Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tiimimme on jäässä

Kirjoitettu 20.11.13
Esseen kirjoittaja: Maiju Schreck
Kirjapisteet: 1
Kirja: Jäävuoremme sulaa
Kirjan kirjoittaja: John Kotter, Holger Rathgeber
Kategoriat: 1.3. Oppivan organisaation ja tiimiyrityksen kehittämistyökalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Joo-o… Eräs utelias pingviini nimeltä Fred huomaa koti jäävuorensa olevan sisältä mätä, ja se voi tuhoutua seuraavan talven aikana, joka olisi kaaos ja tuho koko pingiivini yhdyskunnalle. Fred aikoo tehdä asialle jotain… Ja onnistuukin vakuuttamaan johtoryhmän jämptin ja käytännöllisen Alice-pingviinin jäävuoren sulasta sisuksesta. Homma etenee ja mukana miettimässä pingviinien tulevaisuutta ja muutosta ovat kohta Lous – johtajapingviini, Buddy – komea, suosittu ja sympaattinen pingviini sekä Jordan – Professori ja looginen pingviini. Sekalainen sakki. Vähän niinku meidän tiimi.

 

Miten tämä sekalainen sakki sai muun yhdyskunnan vakuuttumaan jäävuoren sulavan sekä heidän kaikkien muuttavan pois sieltä? Tai miten Fred onnistui siinä, vaikkei koko projektia johtanutkaan, hän huomasi epäkohdan ja halusi pelastaa kaikki, vaikka tiesi että vastarintaa olisi tulossa ja että häntä ei uskottaisi.

 

Minut valittiin asiakaspääliköksi meidän tiimille, ja aijon peilailla tämän kirjan oppeja, miten voin hyödyntää niitä asiakaspäälikkönä. Koko kirjahan oli sadun muodossa, ja välillä minä lukiessani missasinkin sen opetuksia. Onneksi sivulla 125 oli kooste ”Onnistuneen muutoksen kahdeksan vaihetta”-kohta jonka jälkeen ymmärsin kirjan pingviinien käytöksen paremmin ja että MIKSI ne tietyt asiat kirjassa kerrottiin.

 

Lähtökohtien valmistelu:

Kiireen tunteen luominen. Monesti sitä alkaa empimään jos alkaa miettimään liikaa ja liian pitkään. Pienessä paineessa ihmiset saavat enemmän hommia tehtyä, jos ei ole mitään kiirettä, eikä välitavotteita isossa projektissa, jää hommat helposti jätettyä viime tinkaan. Poimin Tiimiyrittäjän arviontipassista muutamia asiakassuhteisiin liittyviä täppiä, joihin pitää tehdä henkilökohtaiset tavoitteet ja välitavoitteet. Haluan luoda meidän KOKO TIIMILLE jonkinäköistä painetta, henkilökohtaisia tavoitteita, joihin kaikkien on päästävä.

Asiakassolun kanssa yhdessä me pidämme huolen, että tämä tulee toteutumaan.

 

Päätä mitä tehdään:

Tällä hetkellä toiminta on todella jäistä, mutta siihen tulee muutos! Jokaisen on käytävä noin 7 asiakaskäyntiä kevääseen mennessä, jotta 120 asiakkaan tavoite toteutuu. Se tarkoittaa tästä kuusta lähtien 1 per kuukausi kevääseen asti. Not too bad – tavoite, mutta Dynaamian tiimin kaikki jäsenet eivät ole olleet motivoituneita käymään asiakkaissa. Minusta yhden asiakastapaamisen sopiminen joka kuukausi ei ole edes kaikkein kiireisimmän tiimiläisen aikatauluun sovittaminen mahdoton saavutus. Kaikki kykenevät siihen, jos vain viitsisivät suunitella sitä ja asettaa itselleen aikataulut. Tätä ei ole kuitenkaan mitenkään yhdessä käyty läpi tietyin väliajoin, joten ajoin ottaa käytännöksi, että aina kuun viimeisissä treeneissä käydään läpi kaikkien tiimiläisten asiakaskäynnit – tuliko tavoite kaikilla täyteen?

Asiakaskäyntien lisäksi pitäisi tarjouksia tehdä vähintään 10 ja niistä 5 asiakasprojektia, ja ne tarkoittaa että 1 projekti noin puolentoista kuukauden välein.

Aikaisemmin meillä ei ole ollut kuukausittaista asiakaskäyntitavoitetta, joka on selvästi vaikuttanut, ettei tiimiläiset ole vaan viitsineet, taikka muistaneet siellä asiakkaissa käydä.

 

Toteuta:

Miten saan sitten tämän asiakaskäynti-innon välitettyä muille? Minun pitää myydä se tiimille: päräyttävä esimerkki hyvästä asiakaskäynnistä, selkeät ohjeet miten siihen asiakkaaseen voi ottaa yhteyttä, ja mitä siellä voi esimerkiksi puhua, ellei ole selvät sävelet sinne mentäessä.

Tämä on niin helppoa matematiikkaa, että kuka tahansa ymmärtää tavoitteen olevan mahdollinen. Tarvitaan vain onnistumisen tunne sen ensimmäisen kerran. Tiedän, ettei kaikki meidän tiimissä oikein tiedä mihin asiakkaisiin pitäisi mennä käymään ja ajatus soitosta asiakkaalle ahdistaa. Yksinkertaistamalla asian, tekemällä siitä helpon kuuloista, ja tekemällä selkeät ohjeet asiakaskäynnin buukkaamista varten uskon ettei kenelläkään ole siinä vaiheessa enään mitää mukisemista asiasta, ja tekosyitä olla tekemättä sitä. Se myöskin, että kaikkien panostusta tarvitaan saavuttaaksemme tavoitteet on myös minusta hyvä tehdä selväksi. Kaikki tiimiläiset ovat yhtä tärkeitä, ja tiimi on yhtä vahva, mitä sen heikoinlenkki on.

Selkeä koko tiimin vuosisuunnitelma (kokonaisuudessaankin tiimissä tehtävistä hommista) helpottaa kaiken hahmottamista, mitä täällä oikein pitää tehdä, ja mitä pitäisi olla tehty mihinkin mennessä.

 

Juurruta se:

Niinkuin kirjan pingiivinitkin jatkoivat kiertolaiselämää koettuaan sen paljon kätevämmäksi kuin jäädä paikoilleen, niin meidänkin tiimi tulee huomaamaan, miten paljon mielekkäämpää tiimiakatemian käyminen on, kun on jotain tekemistä. Siinä samassahan voi oppiakkin jotakin! Ja se kun asiakastapaamiset ottaa joka kuukausittaiseksi tavaksi ja pääsee sen jännityksen yli, siitä voi tulla jopa kivaakin! Onnistumisen tunteet lisäävät halua tehdä lisää, ja tiimikavereitten tsemppaaminen ja ehkä jopa rahan ansaitseminen kannustaa ottamaan lisää haasteita vastaan.

 

 

Uskon, että selkeillä tavotteilla ja ohjeilla kaikki saadaan aktiivisemmiksi. Ja tämä juttu pitää esittää tarpeeksi päräyttäväksi, että kaikki muistaavat asiakkuuksien tärkeyden jatkossa.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!