorovaikuttaa muiden Tiimiyrittäjien tai valmentajien kanssa, sekä suurena osana teoriapohja jota luetaan vapaa-ajalla, josta haetaan uutta boostia omaan tekemiseen. Seuraan myös SOME:ssa joitain tunnettuja vaikuttavia puhujia ja katson youtubesta pätkiä seminaareista ympäri maailman.

Muunlaisia työkaluja elämyksen tarkasteluun?

Ei pidä unohtaa mitkä muut asiat voivat olla tärkeitä elämyksen luomisen kannalta, kuten muun muassa aistit, yksilöllisyys tarina jne. Näistä asioista on hyötyä ja sisältöä markkinointi materiaaliinkin. Taas MT:stä kopattu Elämyskolmion soveltaminen Haalarimerkkibisnekseen:

Bailanium -Elämyskolmio

 

EDIT: ei näy elämys kolmio

 

Yksilöllisyys

Myymme siis Bailanium haalarimerkkejä, joissa on Rednals Oy:n suunnittelemat designit, joita ei saa muualta kuin meiltä. Mikään muu verkkosivu ei myy valmiita merkkidesigneja haalarikansalle samalla volyymilla ja yksittäisinä kappaleina samalla laadulla millä me. Meidän merkkitilausten mukana lähtee jokaiselle kuluttajalle henkilökohtaisesti kirjoitettu post-it lappu piristämään ostajan päivää.

Aitous

Bailanium merkeissä aitous esiintyy designeissa, joissa ollaan hyvin lähellä haalarimerkin ostajan ajattelumaailmaa. Tämä tarkoittaa, sitä että merkeissä esiintyy stereotypioita haalarikansan mielipiteistä ja alkoholikäyttäytymisestä humoristisella tavalla. ”AMK – sonnasta ei saa kultaa” jne.

Tarina

Tarina taitaa olla se, että haalarimerkkiverkkokauppa perustettiin, koska haluttiin haalarimerkkien kautta rikastaa haalarimerkki kulttuuria suomenlaajuisesti ja mahdollistettiin se, että ihmiset voivat merkkien kautta ilmaista mielipiteitään ja tukea haluamiaan stereotypioita laittamalla näitä merkkejä haalareihinsa.

Moniaistisuus

Tuotteen ulkoasu eli värit, laatu, designin eli kuvan sisältö tuo visuaalisen ilmeen haalareihisi.  Tietysti henk. koht. kirjoitettu post-it lappukin lisää moniaistisuutta.

Kontrasti

Onhan se aina iloinen asia saada täytettä haalareihin, jotta on taas lisää näytettävää seuraavissa haalarikemuissa. Haalarit päällä erottuu jo massasta, mutta haalarimerkkien avulla erottuu haalarikansamassasta.

Vuorovaikutus

Niin kuin jo aiemmin totesin, haalarit ja niissä olevat merkit viestivät katsojalle asioita mitä haalarit päällä on tehty, missä on oltu, mitä edustetaan ja jollain tasolla henkilön mielipiteitä.

Final words.. Finally

Juuri saaneeni tiedon mukaan ensi syksynä tärähtää ainakin Keski-Suomen siisteimmät innovaatiokilpailut akatemia hengellä, joissa olen mukana ja pitääpä muistaa ottaa näitä oppeja sinne käytäntöön niin saadaan aikaiseksi ikimuistoiset pari päivää.

 

Ville Komaro

Osuuskunta Idealeka

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!