Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tiimivalmentajan parhaat työkalut

Kirjoitettu 03.12.13
Esseen kirjoittaja: Linda Heikkilä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tiimivalmentajan parhaat työkalut
Kirjan kirjoittaja: Johannes Partanen
Kategoriat: 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 1.7. Tiimiyrittäjävalmentajien oppimisen "pakolliset" kirjat, 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut, 5. Valmentaminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin tämän Johannes Partasen kirjoittaman kirjan Junior Team Coach-koulutuksen innoittamana. Vaikka kirjan mukaan kirja on tarkoitettu tiimiyrittäjän valmentajille, oli siinä paljon oleellista tietoa myös ihan meille tiimiyrittäjillekin. Ja itse oivalsinkin paljon asioita ihan tiimiyrittäjän näkökulmasta.

Idealekalla on toinen virallinen täpitys tulossa nyt joulukuun aikana. Täytyy myöntää, että koko täpitys on ollut yksi mysteeri tähän mennessä. Itse en ole oikein tajunnut sille sen syvempää merkitystä. Olemme oikeastaan vaan katsoneet arviointipassista mitä mikäkin täppä vaatii, ilman sen parempaa syventymistä sen todelliseen tarkoitukseen. Vasta JTC–koulutuksen aikana opin ymmärtämään sen tärkeyttä ja nyt lukiessani tämän kirjan, sain tällekin teorialle oikean merkityksen. Rakettimalli auttaa meitä määrittelemään tiimimme tasoa ja kehittyneisyyttä. Mielestäni tarkoituksena ei ole niinkään toimia rakettimallin täppien mukaan, vaan kehittyä eri teorioiden ja projektien kautta niin, että täpät täyttyvät itsestään pikkuhiljaa. Itse tosin olen katsonut esimerkiksi kirjavinkkejä täpityskohdista sekä hieman suuntaa omalle tekemiselleni. Ja niin kai sen on tarkoitus toimiakin. Suuntaa antavana työkaluna.

Taitoprofiilia kävimme alkusyksystä läpi kehityskeskustelujen yhteydessä. Mietimme millä tasolla meistä kukin on tietyissä asioissa. Tämä on mielestäni myös erittäin hyvä valmentajan työkalu, sillä tämän avulla valmentaja näkee valmennettavien taitotasot ja näin ollen voidaan yhdessä asettaa tavoitteita tämän perusteella. Päivittäessäni oppimissopimustani tänä syksynä, hyödynsin muun muassa tätä taitoprofiilia. Katsoin arvioita, joita itse olin itselleni laittanut sekä toisten antamia arvioita siitä, missä vaiheessa minä olen. Näiden avulla pystyin asettamaan helpommin itselleni yksilöllisiä tavotteita. Olen oikeastaan oppinut käyttämään enemmän yleensäkin koko arviointipassia. Varsinkin tämän kirjan myötä nyt näen, kuinka tärkeitä ja hyödyllisiä asioita se sisältääkään. Ja se, kuinka paljon sen sisältämistä teorioista onkaan apua itsensätutkiskeluun ja omien sekä tiimin yhteisten tavoitteiden luomiseen.

Kirjassa oli pieni kohta reflektiopapereiden tekemisestä ja niiden tärkeydestä. Vaikka reflektointi onkin vain koetun pohdintaa sekä omien tuntemusten avaamista paperille kokemuksistaan, on se jostain syystä aina tuntunut hankalalta. Oli kyseessä sitten opintojenkirjausten yhteydessä annettavat reflektiopaperit tai koulutusohjelman reflektointi, niin lähes aina minua kehoitetaan pohtimaan enemmän ja saamaan reflektiolle enemmän pituutta. Minulle on ollut vähän epäselvää mitä kaikkea siihen reflektioon kuuluu kirjoittaa ja pohtia, jonka takia ne ovat usein jääneetkin suppeaksi. Kirjasta löysin kuitenkin erittäin hyviä apukysymyksiä, joita aion hyödyntää tulevissa reflektiopapereissani:

  • Mitä tapahtui?
  • Mitä tein?
  • Mitä ajattelin?
  • Mitä tunsin?
  • Miksi niin tapahtui?
  • Miksi tein niin?
  • Miksi ajattelin niin?
  • Miksi tunsin niin?

Ymmärsin myös, kuinka tärkeä hyvä reflektointi on valmentajan kannalta. Kun valmentaja pystyy tutustumaan valmennettaviensa kunnollisiin reflektoihin, silloin myös hän on pikkuisen enemmän taas perillä siitä, miten valmennettava on omasta mielestään kehittynyt ja missä asioissa hän on kehittynyt.

Nyt kun Idealeka valitsi toisen vuoden jorya, ylitin itseni ja kovasta jännityksestä huolimatta hain asiakaspäälliköksi. Minua ei kuitenkaan valittu, jonka itseasiassa nyt koen ehkä ihan hyväksikin asiaksi? Tutustuin nimittäin kirjan avulla joryn rooleihin ja vastuualueisiin hieman tarkemmin ja aloin miettimään, että mikäli joryjäsenten ympärille rakennetaan nyt solut niin haluaisin ehdottomasti tiimiliiderisoluun. Osa tiimiläisistäni kysyikin miksi en hakisi mieluummin tiimiliideriksi, kun perustelin hakemistan asiakaspäälliköksi. Itse yllätyin siinä tilanteessa aika kovasti, koska sitä ennen en edes osannut ajatella, että hakisin tiimiliideriksi. Nyt kun syksy on omalta osaltani ollu mitä ollut, niin haluan olla mukana vahvistamassa tiimihenkeämme ja luomassa sellaista tiimiä missä niin minun kuin muidenkin on hyvä olla ja kaikki löytäisimme sisäisen motivaation työhömme. Näin ollen koenkin kuuluvani paremmin ehkä tiimiliiderisoluun kuin asiakaspäällikkösoluun.

 

Mielestäni tämän kirjan pitäisi olla pakollisena kirjana kaikille ensimmäisen vuoden tiimiyrittäjille. Kirja avaa todella hyvin Tiimiakatemialla käytettäviä työkaluja sekä niiden todellisia tarkoituksia. Jos itse olisin lukenut tämän jo ensimmäisenä vuonna, olisivat muun uassa rakettimallin ja täpityksen tarkoitukset olleet paljon selkeämpiä jo heti silloin.

 

 

Linda Heikkilä

linda_heikkila@idealeka.fi

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!