Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

The Experience Economy

Kirjoitettu 27.05.13
Esseen kirjoittaja: Janne Tolonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: The Experience Economy
Kirjan kirjoittaja: B. Joseph Pinen ja James H. Gilmore
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

The Experience Economy

B. Joseph Pinen ja James H. Gilmoren kirjoittama The Experience Economy on kirja siitä, kuinka elämyksellä myydään. Nykyään on erotuttava ja elämyksen luominen ostotapahtumaan ja koko tuotteeseen tai palveluun on yksi loistavista keinoista siihen.

Käsittelimme jokunen aika sitten juuri elämyksellisyyttä ollessani Markkinoijan tie -koulutusohjelmassa. Tuo kyseinen kerta sijoittui pääkaupunkiseudulle ja peilaan tämän esseen pääosin tuohon reissuun ja kirjassa esille tulleeseen 4E teoriaan.

Loistava esimerkki elämyksellisyydestä

Oli mahtavaa päästä kiertelemään MT:ssä erilaisissa yrityksissä ja pohtia sitä kuinka he käyttävät elämyksellisyyttä omassa toiminnassaan. Oli yllättävää nähdä kuinka paljon elämyksellisiä elementtejä löytyy kun, oikein lähtee penkomaan. Tästä loistava esimerkki on ehdoton lempipaikkani kyseisellä reissulla, eli Klaus K. hotelli Helsingin keskustassa. Lähden avaamaan 4E teoriaa tämän käytännön esimerkin kautta.

Entertainment

Klaus K. on todella tyylikäs hotelli ja pitää tyylin alusta loppuun. Hienosta tyylistään huolimatta hotelli tarjoaa myös viihdettä sitä kaipaaville.

Hotellin huone nimeltä Movie Room oli täydellisyyden tiivistymä hotellihuoneesta, jos minun mittarilla mitataan. Huone oli tehty puhtaasti viihteestä nauttiville ihmisille. Jos äänieristetty huone valtavalla laajakuvaelokuvatelevisiolla, 7.1 äänijärjestelmällä, Play Stationilla, sadoilla elokuvilla ja sähköisillä sängyn ympärille laskeutuvilla elokuvaverhoilla ei ole viihteellistä elämystä niin mikä sitten! Tätä ei todellakaan odottaisi löytyvän mistään hotellista.

Oli myös puhdasta viihdettä tutustua hotellin mitä erilaisempiin Design-huoneisiin. Aina löytyi jotain uutta ja yllättävää. Jokainen useista erikoishuoneista on omalla tavallaan oma nähtävyytensä ja moni varmasti palaa pelkästään päästäkseen näkemään ja nukkumaan seuraavassa erikoishuoneessa.

Mitä tästä voi oppia:

  • Tee tuotteestasi todella yllättävä ja erilainen palvelemaan sekä viihdyttämään juuri tiettyä kohderyhmää. Tämä ainakin upposi minuun kuin Fiskarsin halkaisukirves!

  • Kun päätät tehdä jotain erikoista, niin tee se viimeisen päälle loppuun asti ja tyylillä.

  • Tee tuotteen käyttökaaresta elämys ostosta tuotteen hävittämiseen.

Esthetics

Estetiikka näkyi läpi koko hotellin aina ovesta astuttaessa sisään siihen asti, kun pääsi hotellihuoneeseen ja sielläkin ihmettelemistä riittää pitkäksi aikaa. Jokaisen tilan yksityiskohtiin oli panostettu todella paljon ja niillä kaikilla tuntui olevan jokin tarkoitus. Esimerkiksi hotellin käytävien lattiamatto oli täynnä Kalevalan tekstejä. Kaikki suomalaiset elementit oli koottu yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, joka ei tuntunut yhtään väkinäiseltä elementtien tunkemiselta saman katon alle.

Hotelli on todella miellyttävä paikka viettää aikaa. Tilojen valaistus oli mietitty aina tukemaan tilan tarkoitusta. Oleskelutilassa oli tarpeeksi valoisaa lukemiseen, mutta silti valaistus oli myös toteutettu korostamaan huomionarvoisia yksityiskohtia.

Entä mitäs tästä voi oppia:

  • Mieti mikä tavoite sinulla on esimerkiksi tiloille ja luo ne palvelemaan sitä asiakasta.

  • Panosta yksityiskohtiin, sillä ne vakuuttavat aina ja luovat kuvan loppuun asti mietitystä tuotteesta.

  • Luo tuotteesta ehjä yhtenäinen kokonaisuus.

Education

Klaus K. hotellille on erittäin tärkeää edustaa suomalaisuutta. Samalla se haluaa opettaa ulkomaalaisille vieraille suomalaista kulttuuria ja sen erilaisia elementtejä. Hotelli onkin erittäin suosittu erityisesti ulkomaalaisten keskuudessa sillä vain viisi prosenttia asiakkaista on suomalaisia ja loput ulkomaalaisia.

Hotelli on täynnä pieniä suomalaisen kulttuurin yksityiskohtia ja sama teema jatkui läpi koko hotellin. Tämä näkyy esimerkiksi runsaana puun käyttämisenä sisutuksessa sekä suomalaisten brändien tuomisessa esiin huonekaluista ravintolan Iittalan astiastoon. Yhdessä nämä kaikki muodostivat mahtavan opettavan elämyksen suomalaisesta kulttuurista yhden hotelliyön aikana ja vieläpä varsin tyylikkäällä tavalla. Tämä säväytti jopa suomalaisen ja voi vain miettiä, kuinka mahtava elämys tämä on ulkomaalaisille ihmisille. Ei ihme, että samat ulkomaalaiset tulevat kerta toisensa jälkeen yöpymään Klaus Koohon.

No tästähän me opimme muun muassa seuraavaa:

  • Mieti voitko tuoda lisäarvoa asiakkaallesi opettamalla hänelle jotain.

  • Brändin tulee näkyä kaikkialla ja kaikessa.

Escapism

Ei varmasti tule yllätyksenä, että myös pako todellisuudesta on toteutettu varsin onnistuneesti kyseisessä hotellissa.

Aulan rauhallinen ja tyyni, pehmeällä valaistuksella sekä puisilla pinnoilla sisustettu sisäänkäynti luo heti suuren kontrastin kadun hektisyydestä. Erikoiset huoneet taas luovat ihan oman elämyksensä. Elokuvahuoneessa pääsee todella irti todellisuudesta mitä mahtavimmalla elokuvaelämyksellä, naisille suunnitellussa täysin pinkissä sirkusteemaisessa huoneessa taas pääsee aivan eri luokan elämykseen käsiksi. Huoneista jokainen antaa täysin omanlaisensa irrottautumisen arjesta. Ehkä juuri tämän takia hotellilla oon suurena asiakaskuntana kirjailijat.

Tästä oppina koppina:

  • Tee jotain joka saa asiakkaasi unohtamaan normaalin arkensa.

  • Herätä tunteita, joilla ohjataan asiakkaan ajatukset pois arjen murheista.

  • Luo kontrasteja.

Lopun oivallus

Tärkeänä oivalluksena hotellista pidän, että elämyksellisyys ei muodostu muutamasta pienestä jutusta, vaan on luotava monien pienien juttujen sarja, joka sitten kokonaisuutena muodostaa elämyksen.

Oma Messuille meidän tulee siis miettiä, kuinka tuotamme ihmisille lisäarvoa eheällä kokonaisuudella ja sarjalla pieniä elämyksellisiä yksityiskohtia. Kaikkien näiden tulee tukea meidän brändiämme ja herättää tunteita. Kaikki tämä tähtää siihen, että asiakas pääsee irtautumaan arjestaan ja antaa itselleen luvan nauttia messupäivästä.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!