Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

The Experience Economy

Kirjoitettu 01.10.13
Esseen kirjoittaja: H Tyrväinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: The Experience Economy
Kirjan kirjoittaja: Pine & Gilmore
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

The Experience Economy

 

Experience Economy kertoi nimensä mukaisesti elämystaloudesta. Ihmiset haluavat elämyksiä ja ovat valmiita maksamaan siitä. Monet tavallisiltakin tuntuvat asiat voidaan tehdä hyvin, esimerkiksi käyttämällä kirjassa esiteltyä 4E-teoriaa.

 

Kun palvelusta, tuotteesta tai ostotapahtumasta luodaan elämys, se luo ihmiselle positiivista mielikuvaa ja kukkaronnyörit löystyvät helpommin. Arkipäivän esimerkkin on Amarillon huurteinen tuoppi, kesäpäivän elämys. Saman oluen saisi hieman halvemmalla tavallisesta tuopista, mutta olen valmis maksamaan hieman ylimääräistä saamastani kokemuksesta. Kirjan mukaan kokemukset tekevät asiakkaista myös sitoutuneempia, sen lisäksi että asiakas on valmis maksamaan enemmän. Miksi sitten Suomalaisissa yrityksissä elämyksiä näkyy niin vähän? Veikkaan että suurin syy on suomalaisten taipumus tuotantokeskeisyyteen. Tuotteet ovat huippuluokkaa, mutta niiden ympärille ei osata yksinkertaisesti rakentaa elämyksiä.

 

Kirjan mukaan elämykset ovat paras tapa vastata hintakilpailuun. Jokainen voi aina laskea hintaa, mutta elämyksiä on vaikea kopioida toiselta. Nykypäivän ihmiset janoavat mieleenpainuvia kokemuksia. Hinnalla ei ole niin väliä, kokemukset ja merkityksellisyys ovat paljon tärkeämpiä.

 

Elämyksien luomisessa on tärkeää miettiä jokainen yksityiskohta viimeisen päälle koko palvelupolulle. Seuraavaksi pohdin, miten 4E toteutuu NoStatuksessa.

 

4E- teoria:

Entertainment

Escapism

Esthetic

Education

 

NoStatus ja 4E

NoStatus palvelun tavoite on nostaa tilaajayrityksen myyntiä. NoStatus toimii lähes samalla konseptilla, kuin RedBull-tytöt. Pohdin, miten RedBull-tyttöjen toiminnassa näkyy 4E ja mitä siitä voi ottaa mukaan NoStatukseen.

Useimmat meistä ovat joskus päässeet kokemaan sen riemun, kun hymyilevät RedBull-tytöt saapuvat paikalle jakaen piristävää juomaa. Kaikki menevät aivan sekaisin ja koittavat saada niin monta tölkkiä kuin mahdollista. RedBull-tytöt hymyilevät, heillä näyttää olevan hauskaa. He tulevat yllättäen ja viipyvät vain hetken, valitettavasti. Lyhyessä ajassa he pystyvät kuitenkin piristämään ilmapiiriä ja aiheuttamaan positiivista hämmennystä. Irtaannun hetkeksi arjesta ja sihautan tölkin auki. Tunnen oloni pirteämmäksi, en ole kuitenkaan varma onko se juoman vai pirteiden promotyttöjen ansiota.

 

RedBull-tyttöjen toiminnassa kolme ensimmäistä E:tä toteutuvat hyvin, mutta oppimista (education) ei juurikaan ole. NoStatuksessa me kerromme promottavan tuotteen tai yrityksen tarinan, toimien muuten samalla tavalla. Näin asiakas saa samalla tietoa promottavasta yrityksestä, ja päätyy toivottavasti ostavaksi asiakkaaksi.

 

NoStatuksessa Entertainment syntyy siis odottamattomasta yllätyksestä arjen keskellä. NoStatus saa piristettyä asiakkaan päivän positiivisella ja reippaalla asenteella. Kun konsepti hioutuu enemmän, haluaisin ottaa mukaan jonkinlaisen asiakkaita osallistavan peli, tietovisan yms…

 

Escapism syntyy promottavan yrityksen ”yllätyslahjasta”, joka riippuu siis toimeksiantajasta. Tämän kaltainen markkinointi ei myöskään ole ihan jokapäiväistä, joten asiakkaan arjen rutiiniin tulee muutaman minuutin muutos. Lehtimainokset, nettibannerit ja muut uutiskirjeet hukkuvat helposti massaan ja tietotulvaan, NoStatusta ei voi olla huomaamatta kun saavumme paikalle.

 

Esthetic näkyy NoStatuksessa pirteänä ja reippaana toimintana. Olemme pukeutuneet toimeksiantajan brändin mukaisesti ja jätämme hyvän mielikuvan promottavasta yrityksestä.

 

Education syntyy promottavan yrityksen tarinasta tai tuotteesta. Kerromme asiakkaalle promottavasta yrityksestä, joten asiakas saa uutta tietoa. Meidän kannalta asiakaskäynneillä hyvää on myös se, että joku saattaa kokea kyseisen palvelun tarpeelliseksi omalle yritykselleen. Hän huomaa, että tällainen palvelu on olemassa ja uutta kauppaa syntyy saman tien. Siksi jokainen käynti on meille mahdollisuus, joten käynteihin on panostettava kunnolla.

 

 

 

Keskustele artikkelista

1 kommentti to “The Experience Economy”

  1. minä vaan sanoo:

    Miksi aina tytöt? Eikö meille naisille haluta myydä mitään ikinä? Naisilla alkaa olla parempi työllisyystilanne kuin miehillä. Monet markkinat menee ohi suun kun aina myydään miehille.

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!