Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

The Experience Economy

Kirjoitettu 30.09.13
Esseen kirjoittaja: Tiia Lappalainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: The Experience Economy
Kirjan kirjoittaja: B. Joseph Pine II, James H. Gilmore
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

The experience economy pureutuu 2000- luvun nousevaan trendiin, elämystalouteen. Elämys on moniaistinen ja henkilökohtainen kokemus. Elämystaloudessa asiakas maksaa siitä, että pääsee kokemaan itselleen merkityksellisen asian, josta saa usein ilon tunteen tai adrenaliini ryöpyn. Festareilla hypitään penjihyppyjä ja maailmanympärysmatkalla uhmataan nuoruutta ja kuolevaisuutta laskuvarjohypyin tai muiden extremekokeilujen kautta.

Elämyksen hinnalla ei ole suurtakaan painoarvoa sen sijaan elämyksen laatu arvostetaan. Jukka Hassista lainatakseniKyse on vain siitä, kuinka elämyksellisyyttä kyetään rakentamaan niin systemaattisesti, että siitä todellakin kehtaa pyytää rahaa ja että asiakas on todellakin valmis maksamaan siitä. Tämä tuo paljon mahdollisuuksia ja paljon haasteita”. On hyvä muistaa, että elämysbisneksessä maksu pyydetään elämyksestä, ei tuotteista tai palveluista.

Lähden esseessä käsittelemään elämyksen ympärillä kulkevaa projektia, Tour de Filmiä.  Kerron kuinka 4E- teoriaa on projektissa hyödynnetty ja toteutettu. Lisäksi pohdin steppejä kohti kokonaisvaltaisempaa elämystä.

4E- teoria

 

 

Enterntainment -viihteellinen arvo, katsojan huomion kiinnittäminen

Tour de Film tuo vanhaan kylätaloon rätisevän ritisevän Suomi- filmin. Elokuva itsessään ja sen ympärille luotu miljöö henkilökuntineen viihdyttää katsojaa. Vanhemmalle väestölle kokemus on aikamatka muistoissa takaisin kultaiselle 50- luvulle. 1990- luvun syntyneille kaitafilmielokuvat ovat eksoottinen kokemus, josta on kuultu isovanhemmilta.

Asiakaskunta odottaa helposti, että elokuvan näyttäjänä toimii 75+ vuotias pappa, sillä kaitafilmiharrastajien keski-ikä hipoo 70- ikävuodesta eteenpäin. Tour de Film murtaa ennakkoluulot, sillä näytöksen takana on 20- vuotiaat nuoret tytöt ja pojat, jotka toivottavat asiakkaat tervetulleeksi elokuvanäytökseen musiikin saattelemana. Lisäksi väliajalla jututetaan katsojia ja verestetään mahdollisesti muistoja.

Miten luoda kokonaisvaltaisempi elämys?

Tour de Film on laajentamassa ”perinteistä” konseptiaan uusien teemojen mukaan sekä avaamassa talven korvilla yritysmyyntiä. Hyvin rakennettu teema herättää elämykset eloon, kun taas huonosti suunniteltu teema pilaa kokemukset.

 

Avainsanana kokonaisvaltaiseen elämykseen on TDF:n tuotteistaminen moduleihin, jotka muodostuvat valikoiduista ja valikoimattomista osista. Asiakas pääsee valitsemaan mieleisen mainosmateriaalin ja elokuvan kylätalolleen tai iltamiin. Esimerkiksi voisimme hyödyntää teema jaottelua:

  1. kohderyhmän mukaan aikuiset vai lapset
  2. teema: pikkujoulut, tapahtuma, yrityksen tyky-päivä
  3. kolme eri vaihtoehtoa elokuvasta
  4. oheispaketit: lavatanssit, livemusiikki, salakapakka, illallinen jne.

 

Näin asiakas saisi räätälöidä mieleisensä elämyskokonaisuuden, jonka toteutamme.  Valikon palikat on niin hyvin tuotteistettu, että niiden yhdistäminen ei tuota vaikeuksia vaan on helpompi myös meille.

Education – asiakkaalle opetetaan uusia tietoja ja taitoja

Tour de Filmin katsojat pääsivät tutustumaan kulissien taakse kesäkiertueen aikana. Kuinka projektoria pyöritetään 18mm kaitafilmiprojektorilla ja mille vanhat filmit näyttävät. Perheen pienimmät olivat innoissaan auttamassa filminnäyttäjää kelan rullaamisesta takaisin alkuun ja vanhan projektorin tekniikka kiinnosti erityisesti aikuisia miehiä.

Lisäksi itse 1950- luvun elokuvamaailmaan pääsi tutustumaan rekvisiitan ja filmin kautta. Vanhoissa elokuvissa ei  tehosteilla prässäillä, vaan tunnelma luotiin näyttelijöiden eleillä ja puheella. Harvoin tämän päivän filmeissä intiimikohtaukset vaihdetaan kohtaukseen, jossa taivas on sininen ja puut heiluvat tuulen mukana…

Asiakkaan oppimisen lisääminen TDF:ssä:

  • Teemaan liittyvät tietopläjäykset. Esimerkiksi 1930- luvun teemapikkujoulut: Charlie Chaplin trivia, juomakulttuuriin perehtyminen salakapakkateeman mukaisesti.
  • Muistoesineen antaminen, esimerkiksi valokuva vanhan ajan kostyymeissä tai pientä tilpehööriä esim. Chaplinin viikset. Katsojan nähdessä Chaplin viikset myöhemmin, hän muistaa Tour de Film- näytöksen ja palaa takaisin vanhan ajan elokuvanäytökseen.

Escapism– asiakkaan pako todellisuudesta, asiakkaan osallistaminen tapahtumien kulkuun

Eskapismi on onnistunut, kun Tour de Filmin katsojasta itsestään tulee näytelmän näyttelijä. Hän pakenee todellisuutta elämyksien maailmaan.

Tässä mielessä pilottikiertueemme viimeinen näytös Vuolijoen Wanhanajan Maatalousnäyttelyssä jäi erityisesti mieleeni, sillä esityspaikan miljöö ja kulkurin valssi näytöksemme kulkivat käsi kädessä. Meidän lisäksi ruuhipihan henkilökunnalla oli vanhanajan vaatteet yllään ja vanha pirtti, jossa pyöritimme filmiä olivat autenttisia filmin miljöön kanssa. Katsojat lähtivät kirjaimellisesti aikamatkalle 70- vuoden taakse kultaiselle 1940- luvulle. Elokuvan vanhimmat kävijät jopa innostuivat muistelemaan omia nuoruuskokemuksiaan Kulkurin Valssista. Useammalle katsojalle Kulkurin Valssi oli ollut heidän elämänsä ensimmäinen elokuva.

Itsessään ritisevän rätisevä projektori, mustavalkofilmi ja vanha kylätalo luovat irtioton arjesta, mitä et voi kokea ilmastoidussa Finnkinossa.

Escapismi on tärkeimmässä asemassa Tour de Filmin elämyksellisyydessä. Haasteellisinta on saada asiakas kokemaan kokonaisvaltainen elämys menneestä. Kehitettävää projektissa:

  • Tour de Filmin paketointi tilaajan toiveiden mukaan
  • Esteettisyyteen ja miljööseen satsaaminen
  • Se mitä tapahtuu ennen ja jälkeen elokuvan

Esthetics–  Asiakas nauttii ympäristöstään, kauniista asioista eri aistein.

Loimme elokuvan teeman mukaisesti Maalaisromanttisen rekvisiitan maitotonkkien ja heinäpaalien avulla. Lisäksi pukeuduimme 1950- luvun teeman mukaisesti rengeiksi ja maitotytöiksi. Vanhan ajan musiikkia soitimme niin tunnelman luomiseksi kuin keskustelun herättämismielessä.

Vanhat kylätalot eripari puupenkkeinen herättelivät muistoja vanhoista hyvistä ajoista. Muistan itsekin pienenä tyttönä, kun istuimme kovilla puupenkeillä katsoen Babe- possua.  Vuodet kuluu ja aika kultaa muistot. Mitä olisikaan jäänyt mieleen, jos uutuuden karheassa leffasalissa olisin käynyt kyseisen elokuvan katsomassa.

Miten viedä esteettisyyttä eteenpäin:

  • Yksityiskohtaisempi stailaus
  • Satsaamme enemmän rahaa puvustukseen ja rekvisiittaan, joka pyörii teeman ympärillä
  • Asiakkaille kotiinvietävät teemasomisteet
  • Äänentoisto, joka toimii paremmin ja kuuluu
  • Hajut ja tuoksut
  • Ruoat ja juomat elämyksen ympärille

 

Elämyksen luominen vie aikaa ja vaivaa. Jokainen katsoja kokee elämyksen eri tavalla. Tämän takia elämyksen kopioiminen on mahdotonta. Lisäarvo syntyy asiakkaan saaman muiston avulla. Tour de Film pystyy tarjoamaan toiminnallaan lavasteet ja puitteet muistojen synnyttämiselle.

Elämys muodostuu sarjasta helvetin pieniä yksityiskohtia.

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!