Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tour de Film-tuotteistaminen

Kirjoitettu 22.05.13
Esseen kirjoittaja: Janina Lindroos
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tuotteistaminen
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tour de Film eli kiertävä elokuvateatteri on Mittava Innovationsin uusi kesäprojekti. Meillä on aito 70-luvun projektori ja siihen vanha elokuvafilmi, Hilja – maitotyttö. Olemme myyneet tätä ideaa lähinnä kyläyhdistyksille ja konsepti on tehnyt kauppansa yllättävänkin hyvin. Projektiryhmäämme kuuluu Tiia projektipäällikkönä, Timo P. myyntipäällikkönä, Sini markkinointivastaavana, minä talousvastaavana ja jokapaikan höylämme Antti.

Heti alussa projektipäällikkömme Tiia jakoi hyvin selvästi projektiryhmämme roolit, mikä on helpottanut työtämme huomattavasti. Kun lähdimme tuotteistamaan, kaikki pelasivat yhteen omilla vastuualueillaan.

Luin ennen tuotteistamista Jari Parantaisen kirjan aiheesta. Hyvän tuotteistamisen tunnusmerkkinä on sen monistamismahdollisuus. Tour de Film on todella monistamiskelpoinen aina kiertuekohtaisesti. Se voi toimia samalla kaavalla oikeastaan missä tahansa, hintaa saattaa joutua hieman fiksaamaan.

Tuotteen täytyy myös olla helppo ostaa. Niinpä asiakkaalle täytyy tarkasti kertoa, mitä tuotteen hinnalla saa.

Hinnan määrittely

Kokosimme ensin kaikki kulut yhteen. Löimme kaikki hieman yläkanttiin, ettei vaan yllätyksiä ilmene. Kuluja tuli seuraavista asioista:

projektori, matkat projektorikoulutukseen, projektorin lamput, bensat, auton mahdolliset korjauskulut, elokuvan luvat, markkinointimateriaalit, postituskulut, asut, projektorin vakuutus, kirjanpitokulut, puhelinkulut sekä palkka.

Jaoimme tämän kymmenelle näytökselle ja siinä oli meidän pakettihinta. Tilaa meillä on kuitenkin neljälletoista, joten kaikki ”ylimääräiset” neljä ovat sitten pelkkää voittoa.

Kuluja voi kattaa myös sponsoreilla. Mitä enemmän sponsoreita, sitä vähemmän meille kuluja ja enemmän palkkaa. Sopiviksi sponsoreiksi olemme miettineet nostalgisia merkkejä, kuten Jaffa, Valio ja YLE.

Segmentointi

Myyntivastaavamme Tipi oli tehnyt tuotteistamiseen tarkan segmentoinnin. Kohderyhmänämme ovat kyläyhdistykset ja niiden puheenjohtajat (Mauri/Martta), sekä tietenkin elokuvaillan asiakkaat (Reijo ja Anja).

Mauri: Mauri/Martta on keski-ikäinen kyläyhdistyksen puheenjohtaja. Hän on vahva persoona ja aktiivinen persoona ja toimii yrittäjänä. Hän vaalii perinteitä ja on luonteeltaan suhteellisen konservatiivinen. Mauri/Martta on kova juoruilemaan ja hän on aina ensimmäisenä kiinni puskaradion uusissa jutuissa.
Hän haluaa saada omat ideansa läpi ja usein saakin ne sen takia, ettei kukaan halua joutua seuraavan juorun kohteeksi. Hän on myös loistava perustelemaan väitteensä. Maurin/Martan kaveri siis kannattaa olla.
Hänen arkensa kuluu työn ja harrastusten (kuten lenkkeilyn ja puutarhan hoidon) parissa. Hänellä on totta kai myös kesämökki jossain päin Suomea ja hän käy aina tärkeissä tilaisuuksissa, oli ne sitten teatteria tai elokuvanäytöksiä.

Entäs sitten elokuvan katsoja, eli Reijo ja Anja? He ovat varhaiseläkkeellä olevia kylän asukkaita, 60-80-vuotiaita. Heillä on lapsia ja lastenlapsia, jotka käyvät säännöllisesti moikkaamassa heitä. Heidän lempiherkkujaan ovat Fazerin parhaat, kettukarkit, torin toffeet, eskimo ja pirkka.
Reijon ja Anjan arvoja ovat perhe, luonnonläheisyys ja perinteet. Paheita näillä on hamstraaminen ja kaiken säilyttäminen.
Reijon ja Anjan päivä kulkee joka päivä suhteellisen samaa mallia, joten siksi on mukava saada kylälle tapahtumaa. He heräävät aikaisin, kuuntelevat radiosta uutiset ja lähtevät kauppaan juoruilemaan. Päivällä tehdään ruokaa, käydään kylässä ja illalla ennen nukkumaan menoa luetaan hieman kirjaa.

Asiakkaan ongelma

Halusimme kehittää ratkaisun asiakkaamme, Reijon, Anjan ja Maurin, ongelmaan/tarpeeseen. Niitä ovat kesäillat ilman sen erikoisempia tekemisiä, luonnonläheisyyden puute ja kaipuu menneeseen nuoruuteen. Maurilla on tarve pönkittää omaa asemaansa kylän silmissä. Kysymyksenä on myös massasta erottuminen, halutaan tehdä jotain uutta. Käänsimme tämän ympäri ja päätimme tarjota paluun vanhaan.
Tipi kehitti myös hienon sanan: sosionostalgisuus. Sen me haluamme tuoda kyliin.

Kylälle kiertävä elokuvateatteri – idea on siis hyödyksi. Päästään tapaamaan tuttuja, rupattelemaan, näkemään uusia ihmisiä, kokemaan elämystä. Mauri pääsee pätemään, kyläläiset tulevat kiittelemään häntä jälkeenpäin hienon kokemuksen järjestämisestä. Mauri myös pääsee tuntemaan itsensä tärkeäksi, kun me projektiryhmänä myötäilemme häntä ja lupaamme toteuttaa hänen villeimmätkin unelmansa. Siitä tulee ”teemme yhdessä” – kokemus, nuoret ja vanhat yhdistyvät.

Miksi tämä ongelma on ratkaisematta? Ei ole tullut samanlaista tarjousta vielä vastaan. Ikä painaa, ei haluta lähteä hirveän kauas. On mukavaa, kun viihdyke tuodaan suoraan kotikylälle.

Törkeä lupaus

Kirjassa puhuttiin törkeän lupauksen voimasta ja tekemään kaikkensa että tämä lupaus toteutuu. Tour de Filmin tapauksessa parhain tapa on vedota rajusti tunteisiin:

–          muistele elämäsi parhaita aikoja

–          herkisty

–          muistele nuoruuttasi

–          kesä, nostalgia, vapaus

–          nuoruuden kesä

–          koe nuoruutesi kesäelämys

Myyntitykkimme Tipi on saanut paljon näytöksiä myytyä juuri tällä tunteisiin vetoamisella. Sanat ”olisi mahtavaa jos jollakin siellä kyynel vierähtäisi” on toiminut kuin liukuvoide.

Kilpailijoista erottuminen

Me haluamme tehdä TDF:stä kokonaisvaltaisen elämyksen. Emme tyydy pelkästään näyttämään elokuvaa, vaan haluamme tarjota myös oheistoimintaa. Pukeudumme vanhan ajan tyylin mukaisesti, olemme siis ”piikoja ja renkejä”.
Ennen vanhaan elokuvailloissa oli tavallista, että projektorin lamppu posahti rikki. Silloin miehet laittoivat piilopullon pilkkopimeässä kiertämään ja jokainen sai ottaa huikkaa. Tämä olisi myös mahtavaa, mutta jos yleisössä on lapsia niin se voi olla vähän epäsopivaa.
Lisäksi somistamme paikan maalaistunnelmaan sopivaksi. Vanhoja maitokannuja, heinääkin mietittiin mutta se ei varmasti käy allergioiden vuoksi.

Kokeilu

Mitään tuotetta ei voi todeta hyväksi ennen kokeilua. Tämä on meidän ensimmäinen kokeilumme. Jos tämä kiertue onnistuu, haluamme myydä syksylle pidemmän ja koko Suomen kattavan kiertueen. Projektiryhmä tarvitsee silloin paljon auttavia tekijöitä.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!