Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Acme tunnetaan innovatiivisista tuotesuunnitteluista ja pitkäaikasesta kestävyydestä. Acmen pääarvot ovat, että asiakas päätyy ostamaan uudestaan ja uudestaan, koska kokee tuotteen niin arvokkaaksi. 3-4 vuoden välein asiakkaat ostavat tuotteita. Pääjohtaja alkoi suunnittelemaan tapahtumia markkinointiin liittyen tunnettavuuden kasvattamiseksi. Kinastellaaan pitääkö hinta olla halvempi vai kalliimpi. Toimitusaika on ollut liian pitkä. Vuonna 91 on saanut sitä parannettua. Vuonna 92 tullut taantumusta, ihmiset jotka ovat olleet asiakaspalvelussa niin olleet liikaa töissä ja ovat olleet stressaantuneita. Kehitystä tuli tämän jälkeen. Asiakaspalvelua kehitetty koulutuksien avulla ja tuotteiden toimitusta nopeutettu. Ei olla ennaltaehkäisty ongelmia, että vasta silloin korjattu ongelmia, kun ne tulevat.

Yritetty lisätä päivittäistä myynti aikaa, niin tullut kasvua. Palkitsemis järjestelmä ylenemiseen. Hypetetään myyjille tuotteita.

Johtoryhmän täytyy ymmärtää ihan perustoiminta mallit ongelmien ratkaisuun(iso yritys). Ne ovat alkaneet muodostaa ongelmanratkaisu tiimejä ja luoneet tiimeille yhteistä aikaa. Viikosta annettu aikaa tälle. Vaihtuvia rooleja esim. Tuotannossa eri pelipaikkoja. Tietoa on jaettu. Yrityksen ongelmia tuota näin, että tuodaan yrityksen tarinoita työntekijöille, että mistä tämä yritys koostuu. Huonoin tapa ratkaista yrityksen ongelmia on se, että pidetään palavereja ja oletetaan että ratkaisut tulee sitä kautta.

Kun ongelmia on tuotu aktiivisesti julki ja tiimejä luotu, niin niiden juurisyitä on alettu ymmärtää. Mitkä ovat ongelman raja arvot. Onko ihminen sijoittanut huonosti vai onko johtoihmiset määrittäneet esim investoinnin määrän väärin. Erilaisia ihmistyyppejä niin tiimissä keskitytää erilaisiin ongelmiin ja ihmiset keskittyvät vääriin asioihin eli häntä ärsyttäviin ongelmiin. Miten näitä asioita voidaan kehittää, kun on tullut erilaisia ongelmia.

  1. Listataan ongelmia. Huomataan erilaisia ongelmia.
  2. Post in lappua malli. Kaikki laittaa 5 lappua ja piirtää kuvan ongelmasta ja selittää ongelman auki. Graaffista. Esim. Ei ole uusia asiakkaita tai ei ole tarpeeksi taitoa antaa teknistä tukea asiakkaalle tai ei ole tarpeeksi tarjolla.
  3. Kaikki kirjoittaa kaiken ylös.
  4. 5 kertaa miksi. Vastataan kysymyksellä. Esim. Miksi myynti on huonoa? Ei ole perehytetty. Miksi ei ole? Näin löytynyt juurisyy.

 

Systeemi ajattelun eri kielet

Pistettään myyntiin hitosti paukkuja, mutta silloin myynti ihmiset vastaavat tuotoksen ongelmista, koska oikeat ihmiset eivät hoida sitä. Pienet muutokset luovat suuria muutoksia. Pistät joka vuosi 100 euroa säästäpossuun niin sinulla on kertynyt 10 vuodessa 100e. Jos sijoitat saman määrän niin voi olla paljon enemmän.

Tiimiläisiä pitäisi istuttaa pöydän ääreen ja keskustella siitä sijoituksen hyödystä. Ongelman kiertoja pitäisi pystyä tasouttaa: resistanssi. Jos jostain leikataan niin se on jostain pois niin sen takia sitä pitäisi pystyä tasapainoittaa.

Täytyy muistaa sen, kun tehdään muutoksia niin on aika gäppi. Tuloksia näkyy myöhemmin tekemisessä. Kun etitään taitoprofiileja niin se näkyy, kun ollaa tehty vähän pidempään niin tulevaisuudessa näkyy vaikutukset. Rahan sijoitus näkyy vasta myöhemmin. Ei pidä turhautua siihen.

Muutokset aiheuttaa muutosvastarintaa

Kun ei ymmärretä ongelman juuri syitä niin keksitään vaan nopeita ratkaisuja ongelmaan. Näin ongelma katoaa kyllä hetkeksi mielestä ja aatellaan, että tämä toimii, kun on ennenkin tehty näin. Pitäisi löytää ammattilaiset siihen, että siihen osataan perehtyä. Yleensä nopeissa ratkaisuissa ihmiset ovat varautuneet, että ongelmia tulee vielä tämän jälkeen, mutta haluavat sen vain poissa silmistä. Asia koetaan niin, että jos joudutaan pureutumaan syvälle ongelmaan niin pelätään, että tuotanto seisahtaa pitkäksi aikaa. Pienennetään tuotantokustannuksia, että voidaan parantaa voittoa. Pienennetään palkkakustannuksia (laitetaan vanhoja työntekijöitä eläkkeelle). Auttaa hetkellisesti. Tämä vaan aiheuttaa sen, että vanhemmilla työntekijöillä voi olla sanatonta tietoa ja tämä voi näkyä tulevaisuudessa esim. koneen toiminnassa. Organisaation johdossa nähdään helppona syynä laittaa eläkkeelle vanhoja työntekijöitä. 41 % yrityksistä on saanut tällä tavalla toivomiaan säästöjä.

Lisätään ihmisten herkyyttä tulla sanomaan ongelmista, kehittää ihmisten mielenmallia, kysytään, miten tuotantoa voitaisiin parantaa. Pyritään etsimään tätä kautta se juuri ongelma. Pyritään katsomaan, miten pienen asian leikkaus näkyy tulevaisuudessa. Katsotaan kannattaako irtisanominen vai kannattaako tehostaa jotain. Onko välttämätöntä ees ratkasta ongelmaa vai ratkeaako ongelma ajan kanssa jos se onkin vain hetkellinen ongelma, auttaako muutokset silloin. Juurisyihin, mitä ongelmia pyritään tarkaista ja millä lailla. Onko tärkeämpää, että yhden vuoden tulos näyttää hyvälle vai pitkällä tähtäimellä luotaisiin hyvä työpaikka niin tulos saataisiin sitä kautta kasvatettua.

Jos yrityksessä tehdään hitosti rahaa niin ei välttämättä ole aikaa miettiä investointeja ja mihin käyttää rahaa. Kun taas toistepäin jos ei ole rahaa niin on aikaa suunnitella, mutta ei välttämättä rohkeutta toteuttaa sitä. Tilanne yrityksissä vaihtelee edestakaisin näiden tilanteiden välillä. Käyrän pitäisi silti olla nousussa. Pitäisi pystyä tasapainottaa, jos on vaikka hitosti tilauksia niin ei kannata ottaa kaikkia kerralla, jos niitä ei saada ajoissa lähtemään ja silloin asiakkaat kaikkoavat.

 

Pitääkö kasvun olla yrityksen pääidea?

Ajatellaan jos yritys ei kasva niin ajatellaan, että taannutaan. Kun kysytään johtajilta, mitä he haluavat niin haluavat kasvua, lisää myyntiä, mutta koskaan ei sanota, että halutaan oppia, mikä voisi olla kannattavampaa pidemmällä ajalla. Sillä saataisiin sitä kasvua. Pitäisi kehittää nykyisiä tekijöitä eikä vain palkata lisää niitä osaajia.

 

Laajennus ja syvennys

Yritys toimintaa pitäisi pystyä myös laajentaamaan, mutta osaamista pohjaa myös syventämään.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!