Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

The Tipping Point

Kirjoitettu 04.11.13
Esseen kirjoittaja: Ville-Veikko Karttunen
Kirjapisteet: 2
Kirja: The Tipping Point
Kirjan kirjoittaja: Malcolm Gladwell
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin juuri Malcom Gladwellin the Tipping Point kirjan. Kirja kertoo siis siitä, kuinka pienet yksityiskohdat ja tietyt ihmistyypit saavat aikaan suuria muutoksia.

Tarkoituksenani oli saada edes yksi pieni idea, jonka avulla voisin parantaa Osuuskunta Innomon menestystä. Esimerkin voimaa ei taaskaan voitu latistaa, sillä esimerkiksi itsemurhat yleistyvät aina esimerkkitapauksen aikaan. Esimerkin antamalla annetaan usein ”sosiaalinen hyväksyntä” toiminnalle, kuten punaisia päin kävely. Kaikki tietävät sen tunteen, kun yksi lähtee ylittämään punaisilla, niin loput seuraavat. Jokaiseen muutokseen tarvitaan alulle panijat.

Kirja oli hyvin mielenkiintoinen ja antoisa lukukokemus, mutta minulla oli väärä kysymys sille. Hain kirjasta inspiraatiota, minkä muutoksen voisin viedä Innomoon läpi. Kirja kuitenkin vastaa kysymykseen, miten muutos viedään läpi. Eli minulla olisi pitänyt olla valmis idea, johon olisin kysynyt läpilyöntiin ohjeita, jota minulla ei ollut.

Kysynkin siis, kuinka voin lyödä Inttimiitin läpi Suomessa?

Inttimiittihän on tässä vaiheessa niin sanottu luokkakokouspalvelu, mikä tuo 10 vuotta sitten RUK:n käyneet yhteen. Projekti on pilottivaiheessaan, eli olemme vasta soittaneet ensimmäisen porukan ihmisiä läpi ja tieudustelleet kiinnostusta palvelua kohtaan. Kiinnostusta palvelulle todellakin löytyi, koska kenelläkään siitä porukasta ei ole ollut aikaa lähteä järjestämään sadalle hengelle juhlia. Haluasin kuitenkin tietää, miten saamme tällaiselle palvelulle ostajia, jotka ottaisivat meihin yhteyttä.

Kirjan muutoksen johtavat ihmistyypit, joita haluan että saamme tavoitettua ovat

Mavenit, eli kaverit jotka ovat varsinaisia ”informaatio spesialisteja”. He tietävät kaiken mitä markkinoilla tapahtuu, mitä mikäkin maksaa ja keneltä kannattaa ostaa. He auttavat ihmisiä jakamalla omia tietojaan ja suosituksiaan, ja haluavat aina tietää kaikesta uudesta. Heidän kauttaan puskaradio lähtee rallattamaan.

Yhdistäjät, jotka tuntevat hyvin paljon ihmisiä ja esittelevät heitä toisilleen. He ovat verkostoissa kuin kotonaan, ja heidän kauttaan pääsee käsiksi lukuisiin muihin ihmisiin ja verkostoihin.

”Myyntimiehet”, karismaattiset kaverit jotka omaavat vahvan neuvottelutaidon. Heillä on vaikutusvaltaa hyvin ihmisiin, ja myyvät usein tuotettasi vaikkeivat sitä tarkoituksella teekään.

 

Näiden kolmen ihmisryhmän avulla saamme palvelumme kuuluksi. Markkinoinnin alkaessa on pidettävä erittäin hyvää huolta niistä ihmisistä, jotka ensimmäisenä ottavat meihin yhteyttä. He ovat luultavimmin Maveneita, jotka haluavat tietää mikä tämä uusi juttu oikein on. Yllättämällä heidät positiivisesti, esimerkiksi tarjoamalla hänelle ilmaisen osallistumisen oman RUK porukkansa juhliin kun se saadaan järjestettyä, saamme puskaradioon heti positiivisen viestin liikkeelle. Hieno ”ansa” Maveneita varten on jättää nettisivuille ”lisätietoja numerosta xxxx”-kohta, joka houkuttelee Mavenin soittamaan ja kysymään jostain, mitä ei sivulta löytänyt.

Yhdistäjän löytäminen olisi erityisen hienoa, sillä hyvällä todennäköisyydellä hänellä on tallessa usean RUK kaverinsa yhteystiedot. On yllättävän raskas työ lähteä kaivelemaan 90 yksityisen henkilön yhteystietoja internetistä, joten Yhdistäjän löytäminen olisi loistavaa, mutta hänet löytää varmaan vain kysymällä tässä vaiheessa projektia. Pitää kysyä puhelimessa, onko kenelläkään tiedossa kenellä voisi olla eniten yhteystietoja halussaan porukasta. Sitten kun jonkun nimi saadaan selville, soitto kaverilla kysytään asiasta. Itse tapahtumassa tutustutaan kaveriin sitten erityisen hyvin, koska aina on hyvä tuntea kavereita, jotka tuntevat paljon ihmisiä.

Myyntimiestä emme varmaan löydä etukäteen, mutta heidät tulee tunnistaa vähintään tapahtumassa. He kyselevät hintarakenteista ja puhuvat avoimesti rahasta. Tyytyväisinä he toimivat Mavenien tapaan loistavina referensseinä, usein hieman vakuuttavempina.

Tarttuvuuden Laki

Tarttuvuuden Laki on käytännössä se, että viestistäsi on saatava sitkeä, jotta se voi jatkaa leviämistään. Hieno esimerkki tarttuvuudesta oli se, että eräässä mainoskampanjassa lehtijulkaisuihin laitettiin kultainen laatikko koodin kera, missä ei selitetty sen tarkoitusta. Kultaisen laatikon tarkoitus selitettiin televiomainoksessa, mikä sai aikaan loistavia tuloksia. Ihmiset etsivät innolla lehtimainoksista kultaista laatikkoa, ja kertoivat kavereilleenkin asiasta. Viesti oli todella tarttuva.

Myös sloganin on tarkoitus olla tarttuva, henkilökohtaisesti pidän varsinkin Niken ”Just do it.”-sloganista, se on mielestäni tarttuva. Projektinimemme on on mielestäni hieman tarttuva, Inttimiitti, mutta muuta tarttuvaa tällä hetkellä ei ole. Pidämme lähiaikoina alustavan markkinointipalaverin, jossa tulemme ottamaan tämän aiheen esille, sillä en yksin pysty keksimään mitään erityisen tarttuvalta kuulostavaa slogania tai markkinointi-ideaa tähän hätään. Yksi voisi tietenkin olla Twitterin #inttimiitti kampanja, jossa kannustettaisiin ihmisiä kertomaan kamalin/paras inttikokemus. Inttiä muistelee kyllä mielellään.

Kontekstin laki

Ihmisen käytökseen vaikuttaa hyvin paljon ympäristö, joten tämä otetaan tietenkin huomioon itse tapahtumissa. Mutta voimmeko jotenkin vaikuttaa potentiaalisten asiakkaittemme ympäristöön? Fyysiseen emme näillä budjeteilla ainakaan suuresti, mutta sähköiseen kyllä.

Sähköisessä ympäristössä meillä on kustannustehokkaasti muutamia keinoja vaikuttaa potenttiaalisten asiakkaidemme ympäristöön. Ikävä kyllä se saattaa jäädä hyvin kohdennettuihin Facebook-  ja Google-mainoksiin.

 

Tärkeintä tällä hetkellä on kuitenkin saada homma hyvin hoidettua tämän pilottiryhmän kanssa, jotta he voisivat edes käynnistää puskaradion. Jokaikinen RUK:n käynyt tuntee siviilissä varmasti toisen RUK:n käyneen, jolle kertoa minkälaisessa tapahtumassa oli viikonloppuna juhlimassa. Tämän jälkeen asian kuullut alkaa pohtimaan, milloin viimeksi on nähnyt omia kavereitaan, ja ottaakin meihin yhteyttä. Siitä se Suomen valloitus voisi hyvin todennäköisesti lähteäkin liikkeelle.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!