Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Toimintamme perustuksista

Kirjoitettu 29.01.17
Esseen kirjoittaja: Teemu Kukkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Suorituksen johtaminen ja palkitseminen
Kirjan kirjoittaja: Juhani Kauhanen
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Toimiakseen, jokainen organisaatio tarvitsee yhteisen toiminta-ajatuksen. Toiminta-ajatus, eli missio kysyy miksi olemme olemassa, eli mitä varten, keitä tyydytämme olemassa olollamme. Esimerkkinä Walt Disneyn toiminta-ajatus on yksinkertaisesti tehdä ihmiset onnelliseksi tai Verohallinnon toiminta-ajatus on saada ”oikea vero oikeaan aikaan” tapahtumaan.

Tätä selkeää päämäärää kohtaan johtaa ajatus siitä millä keinoilla me sen saavutamme. Mitkä ovat ne yhdistävät tekijät mitä jokainen arvostaa siinä tavassa, miten mikäkin tehtävä suoritetaan? Puhutaan arvoista. Usein organisaatiot kertovat arvonsa erittäin lyhyesti ja ytimekkäästi. Niitä myös avataan laajemmin yksityiskohtaisemmin, jotta saadaan vastaus kysymykselle: miksi? Esimerkillä Verohallinto, heidän arvonsa ovat: tasapuolisuus, luotettavuus ja korkea ammattitaito. Jo nämä kolme asiaa lupaavat asiakkaalle paljon. Ne kertovat, että kaikki asiakkaat ovat tasavertaisia heidän silmissään, heidän kanssaan asioiminen on luottamuksen arvoista ja heidän pätevyytensä toiminnassaan on ihailtavaa. Nämä arvot ovat mitä organisaatio, kuten Verohallinto, haluaa ilmaista itsestään ulospäin. Näin ollen organisaation täytyy toimia tämän mukaisesti. Jokaisella on oma mielikuvansa esimerkin mukaisesta organisaatiosta. Jos Verohallinnon arvot olisivat samat kuin Sanomalla (Luovuus, Luotettavuus, Dynaamisuus), mitä muuttuu mielikuvassa? Olisi mahtavaa tietää, että Verohallinto pyrkii löytämään aktiivisesti luovia ratkaisuja veroilmoitusten täyttämiselle, mutta kyllä se hieman syö uskottavuutta. Vaikka Verohallinto pysyykin luovasti mukana nykyhetken aallolla, ei se luovuus ole se asia mitä asiakkaat arvostavat eniten (oma mielipiteeni).

Toiminta-ajatus ja arvot pyrkivät luomaan ja säilyttämään vakautta organisaation toimintaan. Vision tehtävänä on muuttaa. Visio kuvaa muutosta ja paras tapa organisaatioille (tai kenelle tahansa) tehdä muutosta on ajan kanssa. Tästä syystä visiot yleensä tähdätään siihen 3-5 vuoden päähän. Kysymys kuuluukin: mitä haluamme muuttaa? Jos toiminta-ajatus, eli missio ja arvot tälle toiminnalle ovat selkeät, en usko kysymyksen olevan turhan vaikea. Esimerkkinä VR:n visio: ”VR on hyvämaineinen ja arvostettu täyden palvelun logistiikkakonserni, jonka perusliiketoiminnot kasvavat kannattavasti, vakaasti ja varmasti. Tämä turvaa toiminnan jatkuvuuden ja konsernin yhteiskunnallisesti tärkeän tehtävän toteutumisen.” Oma mielipiteeni tästä on, että VR haluaa ehostaa mainettaan ja arvostustaan, sekä haluaa tehdä voittoa taatakseen ei pelkästään olemassa olonsa, vaan myös kehityksensä Suomen ainoana rautatienä. Taidokkaasti laadittu visio, joka seuraa hyvän tavoitteen edellytyksiä, jos vain tietäisin vielä ajankohdan, milloin tämä on määrä toteutua, jota ei ikävä kyllä kirjassa esitetty. Visio on kuin tavoite, mutta on syynsä miksi niitä käsitellään ominaan. Tavoite on päämäärä mihin pyritään päästä. Visio voidaan käsittää arkikielellä myös unelmana, sillä sen tarkoitus on vedota niin vahvasti tunteisiin ja ajatteluun, jotta yksilö innostuu ja haluaa saavuttaa sen. Vaikka en ole VR:llä töissä, voin kuvitella itseni heidän visionsa pohjalta tekeväni heillä jotain itseäni suurempaa.

Missio, arvot ja visio. Nämä ovat jokaisen organisaation peruskivet. Osuuskuntamme ”peruskivet” laadittiin ensimmäisenä vuonna ja ne olivat taistelun alla. Syynä selvästi oli se, ettemme ymmärtäneet niitä. Teoriassa kyllä ja tiesimme toki mitä niihin kuuluu asettaa ja saimme aikaan yllättävän hyvät peruskivet. Totuudessa ne kirjoitti Olli, ne lykättiin nettisivuille ja unohdettiin. Täytyy ymmärtää yksi asia. Joukko tuntemattomia ihmisiä pistävät pystyyn useimmille ensimmäisen yrityksensä. Lähes kaikilla on täysin omat tavoitteensa ja ajatuksensa siitä mihin, miten ja miksi haluavat. Nyt kolmantena vuotena luettuani nämä peruskivet taas uudestaan läpi, huomaan ymmärtäväni ne ehkäpä ensimmäistä kertaa. Sen mitä ne edustavat, mitä ensimmäisen vuoden tiimiyrittäjä on pyrkinyt jäsentelemään ja miten suuri osa näistä kivistä ovat onnistuneet tehtävissään. Joitain sanoja haluan muuttaa, mutta tärkeämpänä pidän sitä, minkä piti olla tämän esseen koko tarkoitus, on kysymys siitä, miten nämä peruskivet vievät meitä tiiminä ja Driiminä tällä hetkellä eteenpäin. Miten meidän johtavat ajatukset toimivat tehtävässään?

On syntynyt puhetta keskuudessamme toistuvasti näiden vuosien aikana siitä mikä on tiimimme olemassa olon tarkoitus. Selvää on siis, ettemme ole ymmärtäneet ja sisäistäneet johtavia ajatuksiamme, sillä ne eivät ole olleet monikon merkityksessä meidän ajatuksiamme. Tulemme tähän tiimiasetelmaan kaikki erilaisista lähtökohdista, joilla on kaikilla oma mielikuvansa tulevasta. Tiimiakatemian ensimmäisen vuoden osoittautuessa niin monesta kaaokseksi, en ihmettele yhtään vision rakentamisen ollessa ehkäpä haasteellisin osio kaikessa. Tällä hetkellä jokaiselle on rakentunut kokemuksiensa mukaan aina toistaan erilaisempi merkitys sille mitä tiimimme edustaa. Olemme kuin tuuliajolla, vaikka tähtäisimmekin samaan suuntaan. Otetaan esimerkiksi yksi iso tavoite mikä yhdistää meistä jokaista Driimissä tällä hetkellä: Jokainen on tienannut 10 000 € omalle tililleen vuoden loppuun mennessä. Tarkoituksena on päästä maailmanympärysmatkalle tällä rahalla. Voi olla, että aivan jokainen meistä ei sille matkalle ole tarkoituksenakaan päästä tälle matkalle, mutta on silti sitoutunut samaan summaan, sillä voihan sen käyttää paremminkin. Tämä tavoite palvelee tulostavoitteena, mutta ei johtajana itsessään. Silti tämä on paras vastine meidän tämän hetkiselle ymmärryksellemme visiosta. Miksi yhteinen visio on tärkeää? Hankalaahan se on enää miettiä Osuuskunta Driimin visiota 3-5 vuoden päähän, sillä olemme jo päättäneet ajamaan yrityksen alas Tiimiakatemialta valmistuttuamme. Mielestäni meillä on jo aivan hyvät johtavat ajatukset.

Missio

Työskentelemme päämäärätietoisesti tuodaksemme niin yritys- kuin kuluttaja-asiakasmaailmaan uusia ratkaisuja, näkökulmia ja innovaatioita. Hyödynnämme laajaa osaajataustaamme ja verkostoamme, jotta Sinä saisit kaikesta vielä vähän enemmän irti.

Visio

Driimi on vuoteen 2017 mennessä jättänyt oman jälkensä elinkeinoelämän karttaan, luonut vahvoja ja pitkäikäisiä asiakassuhteita, sekä muokannut jokaisesta tiimin osakkaasta monialaisen asiantuntijagurun.

Arvot

Joukkuehenki & ihmissuhteet

Meille tärkeää on ymmärtää, että olemme joukkue ja haluamme myös asiakkaamme osaksi tätä joukkuetta. Vahvat ihmissuhteet, niiden rakentaminen ja vaaliminen, ovat tunnuspiirteitämme niin työssä kuin vapaa-ajallakin.

Tekemisen meininki

Tahdomme viestittää muille, että kun me teemme, niin mehän TEEMME. Hoidamme työmme tunnollisesti ja tehokkaasti. Tekemisen ilmapiiri tarttuu, se on hyvä, koska aina joskus jokainen tarvitsee pientä ”boostia”.

Kokeilevan ja innovatiivisen ilmapiirin ylläpitäminen

Otamme uskonloikkia, tartumme tilaisuuksiin ja teemme niitä asioita, joista jotkut vain haaveilevat.

 

Paljon on olettamuksia tässä vaiheessa koko tiimin mielipiteistä ja ajatuksista, mutta se kertoo vain sitä, ettemme välttämättä ole samalla sivulla. Minusta nämä eivät ole kokonaisuudessaan meitä ohjaavia asioita. Minusta tämä tässä on perimmäinen syy siihen, miksi tuntuu, ettemme aja samaa asiaa yhdessä.

Olen pyrkinyt vastaamaan kirjan harjoituksen kysymyksiin:

”Mitkä ovat valitsemasi organisaation toiminta-ajatus, arvot ja visio?

  • Kuka niistä on päättänyt?
  • Milloin ne on hyväksytty?
  • Miten henkilöstö on osallistunut niiden valmisteluun?
  • Miten niitä on käsitelty hyväksymisen jälkeen henkilöstön kanssa?
  • Miten hyvin henkilöstö mielestäsi tuntee ne?
  • Ohjaavatko ne todellisuudessa organisaation toimintaa?”

 

On ajankohtaista vielä päivittää johtavat ajatuksemme ajan tasalle sopimaan tämän hetkiseen toimintaamme, mutta on harmillista, ettemme tule näkemään 99% mahdollisuudella enempää vuosia ja kehitystä Osuuskunta Driimin osalta. Se että itseltäni, joka on valmistunut merkonomiksi, ymmärtää ammattikorkeakoulun viimeisenä vuotena vision, mission ja arvot, voi pitää surullisena tai onnistumisena. On täysin eri asia tietää jotain teoriassa, kuin kokea miten teorian laiminlyönti vaikuttaa käytännössä. Tarkoituksenahan on yritystoiminnan kehittäminen ja sitä todellakin olemme tehneet ja olemme tekevä vielä vuoden loppuun asti. Se itsessään on suoritus, josta palkinto löytyy oppeina, kokemuksina, elämyksinä ja mahdollisesti jää vielä jotain sukan varteenkin.

Kirjan Suorituksen johtaminen ja palkitseminen on loistavasti kirjoittanut Juhani Kauhanen. Kirja käy hyvin lävitse minkä kokoisen tahansa organisaation hyvän toiminnan edellytykset ja antaa niiden tueksi harjoituksia, sekä esimerkkejä. Tulen varmasti käyttämään tämän kirjan antia hyödyksi tulevaisuudessa ja pyhitän tämän kirjoitelman tiimimme perusteisiin, toimimaan eräänlaisena omana esimerkkinään. Mitä meidän arvoihin, visioon ja missioon tulee, niistä on muodostunut jo eräänlainen kirosana keskuudessamme. Uskon kuitenkin meidän löytävän sen yhteisen sävelen ennen loppuaan.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!