Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tiimiakatemia

Kirjoitettu 23.05.13
Esseen kirjoittaja: Jari Savolainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tiimiakatemia
Kirjan kirjoittaja: Timo Lehtonen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Idealekan Espanjan matka

 

Kaikki sai ehkäpä alkunsa siitä, kun meidän tiimistä oli seitsemän ihmistä mukana Tiimiakatemian matkalla Unkariin, jossa kävimme Team Academy Debrecenin syntymäpäivillä. Matka oli hyvin antoisa meille seitsemälle ja me tiimiydyimme hyvin. Hieman viisaampana palatessamme pyrimme kehittämään koko tiimille yhteisen matkan, jolloin voisimme tiimiytyä kokonaisena osuuskuntana. Tässäkin oli ensin vaihtoehtona lähteä Brasiliaan, mutta lentoliput olisi kustantaneet meille aivan liian paljon, joten päätimme tyytyä Espanjan matkaan.

 

Vietimme Espanjassa kahdeksan antoisaa päivää, kolme niistä Madrisissa ja neljä Barcelonassa. Yksi kokonainen päivä kului käytännössä puhtaasti matkustamiseen, joska liikuimme tätä kaupunkien väliä bussilla, rahaa säästäen. Lensimme ensin Barcelonaan, josta lähdimme bussille kohta Madridia ja heidän omaa Tiimiakatemiaa. Olimmekin n.7:00 aikaan perillä Madridissa ja olimme sopineet ensimmäiseksi päiväksi pelkän tutustumisen heidän toimitiloihin kello kahdeksi. Paikalle saapuessamme jokaista väsytti, mutta olimme hyvin innokkaana ottamassa espanjalaisten toimintatavoista koppia ja viemään sen meidän tiimin käytäntöön ja toimintaan. Ensimmäinen mielipide oli paikasta hiukan ailahteleva, sillä heidän pääovensa oli kapean kadun keskellä. Pääovea pystyisi kuvailemaan myös ”autotallin oveksi”. Tarvittaessa koko oven sai auki, jolloin sisälle pystyi helposti viemään suurempiakin tavaroita.

Madridin Tiimiakatemia sisältäpäin tutkailtuna näytti todella hienolle, vaikkakin hiukan pieneltä tilalta. Heti vasemmalla ulko-ovesta sisääntultaessa on treenitila, jonne me sitten heti seuraavana päivänä pamahdettiin. Espanjalaiset ja heidän valmentajansa, Berta, kertoivat meille hieman tarkemmin tämän paikan toiminnasta. Sain selville, että heidän Tiimiakatemian toiminnan aivan keskuudessa toimii myös HUB(lyhennettä en tiedä), jossa työskentelee erilaisia yrittäjiä. Tämä on mielestäni mainio tapa ainakin ensimmäisen vuoden Tiimiakatemian opiskelijoiden näkökulmasta katsoen. HUBin ja Tiimiakatemian yhteistilat mahdollistaa molemmille osapuolille hyvän tavan kehittyä ja arvioida milloin mitäkin kohtaa omien projektien toiminnassa. Voisi jopa sanoa, että tähän voi helposti vaikuttaa esimerkiksi Madridin Tiimiakatemialaisten (tässä tapauksessa Walkinn-tiimin) asiakaskäyntien vaikeus. He ovat jo alunperin taloon tullessa tottuneet siihen, että asiakkaat odottavat viiden metrin päässä heidän tiloista, jolloin he eivät välttämättä koe tarpeelliseksi asiakaskäyntien bookkaamisessa hiukan kauempaakin.

 

 

Miten meillä opitaan ja miten Madritin TA:lla opitaan

 

Kun luin Lehtosen kirjoittaman Tiimiakatemiaa koskevan kirjan, sain hiukan selvyyttä tiettyihin asioihin, jotka olivat ehkä hiukan epäselviä vielä tähänkin mennessä. Oli mukava hieman muistutella taas tiimiläisten eri rooleja mieleen, ja mitä nämä roolit ylipäätään pitävät sisällään.

Kokonaisuudessaan mielestäni meillä täällä Jyväskylässä on oppimisen näkökulmasta tutkien toimintamme hyvin monipuolista ja aktiivista. Pyrimme luomaan yhdessä, tukemaan toisiamme ja kannustamaan yhä parempiin tuloksiin. Välitön tuki jokaisen tiimiläisen ongelmaan löytyy tiimiltä. Sen jälkeen myös muut Tiimiakatemialaiset sekä valmentajat pystyvät ratkaisemaan tai ainakin auttamaan tilanteessa, jonka itse on kokenut hyvin haastavaksi.

 

Mielestäni Lehtonen on kirjannut hyvin yksinkertaisesti ja helposti totuudet treeneistä (s.51). Siinä on ranskalaisia viivoja hyväksikäyttäen kerrottu muutama seikka, jotka täytyy ottaa huomioon treenitilanteissa. Luodaan niinsanottuja perus toimintarajat. Näihin viivoihin sisältyy mm. Puhelimien sekä tietokoneiden käyttö treenitilanteissa, myöhästeleminen ja treenien valmistelu, läpikäynti ja jälkiselvittely. Nämä kohdat ovat hyvin yksinkertaiset, mutta meilläkin on hieman ongelmia vielä tällaisten asioiden kanssa. Esimerkiksi puhelimien ja tietokoneiden käyttö. Olemme yhdessä sopineet olevamme käyttämättä tietokonetta sekä puhelinta treeneissä, ellei sitä tarvitse johonkin esitykseen tai jokin erittäin tärkeä puhelu odottaa. Kuitenkin sillointällöin jotkin käyttävät puhelinta ja tietokonetta. Muutamista käytöistä huolimatta, olemme parantaneet erittäin paljon alkutaipaleesta, ja tämä ei ole enää minkäänlainen ongelma meidän tiimin sisällä. Toisinkuin Madridin Tiimiakatemialla opiskeleville Walkinn-tiimiyrittäjille. Itseäkin suorastaan raivostutti jatkuvat puhelimen ja tietokoneen käyttö. Ensimmäisissä yhteisissä treeneissämme oli herrasmies puhumassa Ashoka-nimisestä yrityksestä ja mitä heidän toimenkuvaan kuuluu. Samalla kun katson viereeni, näyttäisi siltä, että espanjalaiset pelaisivat jotain matopelin tapaista keskenään. Kysyin vielä tämän miehen presentaation aikana Walkinnin tiimiyrittäjältä, että käytättekö te useinkin puhelinta, kun teillä on presentaatiot käynnissä. Tämä vastasi kyllä, ja jatkoi toimintaa. Nostin pääni ja näin, kun heidän oma valmentajakin, Berta käytti hyvin aktiivisesti puhelinta. Tämä on mielestäni todella epäkunnioittavaa esiintyjää kohtaan.

 

Minulle jäi hieman epäselväksi, kuinka Walkinnin tiimiyrittäjät oppivat. Kun kävimme tutustumassa yläkerrassa oleviin tiloihin, näimme heidän liikevaihtotaulukot sekä muutkin mittarit. Oli hyvin mielenkiintoista, sillä tällä tiimillä oli ~4 henkilöä alle kymmenessä kirjapisteessä koko lukukaudelta, yksi oli ennättänyt kerätä peräti 3 kirjapistettä. Muutama aktiivinen tiimiyrittäjä olikin jo kerännyt lähemmäs 40 kirjapistettä. En sitten tiedä, miten tarkasti he tarkkailevat ja kuinka paljon he ylipäätään vaativat toisilta tiimiläisiltään. Pääsimmekin mielenkiintoisiin keskusteluihin muutaman Walkinnin tiimiyrittäjän kanssa, kun kysyimme, että eikö 8000€ vuodessa maksavasta koulutuksesta kannattaisi ottaa kaikki irti ja pyrkiä kokoajan kehittymään? Näihin keskustelussa mukana olleet tiimiyrittäjät vastasivat, että heillä se nimenomaan toimii, mutta usealla heidän tiimiläisellä ei ole motivaatio kovin korkealla. Tätä vielä mutkistuttaa se, että tiimiyrittäjiä ei niin vain potkita yrityksestä ulos (nimenomaan vuosimaksujen takia).

Walkinnin tiimillä on kaksi tiimiliideriä. Tämä oli mielestäni erittäin mielenkiintoinen tapa. Kuinka he saavat hommat hoidettua? Onko kaksi parempi kuin yksi? Näitäkin kysymyksiä heiteltiin dialogin muodossa, ja itselleni ainakin jäi sellainen kuva, että kahden tiimiliiderin käyttö ei ollut toiminut ainakaan niin hyvin mitä he olivat kuvitelleet.

Olisin halunnut jutella paljon monipuolisemminkin heidän edustajiensa kanssa, mutta heitä ei ainakaan liikaa kiinnostanut meidän läsnäolomme. Meidän kanssa suorittamassa asiakaskäyntejä ja loppumotorolaa oli paikalla aina n.3-6. Heidän tiimissään on kuitenkin 23 tiimiyrittäjää. Annoimme heille myös tästä palautetta ja paikalla olleet heidän edustajansa ymmärsivät tarkkaan, mitä tarkoitimme. Tähän voisi kuitenkin peilata meidän toimintaa, kun he olivat Suomessa. Olimmeko me sen parempia hosteja? Kun muistelee tarkemmin, meidän tiimiä edustamassa silloin LoginLan-yrityksen kanssa oli myös vain kolme. Mielestäni tässä on parantamisen varaa molemmissa päissä.

Miten olen oppinut oppimaan täällä?

 

Tiimiakatemia oppimisympäristönä on hyvin erilainen, kun vertaa sitä esimerkiksi viimeksi käymääni kouluun, lukioon. Täällä kyse ei ole pelkästään luokissa oppimisessa ja teorian overdosettamisesta. Täällä teoriat saadaan koulutusohjelmien sekä kirjojen kautta. Teorioita pääsee heti kokeilemaan käytäntöön, joka on minun mielestäni vielä tulevaisuuden asioita!! Tämä oli esimerkiksi kiva huomata, kun luin yhden tietyn kopin Brian Tracyn kirjoittamasta kirjasta ”Menestys ja Onnellinen elämä”, ja kokeilin hänen kertomia tekniikoita suoraan puhelinmyynnissä. Vaikkakin en saanut kauppaa, opin aivan uudenlaisen lähestymistavan soitteluun.

Ennen Tiimiakatemialle tuloa en pitänyt kirjojen luvusta lainkaan. Nyt, kun pikkuhiljaa on alkanut huomaamaan kirjojen positiiviset vaikutukset, on niitä yhä helpompi käydä lukemaan. Hieman haasteena vielä koen jokaisen hyödylliseksi lukemani asian tai teorian käytäntöön viemisen. On vain totuteltava pikkuhiljaa muutokseen. Asia kerrallaan.

Olen oppinut tiimiläisiltäni enemmän lyhyemmässä ajassa, mitä olisin koskaan voinut kuvitella. Kun vähän antaa tiimikaverille tilaa ja kuuntelee rauhallisesti heidän mielipiteitä, ne väistämättä ajaa omankin ajattelutavan monipuolisemmaksi (ainakin jos yhdistät siihen teorioita!).

 

Ensimmäisen vuoden aikana olen kehittynyt ja oppinut enemmän kuin minään takavuosista. Olen kehittynyt henkisellä- että sosiaalisella tasolla omasta mielestä huomattavasti. Ennen ongelmanani oli, että ajattelen monimutkaisesti. Nyt, olen kokoajan menossa siihen suuntaan, että ajattelen monipuolisemmin keskittyen tärkeisiin asioihin ja kohtiin, jotka oikeasti tekevät merkityksen minuun, tiimiimme sekä muihin tiimiläisiin!

 

Maltan tuskin odottaa kesää ja sen tuottamia haasteita! Innolla Tiimiakatemian Kick-Offia odotellen!

 

 

Jari Savolainen

jari.savolainen@idealeka.fi

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!