Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Thinking fast and slow

Kirjoitettu 11.12.16
Esseen kirjoittaja: Simo-Pekka Pilli
Kirjapisteet: 3
Kirja: Thinking fast and slow
Kirjan kirjoittaja: Daniel Kahneman
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.5. Oppimisen klassikot, 8. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Kirjassa esitellään kaksi järjestelmää, joita ihmisen aivot käyttävät ajattelussaan.

Järjestelmä 1 toimii automaattisesti ja nopeasti ilman suuria ponnisteluja ja ilman tahdonalaista ponnistelua. Esimerkiksi auton ajaminen tyhjällä tiellä on järjestelmän 1 toimia.

Järjestelmä 2 kiinnittää huomion ponnistelua vaativiin mentaalisiin toimintoihin, jotka edellyttävät sitä. Esimerkiksi vaativat laskutoimitukset ovat tämän järjestelmän toimintoja.

Kirjassa kerrotaan miten nämä järjestelmät vaikuttavat ajatteluumme ja mitä juttuja niiden kanssa tulee ottaa huomioon.

 

WYSIATI-sääntö

 

Näissä harhoissa vaikuttaa vahvasti WYSIATI-sääntö. Alamme käsitellä saatavilla olevaa tietoa helposti niin ettei muuta tiedettävää olisi olemassakaan ja tämä harha uskotaan. Järjestelmä 1 koittaa luoda harvoista palapelinpalasista kuvan asiasta, sillä onhan se helpompaa yksinkertaistaa kuin lisätä paloja peliin. Tämän takia päätöksenteossa tulisi miettiä mahdollisimman tarkasti eri vaihtoehtoja. Toisaalta järjestelmä 1 auttaa meitä päättämään nopeita päätöksiä vaativissa tehtävissä nopeasti ja tehokkaasti saatavilla olevan tiedon avulla. Itse tulisi tiedostaa, milloin viedä ajattelu järjestelmälle 2. Olen itse pohdiskelija ja mietin mielipiteeni ennen kuin sanon sen. Käytän siis järjestelmää 2 aika paljon. Joskus olisi hyvä antaa ajatuksen viedä vain ja antaa järjestelmän 1 tehdä hommia.

 

 

Intuition harha

 

Intuitiomme vaikuttaa kirjan mukaan usein liikaa päätöksen tekoomme. Kahneman oli tutkinut itse intuition vaikuttavuutta ja huomannut sen vievän meitä harhaan. Esimerkiksi työhaastattelua pidettäessä se minkälaisen kuvan henkilö jättää, vaikuttaa suuresti hänen valintaan. Sitä ei todellakaan kannata unohtaa, vaikuttaako henkilö hyvälle vai ei, mutta sen rinnalle kannattaa luoda arviointikriteerit. Kirja neuvoo valitsemaan piirteitä, jotka ovat menestyksen edellytyksiä työssä ja keksimään näille piirteillä kysymykset. Jokaista piirrettä arvioidaan erikseen, jotta vastaukset eivät vaikuta moneen piirteeseen. WO:lla myymäläpäällikön etsimisessä piirteitä voisi olla esimerkiksi asiakaspalveluhenkisyys, luontevuus, yrittäjafakkinointitaidot ja hkeuskiksivuus, yrittäjn piirteeseen. WO:lla myymäläpäällikön etsimisessä piirteitä voisi olla esimerkiksiähenkisyys, luovuus, markkinointitaidot ja rohkeus

 

Itsevarmuusharha

 

Nimensä mukaisesti järjestelmä 1 vinouttaa ajatuksiamme niin, että koemme itsemme liian itsevarmaksi. Tämän takia on tärkeää miettiä uhkia, joita päätöksiin liittyy. Emme miettineet paljoakaan Tampereen laajennuksen riskejä, kun laajensimme. Ajattelimme vain, että hommat järjestyy. Olisi ollut hyvä pitää palaveri, jossa käymme mahdollisia riskejä syvemmin lävitse ja luoda eri skenaarioita tapahtumille. Toisaalta laitoimme homman aluilleen ennakkoluulottomasti kokeilemalla, mikä oli mielestäni hyvä juttu ja akatemialla usein kuulee tarinoita, ettei olla uskallettu lähteä kokeilemaan. Tämän takia päätelmäni on, että pitäisi uskaltaa rohkeasti lähteä kokeilemaan uusia ideoita, vaikka sitten hieman pienemmällä rahallisella panostuksella ja kartoittaa uhat ja riskit ennen sitä. Jos hommille lyö selvät mittarit, milloin homma ei ole kannattavaa, on helppo arvioida, milloin projekti kannattaa vetää mietintään.

Leppone –ilmasohva projektissa on myös olemassa suuret riskit. Onko toimittaja luotettava? Tuleeko sieltä laadukasta tavaraa? Onnistuuko kuljetukset järkevästi? Tuleeko yllättäviä kuluja? Ostaako kukaan tuotetta? Näitä asioita pohdimme ennen kuin tilasimme tuotteet ja pienen kokeiluerän avulla saamme varmuuden kaikkiin kysymyksiin. Jos tuotteita alkaa menemään, voimme helposti tilata lisää. Jos tuotteet ovat huonoja, tilaamme uusia koe-eriä muilta valmistajilta. Jos logistiikka ei toimi, firmaa voi vaihtaa ja otimme muutenki vakuutuksen toimitukselle. Kuluja olen laskenut logistiikan ammattilaisen avustuksella ja luulen, että minulla on aika tarkat arviot niistä. Katsotaan saadaanko tuotteet kuluttajille asti.

 

U-indeksi ja hyvinvointi

Helpoin tapa lisätä onnellisuutta on säädellä omaa ajankäyttöä. Kirjassa esitellään U-indeksi, joka kuvaa päivän aikana koettua onnellisuutta. Indeksi koostuu aikajaksoista jona ihminen on onnellinen. Päivän aikana fiilikset vaihtuvat ja on pidempiä ja lyhyempiä jaksoja millon tunnet itsesi onnelliseksi. Mitä kauemman aikaa olet päivästäsi onnellisella alueella, sitä korkeampi on ideksisi tulos. Tämä teoria selittää sen miksi pitää elää koko ajan hetkessä ja pyrkiä nauttia tilanteista missä olet. Esimerkiksi työt vievät valveillaolo ajastasi usein puolet, joten jos et nauti töistäsi ja pidä sitä merkittävänä, on indeksin lukema varmasti aika huono. Tämän takia on järkevää pyrkiä tekemään sellaisia töitä, joista pidät. Itse olen akatemian aikana pyrkinyt kokeilemaan erilaisia töitä ja miettimään arvojani niin, että kokisin työni merkitykselliseksi. Myyntityöt ja promohommat ovat no-go ainakin jos tuote on sellainen, johon en usko. Oman tuotteen myynti on ihan hauskaa. Ihmisten auttaminen, kanssa työskentely ja hyvinvointiala kiinostavat paljon ja olenkin miettinyt, että lähtisin lukemaan jatkossa näihin liittyviä juttuja. Tärkeää on myös, että on hyvä porukka millä tekee hommia. Wo:n porukan kanssa on mukavaa tehdä töitä, joten yrityshommat tällä porukalla jatkossakin on vahva vaihtoehto.

 

Yhteenveto

 

Tehostaa toimintaa luomalla rutiineja. Kun opimme jonkin asian hyvin, emme joudu ponnistelemaan oppia vaativissa tehtävissä, vaan järjestelmä 1 hoitaa homman tehokkaasti. Sitä on kuitenkin hankala opettaa. Siinä on paljon vinoutumia, jotka johtaa irrationaaliseen käyttäytymiseen ja huonoihin valintoihin. Toisten tekemistä on paljon helpompi arvioida kuin omaa ja tämän takia palautteen vastaanottaminen on tärkeää. Myös avoin mielipiteiden jakaminen ja keskustelu muokkaavat ajatuksia parempaan suuntaan. Tämän takia tiimin treeneissä on tärkeää, että kaikki ovat äänessä, ettei vain osan mielipide tule julki ja näin se vaikuttaa kaikkiin. Kahneman hakee kirjallaan sitä, että lukija tiedostaisi omat järjestelmät 1 & 2 ja kiinnittäisi huomiota niiden käyttöön. Ne toimivat hyvin jo ennestään, mutta tiedostamalla niiden vinoumat, voit ajatella entistä viisaammin ja tehdä järkevämpiä päätöksiä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!