Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tiimiakatemia

Kirjoitettu 21.05.13
Esseen kirjoittaja: Jonna Pekkarinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tiimiakatemia
Kirjan kirjoittaja: Niina Leinonen, Timo Partanen, Petri Palviainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Tiimiakatemia- Niina Leinonen, Timo Partanen, Petri Palviainen

 

 

Idealekan Learning Journey

 

Osuuskunta Idealeka lähti maanantai-aamuna 6.5.2013 kohti Espanjaa ja Madridin tiimiakatemiaa. Yli vuorokauden matkustuksen jälkeen saavuimme väsyneinä keväiseen Madridiin. Ensimmäisen päivän tavoitteena oli tutustua Madridin Tiimiakatemiaan, Walkinn-tiimiin sekä HUBin toimintaan. Osoite oli meillä tiedossa, mutta siitäkään huolimatta emme meinanneet löytää rakennusta, sillä ulkoapäin Tiimiakatemia oli todella pieni, ovi vain kerrostalon alimassa kerroksessa. Sisältä löytyikin upeat ja modernit tilat, ei edes verrattavissa meidän Savelan tiloihin. Vaikka tilat ei olleet hirveän suuret, siellä työskenteli sulassa sovussa Tiimiakatemia Madrid sekä HUBin yrittäjäporukka. HUB on maailmanlaajuinen yrittäjien eloisa yhteisö, joka tarjoaa yrittäjille työtilaa, sisältöä ja yhteisön ympärilleen. Visiona heillä on saada muutosta aikaan itsessä ja yhteiskunnassa. Musta aika mahtava idea, uskon että molemmilla toimijoilla on annettavaa toisilleen.

 

Madridin ensimmäinen tiimi syntyy

 

Syksyllä 2012 joukko espanjalaisia nuoria lyötiin yhteen, tavoitteena tietenkin muodostaa tiimi. Ei tarvittu Belbinin roolitestejä, eikä valmentajien vaivata päätään tiimijaolla. Hakijoita oli niin vähän, joten näistä ihmisistä muodostui yksi ainokainen 23 hengen tiimi. Näin sai alkunsa Walkinn-niminen osuuskunta.

Toisin kuin Suomessa, Madridissa jokaisella kaduntallaajalla ei ole mahdollista päästä osaksi Tiimiakatemiaa. Espanjassa Tiimiakatemia on osa yliopisto-opintoja, joten lukukausi maksaa kevyet 8000€. (Niin tosin taitaa olla monessa muussakin maassa.) Siltikin monella tiimiläisellä on ongelmia motivaation kanssa. Kuulostaa hassulta, kuinka joku ei tuollaisen summan maksettuaan voisi olla motivoitunut? Vaikka tiimiläinen ei tekisi töitä, ei häntä voi myöskään potkia ulos. Perheet maksavat suuren summan opiskelusta, joten perässäroikkujat pysyvät perässäroikkujina.

 

Koko vuosi Madridissa ei suinkaan ole pelkästään yritystoiminnan kehittämistä, vaan se pitää sisällään myös neljä kuukautta pelkkiä perusopintoja. Mielestäni tämä juttu voisi toimia kyllä meilläkin. Itseäni ainakin kiinnostaisi saada enemmän teoriatietoa projektien pohjaksi. Teoriatietoa on saatavilla kirjoista yllinkyllin, mutta aina niiden todenperäisyydestä ei voi olla varma.

Kaikki tavoitteet, kuten kirjapisteet, asiakaskäyntien määrä ja rahalliset tavoitteet annetaan yliopiston toimesta. Joka viiikko treeneissä käydään läpi kunkin ihmisen sen hetkinen tilanne. Nämä tavoitteet eivät kovin monella olleet toukokuun alkuun mennessä toteutuneet, kamppailivat siis samojen ongelmien kanssa kuin Idealeka.

 

Madridin akatemialla on vain yksi valmentaja, tulinen Berta, joka johtaa tätä Walkinn-tiimiä. Bertalla on luonteeltaan itsepäinen ja hänellä on tiukat näkemykset asoista, minkä voi kokea vähän huononakin asiana. Tiimin mukaan hän ei ole kovin osallistuva valmentaja. Joryn muodostuskaan ei oikein ollut mennyt putkeen. Syksyllä tiimiläisiä oli 23, joten he päättivät valita kaksi tiimiliideriä. ”jotta olisi helpompi johtaa näin isoa joukkoa”. Näin keväällä he totesivat, ettei se todellakaan kannattanut. Ei ollut visiota, tiimin yhdessä asettamia tavotteita. Kuinka sitten voisi johtaa tällaista joukkoa? Joryn rooli oli ei ollut kovin selvillä kenellekään tiimiläisistä.

Muita tiimejä Madridissa ei ole, joten kummitiimitoiminta ja ristipölytykset ovat mahdottomia. Eikös se ole oleellinen osa oppimista Tiimiakatemialla? Osan ristipölytyksistä varmasti korvaa heidän jokavuotiset learning journeyt, jotka suuntautuvat Suomeen, Yhdysvaltoihin ja Aasiaan. Matkat ovat kestoltaan monen viikon pituisia. Ensimmäisestä matkastaa Suomeen tiimillä oli melko eriävät fiilikset. Valmentajan mielestä matka oli ollut ”ihan huippu”, ja oppeja oli saatu paljon. Tiimin tytöt taas sanoivat, että projekteista ei oikein tullut mitään, koska koko ajan oli ”lomafiilis”. Ehkä hieman sama kuin Lekan matkalla. Osalla ei meinannut motivaatio riittää työjuttuihin, kun uima-allas odotti pihassa ja Barcelonan huvitukset olivat helpon junamatkan päässä.

 

Walkinn-tiimin yhteishengestä ja toimivuudesta näin ulkopuolisen melko vaikea sanoa mitään, sillä kertaakaan koko tiimiä ei yhdessä nähty. Pikkulinnut kuitenkin lauloivat, että tiimillä oli melko paljon ongelmia keskenään. Osaa ei näy, osa ei tee mitään, kukaan ei uskalla puhua suoraan toisilleen. Palautekeskusteluja kyllä käydään pari kertaa vuodessa, mutta niiden ulkopuolella, esimerkiksi projektiryhmissä palautteen anto on vähäistä. Tiimiytymisen perusteet luettuani hoksasin, että sekä Idealekalta ja Walkinnilta puuttuu yksi tiimin olennainen asia; Tiimisopimus! Tämä voisi olla ratkaisu myös motivaatio-ongelmiin.

 

 

Kuinka minä olen oppinut oppimaan Tiimiakatemialla?

 

Tiimiakatemia on selvästi oiva paikka oppia ja oppia oppimaan. Aikaisemmissa opinahjoissa tieto on tuotu tarjottimella ja hyvän muistin omaavana minulle on oppimiseen riittänyt tarkkaavainen kuuntelu. Kokeita ennen ei ole paljoa tarvinnut päätään vaivata. Tämä tyyli teki minusta kyllä todella laiskan, mitään ei jaksanut itse selvittää. Akatemiaurani aikana tästä laiskuudesta olen päässyt eroon, sillä mitään ei ole saanut valmiina. Kysy, kysy ja kysy! Ja vielä kerran kysy.

Ehkä vähän liioittelin, sillä onhan apuna on ollut suuri verkosto ja muut tiimit. Tavallaanhan se on meille etuoikeus, kun vertaa vaikka Madridin akatemian toimintaan. On kuitenkin täytynyt oppia minulle aivan uudenlainen tapa oppia.

 

Kuuntelu on ollut tärkeä osa myös tätä oppimista, sillä vinkkejä ja neuvoja saa luultavasti päivittäin. Eri asia sitten onkin, mikä tieto on oikeaa ja mikä ei. Muiden kuuntelun lisäksi on kyettävä kuuntelemaan itseään. Toinen tapa toimii minulle, toinen taas ehkä ei.

 

Näiden yhdeksän kuukauden aikana tästä uteliaasta ihmisestä on kasvanut vieläkin uteliaampi tyyppi. Tuntuu siltä, että haluan tietää kaikesta kaiken ja vielä vähän enemmänkin.

 

Loppuun on vielä todettava, että itse tekemällähän sitä parhaiten oppii. 🙂

 

Jonna Pekkarinen

jonna.pekkarinen@idealeka.fi

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!