Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tiimiakatemia – Kuinka kasvaa tiimiyrittäjäksi & Forest and (maybe) back

Kirjoitettu 12.12.13
Esseen kirjoittaja: Olli Väätäinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tiimiakatemia - Kuinka kasvaa tiimiyrittäjäksi
Kirjan kirjoittaja: Timo Lehtonen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut, 2.3. Yhteisöllisyyden kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Minunkin oli korkea aika lukea Timo Lehtosen opus nimeltä Tiimiakatemia, joka kuuluu ehdottomasti jokaisen aloittavan tiimiyrittäjän lukuohjelmaan. Kumpa olisin lukenut tämän kirjan ensimmäiseksi, koska kirjassa käsitellään asioita pinkun näkökulmasta, josta sain paljon vertaistukea omille ajatuksilleni. Varsinkin ensimmäisten kuukausien aikana pää on ihan pyörällä ja monenlaisia kysymyksiä liikkuu mielessä. Kirja avasi kysymyksiä todella perusteellisesti.

 

 

Forest and (maybe) back!

 

Toisella viikolla meidät vietiin keskelle metsää, heti tiimien jakamisen jälkeen. Yövyimme puolijoukkue teltassa, tutisten kylki kylkiä vasten huulet sinisenä. Sitä edelsi noin 10-20 km rämpiminen ohi vaikea kulkuisen maaston. Vaelluksemme aikana teimme rasteja yhdessä, ja kilpailimme toisia pinkkutiimejä vastaan. Loppujen lopuksi sijotuimme tiimikilpailussa toiseksi. Loimme tiimeille omat tunnusmerkit, kannustushuudot ja omat lippumme, joita kannoimme koko reissun ajan. Se kasvatti paljon yhteenkuuluvuuden tunnetta. Toimimme hyvän joukkueen tavoin, vaikka olimme vielä vieraita toisillemme.

 

Toisia ei päässyt pakoon vuorokauden aikana, vaikka kuinka halusi. Lisäksi kaikki elektroniikka oli kerätty meiltä pois, joten väistämättä täytyi kommunikoida toisten kanssa. Se olikin erityisen tärkeää reissun onnistumisen kannalta. Ihmisistä tulee esille uusia luonteenpiirteitä erilaisissa olosuhteissa. Olimme väsyneitä, nälkäisiä ja uupuneita. Forest and back on tosi hyvä työkalu tiimiyttämistä varten. Yhteishenki nousi aivan uudelle tasolle, ja ensimmäiset yhteiset jutut syntyivät. Otimme ensimmäisen askeleen kohti tiimiyritystä. Meistä muodostui yhtenäinen ryhmä, joka teki asioita yhdessä. Oli hienoa nähdä, mitenkä erilaisia persoonia tiimissämme oli, ja että jokaisella oli omanlainen rooli joukkueessamme. Kun saavuimme takaisin akatemialle, olimme rättiväsyneitä, nälkäisiä, mutta silti iloisia! Reissu oli siis onnistunut!

 

 

Minkälainen tiimiläinen olen

 

Opiskelujen alkutaipaleella minulle on herännyt paljon kysymyksiä. Mietin vielä, että onko tämä sittenkään minun juttuni? Onkohan minusta tähän? Itseni johtaminen on ollut aikamoinen haaste. Olen elämäni aikana tottunut siihen, että on annettu valmiit speksit, ei tarvitse muuta kuin tehdä. Täällä yhtääkkiä olenkin vastuussa itsestäni ja omista teoistani ja tekemättömyyksistäni. Välillä tuntuu ettei millään meinaa jaksaa, ja stressi ja ahdistus puskee päälle. Mutta itsensä johtaminenhan on kaaoksen hallitsemista.

 

Tiimiakatemialla oppimisympäristö on todella vapaa. Vielä vuosi sitten en olisi koskaan uskonut, että tulen lukemaan näin monta kirjaa puolessa vuodessa, ja että vielä reflektoisin sitä omaan tekemiseen. Kaiken lisäksi olen todella ruvennut pitämään lukemisesta. Uuden tiedon hankkiminen ja asioiden oivaltaminen on mielettömän hauskaa. Onneksi täällä saa valita vapaasti, minkälaisia kirjoja haluaa lukea. Sittenkun vielä oppisi jakamaan saamansa tiedot ja taidot muiden tiimiläisten kesken niin,että kaikki hyötyisivät siitä.

 

Akatemialle tullessamme meidän jaettiin tiimeihin belbinin tiimirooli testien avulla. Tiimiroolit voidaan jakaa kahdeksaan kategoriaan, joita ovat diplomaatti, keksijä, tiedustelija, arvijoija, viimeistelijä, tekijä, takooja ja kokooja. Meidän tiimistä löytyy jokaiselle osa-alueelle tekijöitä. Oma roolini on jotain tekijän ja takojan välimaastosta. Suurimman osan tiimiroolini vahvuuksistani tiesin, mutta mukaan mahtui myös ei toivottuakin käyttäytymistä. Kukaan ei edusta vain tiettyä roolia, vaan kaikki ihmiset ovat erilaisten roolien yhdistelmiä. Jokaisessa tiimissä kuitenkin tarvitsemme näitä kaikkia rooleja tiimille sopivassa suhteessa. Jos tiimissä olisi pelkkiä keksijöitä, niin ideoita varmasti syntyisi, mutta tulisiko koskaan valmista?

 

 

Meidän tiimimme Dynaamia

 

Dynaamia on räjähtävän ja rohkea porukka nuoria tiimiyrittäjiä! Ehkä siksi valmentajamme Ulla kutsuu tiimiämme dynamiitiksi. Tiimimme koostuu monen alan osaajista. Löytyyhän meiltä yksi rantaruotsalainenkin.

 

Mutta asiaan. Minusta on syksyn aikana olemme työskennelleet ilman tunnetta, ja silloin tällöin satunnaisia pikku projekteja tehden. Olemme alkusyksyn olleet enemmän kaveriporukka kuin tehokkaasti työskentelevä tiimi. Eli tuntemukseni kuvastaa juuri tiimin kehitysvaihetta, joka on työryhmä ensimmäien puolen vuoden ajan. Olemme oppineet tuntemaan toisemme, tietämään mistä kukin tulee, ja vähän historiasta ja taustoista sekä mielenkiinnonkohteista.

 

Nyt olemme kuitenkin saaneet ensimmäisiä vähän isompia projekteja, jotka ovat tuoneet ryhmän jäsenet lähemmäksi toisia. Onnistumisten ja saavutusten kautta ryhmämme on saanut tunnetta. On mahtavaa iloita tiimiläisten kanssa onnistuneista projekteista!

 

Olemme tällä hetkellä vaiheessa, jota kutsutaan nimellä valetiimi. Tunnemme yhteenkuuluvuutta. Viihdymme toistemme seurassa, mutta emme uskalla aina tuoda julki omia tunteita ja ajatuksiamme yhteisissä reeneissä. Olemme luoneet yhteiset pelisäännöt tiimillemme, jota kaikki ovat sitoutuneet noudattamaan. Jokaisen tiimiläisen on pysyttävä lukuohjelmassa, joka edellyttää 20 kirjapistettä 13.12 mennessä. Treeneissä jokaisen pitää olla läsnä ja kerätä tietty summa kuussa rahaa, jotta saamme katettua opiskelusta aiheutuvat kustannukset. Jokaisen tiimijäsenen täytyy käydä asiakkaissa joka kuukausi. Kirjojen teorioita hyödyntämällä projekteissa syntyy hienoja oppimiskokemuksia, ja se on todella tehokasta oppimista. Mutta tärkeää olisi, kuinka oppimaamme teoriatietoa tuodaan käytäntöön projekteissa ja tiimin toiminnassa. Meidän pitäisi puhua avoimemmin käynnissä olevista projekteistamme, tehdä esimotorolat ja tuoda ne kaikkien nähtäville. Ja reflektoida saamaamme teoriatietoa niihn. Näin oppiminen olisi maksimaalista!

 

Kuinka teemme tuloksellista liiketoimintaa

 

Meillä on joukko innokkaita tiimiyrittäjiä, ja puuhastelemme kaikenlaisissa hommissa, joita tarjotaan. Mutta tulokset ovat silti olleet kehnoja. Jotta puuhastelu muuttuu tulokselliseksi liiketoiminnaksi tulee toiminnan olla kuitenkin kurinalaista. Olemme valinneet Joryn, joka lähtee viemään tiimiämme kohti visioitamme ja päämääriämme. Heidän tuekseen on rakennettu pienet solut, jotka tukevat heitä. Tuloksellisuuteen tarvitsemme toimivaa dialogia, jotta hyvällä idealla saadaan sytytettyä koko tiimi ja kaikki ymmärtäisivät, että mistä on kyse.

 

Tässä hyvä järjestys, missä kannattaa lähteä toteuttamaan ideoita:

 

  1. Tiimiläisen tekemä aloite tai maino idea
  2. Idean kehittäminen toteuttamiskelpoiseksi
  3. Toiminnan organisointi ja suunnittelu: aikataulutus,tehtävät ja vastuut
  4. Tuottaminen ja pilotointi
  5. Kontrollointi ja seuranta
  6. Uudistaminen ja tuotekehitys
  7. Toistaminen

 

Tietenkään kaikki ideat eivät etene tuossa järjestyksessä, mutta jotkut hyvät ideat saadaan vietyä käytännön asteelle eli pilotointiin. Tiimiakatemia on ympäristö, joka mahdollistaa kokeilut, eikä epäonnistumisista rankaista.

 

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!