Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tiimiakatemia- Kuinka kasvaa tiimiyrittäjäksi

Kirjoitettu 10.12.17
Esseen kirjoittaja: Elina Pikkarainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tiimiakatemia- Kuinka kasvaa tiimiyrittäjäksi
Kirjan kirjoittaja: Timo Lehtonen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.6. Oppimisen käsikirjat, 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Lehtosen tiimiakatemia kirja avasi hyvin sitä, miten tiimiakatemia on saanut alkunsa, mitkä sen arvot ovat ja mitä kaikkea on esimerkiksi tapahtumien taustoilla. En ehkä saanut kirjasta niin paljoa tietoa irti, mitä olisin saanut ensimmäisen akatemia kuukauden aikana, mutta vaikka syksy onkin jo pitkällä, opin silti kirjasta jotain uutta. Esseessä pohdin sitä, mitä olen jo oppinut tiimiakatemialla ja missä asioissa minun erityisesti kannattaa vielä kehittyä akatemian aikana.

Kun akatemia alkoi, oli hieman hämmentävää huomata, että itse täytyi täyttää oma kalenteri, kukaan ei tehnyt sitä puolestani, sen huomasin jo ensimmäisten viikkojen aikana. Onneksi kalenterin täyttäminen ei ole tuottanut suurempia ongelmia, sillä kykenen tekemään töitä melko itseohjautuvasti. Asioiden priorisointi on tosin vielä jotain, mikä tarvitsee työstämistä, erityisesti silloin, kun aikatauluihin tulee muutoksia, joihin on reagoitava nopeasti. Yleisesti olen oppinut paljon ajanhallinnasta ja olen mielestäni ottanut omassa ajankäytössäni suuria harppauksia eteenpäin sekä akatemialla että vapaa-ajalla. Olen oppinut käyttämään aikaani tehokkaammin ja kalenterista onkin tullut yksi tärkeimmistä työkaluistani parin kuluneen kuukauden aikana.

Ehkä mielenkiintoisinta ja haastavinta syksyn aikana on ollut huomata se, että valmentajat eivät anna valmiita vastauksia, vaan he esittävät ohjaavia kysymyksiä tai antavat vain pieniä vihjeitä siitä, miten kannattaisi toimia. Valmentajien vastaukset ovat hyvin ympäripyöreitä ja lähinnä ohjaavat tekemään valintoja. On tuntunut hankalalta, että täytyy päättää hyvin monista, jopa isoista asioista itse. Tykkään pohdiskella asioita ja osaan tehdä järkeviäkin päätöksiä, mutta vaadin paljon aikaa pohtia. Mielestäni onkin ollut hankalaa se, jos joudun tekemään nopeita päätöksiä, sillä en koe olevani varma omasta päätöksestäni, kun en ehdi pohtia asiaa jokaiselta kantilta. Nopeiden päätösten tullessa tielleni, usein alan kyselemään muiden mielipiteitä asioista ja teen päätöksiä usein muiden vastauksien pohjalta. Siinä minulla on ainakin vielä paljon harjoiteltavaa käytännössä, että oppisin itsenäisesti tekemään nopeammin toimivia päätöksiä.

Kirjassa kuvailtiin paljon, millainen työskentely ympäristö tiimiakatemialla on. Treenitiloissa ollaan dialogiringissä, jotta ollaan mahdollisimman avoimessa tilassa, jolloin keskustelunkin pitäisi olla avointa. Myös yleisten tilojen malli kannustaa vuorovaikutukseen ja luovuuteen. Omalla kohdallani olen huomannut sen, että olen pystynyt kehittämään luovuuttani ja kehittämään itselleni uteliaamman mielen, koska työskentely ympäristö tarjoaa tähän hyvät mahdollisuudet. Uteliaisuus myös kehittää vuorovaikutusta muiden kanssa. Haluan edelleen kehittää omaa kysymisen taitoa, sillä olen huomannut sen antavan valtavasti tietoa ja auttavan päätöstenteossa. Kirjassa mainittu tekniikka, tekeydytään tietämättömäksi, jotta saadaan tietoa, on hyvin mielenkiintoinen ja jo muutaman kysymyksen avulla voi ohjata itseään ja muita oikeaan suuntaan. Tulen varmasti käytännössä testaamaan ja kiinnittämään huomiota tähän tekniikkaan akatemian aikana.

Kuunteleminen on myös taito, jota haluan kehittää. Akatemialle tullessani luulin olevani hyvä kuuntelija, mutta nyt olen huomannut, että minulla on vielä paljon kehitettävää. Erityisesti olen huomannut puutteeni treenien aikana, dialogi ei suju, kun en jaksa kuunnella pitkiä pätkiä. Olen ottanut muistiinpanovälineet avukseni, jotta keskittyisin paremmin, kun piirrän ja kirjoitan vihkoon tärkeimpiä pointteja treenien aikana. Kirjoittaminen auttaa myös muistamisessa ja siinä, että jos unohtaa jotain tärkeää, se on vihossa ylhäällä ja sen voi tarkistaa. Dialogin kehittyminen on toki kiinni koko tiimistä, mutta uskon, että jokainen voi myös yksilönä vaikuttaa sen sujuvuuteen. Lähipäivinä minua on alkanut haitata sen sujumattomuus, tästä syystä olen saanut lisää motivaatiota sen kehittämiseen. Kirjassa sanottiin, että vie noin 100 treenit, kunnes dialogi alkaa tiimiltä sujua, joten sujuvuuteen on varmasti vielä matkaa. Ainakin itse edelleen käytännössä jatkan ja kehitän muistiinpanojeni kirjoittamista, sillä olen huomannut siitä olevan hyötyä kuuntelun kehittymiseen. Muistiinpanojen avulla voi myös seurata koko tiimin kehittymistä, sillä aina voi palata takaisin ensimmäisiin muistiinpanoihin ja huomata, että olemme jo kehittyneet tiiminä, vaikka vielä onkin valtavasti kehitettävää. Kirjassa mainittiin myös tiimin reflektoinnit ja mielestäni voisi olla hyödyllistä kirjoittaa reflektio toiminnastamme säännöllisesti, jotta tiedämme kaikki, missä olemme jo kehittyneet ja missä meillä on vielä tekemistä. Reflektio toimisi yleisenä silmäyksenä koko tiimille siitä, missä olemme menossa. Emme ole vielä keskustelleet asiasta tiimin kanssa, mutta minusta reflektoinnista voisi olla hyötyä koko tiimille ja se on jotain mitä kannattaisi viedä käytäntöön, jotta kaikki tietäisimme haasteemme ja näkisimme kuinka toimintamme kehittää meitä.

Kirjassa tulivat esiin opintojen kolme kärkeä, joita tiimiakatemiassa noudatetaan. Kirjat antavat akatemian aikana laajan teoriapohjan projekteihin. Treenit auttavat tiimiä kehittymään ja muokkautumaan oikeaan suuntaan. Tekemistä ja työelämän taitoja oppii käytännön projektien kautta. Toivon akatemian aikana saavuttavani näiden välisen tasapainon. Täytyy myöntää, että syksyn kirjapisteet ovat venyneet hieman liian pitkälle, eivätkä välttämättä ole olleet tukena treeneissä ja projekteissa. En ole ennen ollut kovin innokas lukemaan, mutta toivon, että tulevaisuudessa tiedon janoni kasvaa sen verran, että luen kirjoja projektien tueksi. Käytännön projektit taas ovat jotain mistä pidän. Tekemisen kautta oppiminen on paljon helpompaa ja nopeatahtisempaa. Treeneissä oppiminen on ihan ok, toki oivalluksia ei aina synny henkilökohtaisella tasolla, mutta näen niiden vievän tiimiä eteenpäin.

Tiimiakatemia on erikoinen yksikkö, jossa korostuu erityisesti yhteisöllisyys, yhdessä tekeminen ja ihmissuhteet. Olen syksyn aikana tavannut valtavasti uusia ihmisiä ja tutustunut heihin enemmän ja vähemmän. Verkostoituminen oli yksi syy, minkä takia päätin hakea tiimiakatemialle. Akatemia antaa opiskelujen aikana laajan verkoston, johon kuuluu tiimiakatemialla olevat nykyiset ja entiset opiskelijat, sekä valmentajat, jotka ainakin omaavat jollain tasolla samanlaisen ajatusmaailman, sillä he ovat olleet akatemialla. Yhteisön voima ja verkosto on valtava, eikä siinä vielä kaikki, verkostoihin kuuluvat myös kansainväliset tiimiakatemiat. Kansainvälisyyttä painotetaan tiimiakatemialla ja mielestäni se on myös yksi tärkeimmistä valttikorteista työelämässä. Toivonkin, että akatemian aikana voin hyödyntää akatemian tarjoamia kansainvälisiä verkostoja laajemmin, sillä näen niissä valtavasti potentiaalia. Vieläkään kaikki verkostojen verkkoja ei ole heitetty vesille, sillä verkostoihin kuuluvat myös asiakkaat, joiden kanssa ollaan yhteistyössä. Koen myös asiakkaat tärkeäksi verkostoksi tulevaisuuden kannalta. Työskennellessäni akatemian aikana, saan todennäköisesti luotua asiakassuhteita, jotka voivat kehittyä tulevaisuuden työpaikaksi. Ihmissuhteiden ja verkostojen luominen on ehkä se arvokkain asia, mitä tällä hetkellä koen saavani ja saavuttavani akatemian aikana.

Luovuus ja sen käyttäminen rajattomasti on toinen syy, miksi olen nyt akatemialla. Olen kai hieman päästäni vialla, kun saan jatkuvasti mitä hullumpia ideoita, kaikki eivät välttämättä ole kovin laadukkaita, mutta mielestäni niitäkin voi kehittää. Akatemia mielestäni tarjoaa loistavat mahdollisuudet tehdä ja kokeilla mitä tahansa rohkeaa, kokeilujen tekeminen on turvallista ympäristössä, missä epäonnistuminen sallitaan ja siihen jopa kannustetaan, koska siitä voi oppia jotain uutta. Haluan haastaa omaa ajatteluani ja mielestäni silloin voi syntyä jotain uutta ja upeaa. Ajattelun haastaminen ei ole helppoa, mutta se on hyvin palkitsevaa ja kehittävää. Akatemian sisällä oman luovuuden tukena on vieläpä paljon muita ihmisiä, jotka auttavat, enkä varmasti jää yksin omien ideoideni kanssa. Pystyn muiden akatemialaisten avulla kehittämään ideoitani vielä pidemmälle.

Tulevaisuudessa ajatukseni tiimiakatemiasta ja tiimiyrittämisestä tulevat varmasti kehittymään ja muuttumaan, kun kasvan tiimiyrittäjänä. Mielestäni tiimiakatemialle siirtyminen on ollut yksi parhaimmista päätöksistäni, sillä akatemialla saan olla oma itseni ja kehittää itseäni mahtavien ja innostavien tiimiyrittäjien ja valmentajien johdolla. Tulossa on mielenkiintoinen matka tiimiakatemian tiimellyksessä ja en malta odottaa, mitä kaikkea se tuo eteeni, varmasti ainakin paljon lisää uusia ihmisiä, hulluja ideoita, treenejä, kirjapisteitä, projekteja, kysymyksiä, vastauksia, naurua, kyyneleitä, itsensä johtamista, epätoivon hetkiä ja onnistumisen iloja. Lopussa myös odottaa palkinto tästä kaikesta. Maailmanympärysmatkaa odotellessa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!